close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם ניתן להשתמש במכשיר שמיעה בשבת?

מערכת שורשכא אדר, תשפ17/03/2020

האם ניתן להשתמש במכשירי שמיעה בשבת? מה דעת ההלכה על זה?

תגיות:
השימוש בטכנולוגיה לשיפור הבריאות וחיי היום יום הופך להיות נפוץ יותר ויותר. עבור יהודים מאמינים, השימוש במכשירים הללו עשוי לעורר ספקות ותהיות בנוגע לכשרות ההלכתית של השימוש בהם בשבת. מאמר זה מציג סוגיה זו מההיבט של מכשירי השמיעה. ניתן להשתמש במכשיר שמיעה בשבת, תוך שמירה על מספר מגבלות.

מכשירי שמיעה חוללו מהפכה בגיל השלישי
בעבר, ההזדקנות הייתה תהליך מתמשך של בגידת הגוף, כאשר עוד ועוד מערכות הופכות לרגישות למחלות והתפקוד היומי הופך למצומצם יותר ויותר. אחד מהדברים אשר מבוגרים רבים מעיד שמפריע להם יותר מכל, הוא תחושת
הניתוק הנלווה לזקנה, הנובע מירידה חדה ביכולת השמיעה והראייה. אבדן השמיעה הוא קשה במיוחד, מאחר והוא לא מאפשר תקשורת רציפה עם בני משפחה וחברים. מכשירי שמיעה חוללו מהפכה בכך. מכשיר השמיעה למעשה מאפשר לזקן לחזור לתפקוד חברתי סדיר ותקין, ולתקשר עם כלל בני הבית כמו פעם. כך, הוא חש שקולו חוזר להישמע, והוא מסוגל להבין ולהתעניין בקורותיהם של אהוביו.

מה ההלכה אומרת על שימוש במכשיר שמיעה בשבת?
הציבור היהודי המאמין, שומר השבת כהלכתה, עושה שימוש נרחב במכשירי שמיעה. לעיתים, יש לרבים תחושה שישנה התנגשות של הצורך האישי והתלות החברתית במכשיר השמיעה לבין שמירת השבת. למעשה, אין איסור על המפעיל של מכשירי שמיעה בשבת, למעט איסורים ספציפיים הנוגעים לאופן השימוש המדויק. הנקודות ההלכתיות המרכזיות הנוגעות לאופן השימוש במכשירי שמיעה בשבת הן:
• הפעלה מערב שבת: כמו שימוש בכל מעגל חשמלי, עצם פעולת המעגל היא כשרה, כל עוד היא לא הופעלה בשבת עצמה. לכן, בתנאי שיופעל מערב שבת, אין מניעה לעשות שימוש במכשיר השמיעה. יתרה מכך, מותר בהחלט לשנות את עוצמת השמע במכשיר השמיעה, על פי צרכי המשתמש עצמו ורצונותיו. לפרמטרים שונים כגון סוג המיקרופון, או עצמת הזרם אין למעשה השפעה חד משמעית על כשרות מכשיר השמיעה, אך יש עדיפות אם המיקרופון יהיה קיבולי.
• מה אסור לעשות: מבחינת האיסור ההלכתי, האיסור היחיד הוא לא לעשות בו שימוש עד האדמת אחד מחוטי החשמל במכשיר השמיעה. בנוסף, לא תיקון כלי, ולא החלפת בטריות או כיבוי והדלק מחדש מותרים הלכתית.

מכון שמיעה תדרים יוכל להתאים עבורכם את המכשיר המושלם
מכון שמיעה תדרים הוא אחד ממכוני השמיעה המובילים בישראל. המכון מציע שירות המוכר על ידי כלל קופות החולים בישראל, ומאפשר התאמה של מכשירי שמיעה איכותיים לכלל הציבורים בארץ. המומחים במכון תדרים יוכלו לסייע לכם לבחור את המוצר המושלם עבור הצרכים האישיים שלכם, וגם יענו על שאלות ותהיות הנוגעות לאופן השימוש במכשיר. אל תוותרו על השימוש במכשירי שמיעה בגלל חשש לקדושת השבת, ואם יש לכם ספקות היוועצו עם הרב. ברגע שתראו את השפעתו של מכשיר השמיעה על האדם, תבינו שמדובר בכלי קודש לכל דבר ועניין.

מאמר נכתב באדיבות תדרים מרכז שמיעה
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה