השם הטוב של העסק שלכם חשוב? כך תתמודדו עם לשון הרע בעידן הדיגיטלי
עו"ד בן קרפל ועו"ד אדם קרפלב אב, תשפה27/07/2025כשהתקשורת דיגיטלית ומהירה, ומידע מופץ תוך שניות, פרסום שלילי יכול לחרב מוניטין שנבנה במשך שנים... מה עושים?
תגיות:לשון הרעעסקיםעורך דין
צילום: freepik
בעולם העסקי המודרני, מוניטין הוא מהנכסים היקרים ביותר של העסק. כל בעל עסק יודע כמה עבודה יש להשקיע – ואיזו הקרבה נדרשת – כדי לבנות מוניטין. וכשהתקשורת דיגיטלית ומהירה, ומידע מופץ תוך שניות, פרסום שלילי יכול לחרב מוניטין שנבנה במשך שנים.
לשון הרע המופצת ברשתות חברתיות, פורומים או במדיה המסורתית, עלולה לגרום נזקים כלכליים חמורים. ייצוג בתביעות לשון הרע עם עורך דין בן קרפל יכול לספק את הפתרון
המשפטי הדרוש להגנה על המוניטין העסקי.
המחיר הכלכלי של פגיעה במוניטין
אובדן בסיס הלקוחות
הנזק המשמעותי הראשון הוא שחיקת האמון הצרכני. כשמידע מזיק מופץ על עסק, לקוחות עלולים להתרחק מהמותג. הדבר מתבטא בירידה בהזמנות, ביטולי עסקאות ומעבר לקוחות למתחרים .והמשמעות המיידית: עלויות השיווק עולות, והסיכוי להגיע להחזר השקעה (במספרים איכותיים) צונח. נזק אמיתי.
השפעה על שרשרת האספקה
ספקים ושותפים עסקיים עלולים לחשוש מהתקשרות עם עסק שנפגע מפרסומים שליליים. כתוצאה מכך, העסק עלול לאבד הזדמנויות עסקיות חשובות וגם להיאלץ לשלם תנאים פחות נוחים לספקים חדשים.
פגיעה בכוח האדם
העובדים הם נכס חשוב בכל ארגון. כשהמוניטין נפגע, העובדים עלולים לחוות מתח, חוסר ביטחון תעסוקתי ואפילו להתבייש במקום עבודתם. עובדים איכותיים עלולים לעזוב. ובמקרים שאינם מטופלים כראוי, יכולה להיפגע היכולת לגייס עובדים.
סוגי לשון הרע בעידן הדיגיטלי
לשון הרע ברשתות חברתיות
פלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, וטוויטר מאפשרות הפצה מהירה של מידע. פוסט שלילי יכול להפוך לוויראלי ברגעים. מי שלא מבין היטב את תהליכי זרימת-המידע ברשתות, יתקשה לצפות איזה פרסום הוא בעל פוטנציאל ויראליות. ולסוגיה זו משמעות מכרעת על אופן הטיפול הנכון במשבר שנוצר כתוצאה מהפצת פרסומים שליליים.
ביקורות שליליות מזויפות
אתרי ביקורות כמו Google My Business או TripAdvisor יכולים לשמש כבמת פגיעה. ביקורות שליליות מזויפות עלולות לפגוע בתדמית העסק ולהשפיע על החלטות הרכישה של צרכנים. גם ברשתות החברתיות מופצים פרסומים שליליים באמצעות ישויות מזויפות (למרות שכללי הקהילה של הפלטפורמות לא אמורים לאפשר זאת). וזו סוגיה מורכבת, בעלת פוטנציאל הרס. אך יש לה פתרון.
פרסומים בפורומים ואתרי חדשות
מאמרים או תגובות באתרי חדשות ופורומים זוכים באופן טבעי לחשיפה רחבה באופן יחסית; ובכוחם להשפיע על האופן בו העסק נתפס מבחינה ציבורית.
כיצד עורך דין יכול לסייע בהגנה על המוניטין
הערכה משפטית ראשונית
השלב הראשון בהתמודדות עם לשון הרע כולל בדיקה מעמיקה של הפרסומים. עורך דין מנוסה יבחן האם הפרסום עולה כדי לשון הרע על פי החוק הישראלי ויעריך את הסיכויים והסיכונים. זאת, על דרך בחינת הרקע להפצת הפרסומים, והראיות להוכחתו. רק כך ניתן לשרטט כראוי מפת סיכונים וסיכויים, לנהל את הסיכון בצורה מחושבת ולקבל החלטות חכמות.
פעולות מיידיות להסרת תוכן
רכיב הזמן קריטי בהתמודדות עם פרסומי לשון הרע. דקות יכולות לעשות את ההבדל. עורך הדין צריך לפעול במהירות להסרה של התוכן הפוגעני; על דרך מהלכים מול הגורם המפרסם או מול הפלטפורמה.
ניהול הליכי גישור
לא כל מקרה לשון הרע חייב להגיע לבית המשפט. עורך דין מנוסה ישקול לנהל משא ומתן עם הצד הפוגע כדי להגיע לפתרון מהיר ויעיל; תוך תשומת לב לחיסכון במשאבים והגעה לתוצאה אופטימלית במהירות.
ייצוג משפטי מקצועי
לעיתים יידרש הליך משפטי מלא. עורך הדין יגבש אסטרטגיה, ינחה את הלקוח כיצד לאסוף ראיות, יפעיל בעלי מקצוע משלימים, יוציא את האסטרטגיה לפועל ויכין את הדרוש לטובת ההישג הנדרש בבית המשפט. עורך הדין יגיע לבית המשפט וייצג את הלקוח, יטען בשמו, יחקור עדים, ויכין את הלקוח לכל שלב בהליך.
אסטרטגיות לשיקום המוניטין
ניהול משברים תקשורתיים
מעבר להליכים המשפטיים, חשוב לבצע פעולות משלימות לטובת שיקום התדמית. החל מפרסום תגובות מבהירות, דרך התנהלות שוטפת מול אמצעי התקשורת, ועד להנחיה נכונה בכל הנוגע ליחסי ציבור.
בניית נוכחות חיובית באינטרנט
הנגשת תוכן חיובי על העסק ברשתות יכולה לעזור לדחוק את התוכן השלילי בתוצאות החיפוש.
פיתוח מדיניות הגנה למניעת נזקים עתידיים
חשוב לפתח מדיניות הגנה על המוניטין הכוללת מעקב פרסומים על העסק ותגובה מהירה למקרים חשודים. בנוסף, משברים תקשורתיים – וסכסוכי לשון הרע – הם הזדמנות ללמוד את העסק ולהסיק מסקנות על אופן התנהלות העסק. לא פעם, משברי לשון הרע כופים על עסק לבצע את הדרוש כדי לשפר את התשתית המשפטית, לייעל תהליכים, ולפעול בחכמה כדי למנוע סכסוכים עתידיים.
המשמעות המשפטית של לשון הרע בישראל
לפי דין, לשון הרע מוגדרת כפרסום שמכיל פטנציאל פגיעה בשם הטוב, בעסק, במוניטין, או במשלח היד. הסנקציות בגין פרסום לשון הרע מתחילות בפיצוי כספי ובצווים להסרת פרסומים ולפרסום דבר תיקון, ויכולות להגיע עד שנת מאסר (בהתאם לסעיף 6).
חשיבות הפעולה המיידית
ככל שהתוכן השלילי נשאר זמן רב יותר ברשת, כך קשה יותר להתמודד עם השלכותיו. פנייה מיידית לייעוץ משפטי יכולה למנוע הסלמה והחמרה של המצב.
סיכום
במציאות העסקית המודרנית, הגנה על המוניטין היא לא חשובה, אלא הכרחית. לשון הרע יכולה לגרום נזקים כלכליים חמורים, אך אם הטיפול המשפטי הנכון וייעוץ מקצועי, ניתן למזער את הנזק ולהגן על האינטרסים העסקיים.
משרד עורכי דין בן קרפל ושות' מספק ייעוץ וייצוג משפטי מקצועי במקרים של לשון הרע והגנת המוניטין. כל מקרה נבחן לגופו, ומקבל טיפול אישי ומותאם לצרכים הספציפיים של הלקוח, תוך מתן תשומת-לב למאפייני העסק ולשוק הרלוונטי; ועל בסיס הנתונים הייחודיים מתגבשת אסטרטגיה חכמה לפתרון כל בעיה.
לשון הרע המופצת ברשתות חברתיות, פורומים או במדיה המסורתית, עלולה לגרום נזקים כלכליים חמורים. ייצוג בתביעות לשון הרע עם עורך דין בן קרפל יכול לספק את הפתרון

צילום: freepik
המחיר הכלכלי של פגיעה במוניטין
אובדן בסיס הלקוחות
הנזק המשמעותי הראשון הוא שחיקת האמון הצרכני. כשמידע מזיק מופץ על עסק, לקוחות עלולים להתרחק מהמותג. הדבר מתבטא בירידה בהזמנות, ביטולי עסקאות ומעבר לקוחות למתחרים .והמשמעות המיידית: עלויות השיווק עולות, והסיכוי להגיע להחזר השקעה (במספרים איכותיים) צונח. נזק אמיתי.
השפעה על שרשרת האספקה
ספקים ושותפים עסקיים עלולים לחשוש מהתקשרות עם עסק שנפגע מפרסומים שליליים. כתוצאה מכך, העסק עלול לאבד הזדמנויות עסקיות חשובות וגם להיאלץ לשלם תנאים פחות נוחים לספקים חדשים.
פגיעה בכוח האדם
העובדים הם נכס חשוב בכל ארגון. כשהמוניטין נפגע, העובדים עלולים לחוות מתח, חוסר ביטחון תעסוקתי ואפילו להתבייש במקום עבודתם. עובדים איכותיים עלולים לעזוב. ובמקרים שאינם מטופלים כראוי, יכולה להיפגע היכולת לגייס עובדים.
סוגי לשון הרע בעידן הדיגיטלי
לשון הרע ברשתות חברתיות
פלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, וטוויטר מאפשרות הפצה מהירה של מידע. פוסט שלילי יכול להפוך לוויראלי ברגעים. מי שלא מבין היטב את תהליכי זרימת-המידע ברשתות, יתקשה לצפות איזה פרסום הוא בעל פוטנציאל ויראליות. ולסוגיה זו משמעות מכרעת על אופן הטיפול הנכון במשבר שנוצר כתוצאה מהפצת פרסומים שליליים.
ביקורות שליליות מזויפות
אתרי ביקורות כמו Google My Business או TripAdvisor יכולים לשמש כבמת פגיעה. ביקורות שליליות מזויפות עלולות לפגוע בתדמית העסק ולהשפיע על החלטות הרכישה של צרכנים. גם ברשתות החברתיות מופצים פרסומים שליליים באמצעות ישויות מזויפות (למרות שכללי הקהילה של הפלטפורמות לא אמורים לאפשר זאת). וזו סוגיה מורכבת, בעלת פוטנציאל הרס. אך יש לה פתרון.
פרסומים בפורומים ואתרי חדשות
מאמרים או תגובות באתרי חדשות ופורומים זוכים באופן טבעי לחשיפה רחבה באופן יחסית; ובכוחם להשפיע על האופן בו העסק נתפס מבחינה ציבורית.
כיצד עורך דין יכול לסייע בהגנה על המוניטין
הערכה משפטית ראשונית
השלב הראשון בהתמודדות עם לשון הרע כולל בדיקה מעמיקה של הפרסומים. עורך דין מנוסה יבחן האם הפרסום עולה כדי לשון הרע על פי החוק הישראלי ויעריך את הסיכויים והסיכונים. זאת, על דרך בחינת הרקע להפצת הפרסומים, והראיות להוכחתו. רק כך ניתן לשרטט כראוי מפת סיכונים וסיכויים, לנהל את הסיכון בצורה מחושבת ולקבל החלטות חכמות.
פעולות מיידיות להסרת תוכן
רכיב הזמן קריטי בהתמודדות עם פרסומי לשון הרע. דקות יכולות לעשות את ההבדל. עורך הדין צריך לפעול במהירות להסרה של התוכן הפוגעני; על דרך מהלכים מול הגורם המפרסם או מול הפלטפורמה.
ניהול הליכי גישור
לא כל מקרה לשון הרע חייב להגיע לבית המשפט. עורך דין מנוסה ישקול לנהל משא ומתן עם הצד הפוגע כדי להגיע לפתרון מהיר ויעיל; תוך תשומת לב לחיסכון במשאבים והגעה לתוצאה אופטימלית במהירות.
ייצוג משפטי מקצועי
לעיתים יידרש הליך משפטי מלא. עורך הדין יגבש אסטרטגיה, ינחה את הלקוח כיצד לאסוף ראיות, יפעיל בעלי מקצוע משלימים, יוציא את האסטרטגיה לפועל ויכין את הדרוש לטובת ההישג הנדרש בבית המשפט. עורך הדין יגיע לבית המשפט וייצג את הלקוח, יטען בשמו, יחקור עדים, ויכין את הלקוח לכל שלב בהליך.
אסטרטגיות לשיקום המוניטין
ניהול משברים תקשורתיים
מעבר להליכים המשפטיים, חשוב לבצע פעולות משלימות לטובת שיקום התדמית. החל מפרסום תגובות מבהירות, דרך התנהלות שוטפת מול אמצעי התקשורת, ועד להנחיה נכונה בכל הנוגע ליחסי ציבור.
בניית נוכחות חיובית באינטרנט
הנגשת תוכן חיובי על העסק ברשתות יכולה לעזור לדחוק את התוכן השלילי בתוצאות החיפוש.
פיתוח מדיניות הגנה למניעת נזקים עתידיים
חשוב לפתח מדיניות הגנה על המוניטין הכוללת מעקב פרסומים על העסק ותגובה מהירה למקרים חשודים. בנוסף, משברים תקשורתיים – וסכסוכי לשון הרע – הם הזדמנות ללמוד את העסק ולהסיק מסקנות על אופן התנהלות העסק. לא פעם, משברי לשון הרע כופים על עסק לבצע את הדרוש כדי לשפר את התשתית המשפטית, לייעל תהליכים, ולפעול בחכמה כדי למנוע סכסוכים עתידיים.
המשמעות המשפטית של לשון הרע בישראל
לפי דין, לשון הרע מוגדרת כפרסום שמכיל פטנציאל פגיעה בשם הטוב, בעסק, במוניטין, או במשלח היד. הסנקציות בגין פרסום לשון הרע מתחילות בפיצוי כספי ובצווים להסרת פרסומים ולפרסום דבר תיקון, ויכולות להגיע עד שנת מאסר (בהתאם לסעיף 6).
חשיבות הפעולה המיידית
ככל שהתוכן השלילי נשאר זמן רב יותר ברשת, כך קשה יותר להתמודד עם השלכותיו. פנייה מיידית לייעוץ משפטי יכולה למנוע הסלמה והחמרה של המצב.
סיכום
במציאות העסקית המודרנית, הגנה על המוניטין היא לא חשובה, אלא הכרחית. לשון הרע יכולה לגרום נזקים כלכליים חמורים, אך אם הטיפול המשפטי הנכון וייעוץ מקצועי, ניתן למזער את הנזק ולהגן על האינטרסים העסקיים.
משרד עורכי דין בן קרפל ושות' מספק ייעוץ וייצוג משפטי מקצועי במקרים של לשון הרע והגנת המוניטין. כל מקרה נבחן לגופו, ומקבל טיפול אישי ומותאם לצרכים הספציפיים של הלקוח, תוך מתן תשומת-לב למאפייני העסק ולשוק הרלוונטי; ועל בסיס הנתונים הייחודיים מתגבשת אסטרטגיה חכמה לפתרון כל בעיה.
הוסף תגובה
עוד מעו"ד בן קרפל ועו"ד אדם קרפל
עוד בנושא עסקים