באמת אי אפשר ללמוד תורה בחוץ לארץ?
הרב חן חלמישט תמוז, תשפו24/06/2026שאלה מרתקת- אני לומד באורות שרק בארץ ישראל אפשר ללמוד תורה כמו שצריך. אבל במציאות זה לא נראה ככה. בחות לארץ לומדים לא מעט, וברוגע ובהצלחה..
תגיות:ארץ ישראללימוד תורההרב קוק
שאלה:
הרב אני לומד אורות, יושב עליי משהו בעניי שאני לא מצליח ליישב. וצריך להבין יותר...
הרב קוק תמיד מדגיש שרק בארץ אפשר באמת להתמסר לתורה, ורק בארץ המחשבות יהיו באמת מזוככות. ורק בארץ הדמיון הוא באמת צלול וברור. ודווקא אם אני מסתכל על ההיסטוריה ועל יהדות חול. אני רואה ההפך: הגמרא נכתבה בבבל, רוב ההלכה נכתבה בחול.
כל המשפחה שלי שלומדים תורה בצרפת לומדים ומשקיעים הרבה יותר מאיתנו, כי אין להם שום טרדות של פרנסה פוליטיקה וכו'
תשובה:
שלומות ואור. הסוגיה רחבה ועמוקה. אכתוב
בקצירת האומר. הגמ' בחגיגה אומרת "כיון שגלו ישראל ממקומן אין לך ביטול תורה גדול מזה", כלומר עצם גלותם של ישראל מארץ ישראל היא ביטול תורה מהותי כזה ששום ביטול תורה כמותי לא ישווה לו, בדיוק כמו שאין חולי יותר גדול מן המוות. אין הכוונה לכך שבחו"ל לומדים פחות תורה אלא שיש ענין מהותי בגלות שהוא מהוה ביטול תורה, ולכן אין לך ביטול תורה שיותר מבטל את התורה מזה.
עיקר מגמתה של תורה היא הקמת ממלכת כהנים וגוי קדוש. כל הענין של תורה ומצוותיה היא ביטוי חי ופועם להווייתם של ישראל בארץ ישראל. כאשר ישראל לא נמצאים בארצם זהו חילול ד' גדול (ע"פ יחזקאל לו) שהוא ביטול עצם מגמתה של התורה. העובדה שיהודים לומדים תורה בחו"ל היא חשובה אך היא כמו שאומרים חז"ל בכתובות: ישראל שבחו"ל עובדי ע"ז בטהרה הם. וכן כל הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה. אדרבה, הלא הגמ' בעצמה אומרת על תלמודה של בבל שהוא בחינת חושך, וקוראת עליו את הפסוק "במחשכים הושיבני כמתי עולם. היושב בחו"ל חסר לו את המהות, ומה עוזר שהוא לומד תורה?! ברור שאם הוא כבר שם טוב שילמד תורה, אך צריך להיות כאן. ועוד: הרב אליהו זצ"ל נשאל כיצד בכל משך הגלות לא היתה התבוללות והיום יש התבוללות כל כך גדולה? והוא השיב: בגלות שכינה היתה אתנו והיום השכינה בארץ ישראל, במדינת ישראל. האם אתה רוצה לגור בצרפת ללמוד בבא בתרא אבל בלי שכינה בכלל??? הרב צבי יהודה זצ"ל (הק' לעולת ראיה) ניסח את העקרון החיובי העולה מן הגמ' בברכות: כיון שחזרו ישראל למקומן אין לך קיום תורה גדול מזה. כלומר עצם מציאותם של ישראל בארץ ישראל, ודאי בריבונות, זה קיום תורה! מחילה, אך יום אחד בארץ ישראל שווה הרבה מסכתות של המשפחה שלך בצרפת. ותגיד להם שאם הם רוצים קצת רוחניות שיבואו לפה כמה שיותר מהר. במהרה נזכה לקיבוץ כל הגלויות ולבנין בית המקדש!
הרב אני לומד אורות, יושב עליי משהו בעניי שאני לא מצליח ליישב. וצריך להבין יותר...
הרב קוק תמיד מדגיש שרק בארץ אפשר באמת להתמסר לתורה, ורק בארץ המחשבות יהיו באמת מזוככות. ורק בארץ הדמיון הוא באמת צלול וברור. ודווקא אם אני מסתכל על ההיסטוריה ועל יהדות חול. אני רואה ההפך: הגמרא נכתבה בבבל, רוב ההלכה נכתבה בחול.
כל המשפחה שלי שלומדים תורה בצרפת לומדים ומשקיעים הרבה יותר מאיתנו, כי אין להם שום טרדות של פרנסה פוליטיקה וכו'
תשובה:
שלומות ואור. הסוגיה רחבה ועמוקה. אכתוב

עיקר מגמתה של תורה היא הקמת ממלכת כהנים וגוי קדוש. כל הענין של תורה ומצוותיה היא ביטוי חי ופועם להווייתם של ישראל בארץ ישראל. כאשר ישראל לא נמצאים בארצם זהו חילול ד' גדול (ע"פ יחזקאל לו) שהוא ביטול עצם מגמתה של התורה. העובדה שיהודים לומדים תורה בחו"ל היא חשובה אך היא כמו שאומרים חז"ל בכתובות: ישראל שבחו"ל עובדי ע"ז בטהרה הם. וכן כל הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה. אדרבה, הלא הגמ' בעצמה אומרת על תלמודה של בבל שהוא בחינת חושך, וקוראת עליו את הפסוק "במחשכים הושיבני כמתי עולם. היושב בחו"ל חסר לו את המהות, ומה עוזר שהוא לומד תורה?! ברור שאם הוא כבר שם טוב שילמד תורה, אך צריך להיות כאן. ועוד: הרב אליהו זצ"ל נשאל כיצד בכל משך הגלות לא היתה התבוללות והיום יש התבוללות כל כך גדולה? והוא השיב: בגלות שכינה היתה אתנו והיום השכינה בארץ ישראל, במדינת ישראל. האם אתה רוצה לגור בצרפת ללמוד בבא בתרא אבל בלי שכינה בכלל??? הרב צבי יהודה זצ"ל (הק' לעולת ראיה) ניסח את העקרון החיובי העולה מן הגמ' בברכות: כיון שחזרו ישראל למקומן אין לך קיום תורה גדול מזה. כלומר עצם מציאותם של ישראל בארץ ישראל, ודאי בריבונות, זה קיום תורה! מחילה, אך יום אחד בארץ ישראל שווה הרבה מסכתות של המשפחה שלך בצרפת. ותגיד להם שאם הם רוצים קצת רוחניות שיבואו לפה כמה שיותר מהר. במהרה נזכה לקיבוץ כל הגלויות ולבנין בית המקדש!
הוסף תגובה
עוד מהרב חן חלמיש
עוד בנושא עם וארץ ישראל







