close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חנוך רידר על ניהול עסק לא פוגעני: למה כדאי ואיך עושים את זה?

מערכת שורשיב תשרי, תשעח02/10/2017

איך להבטיח יחסים נעימים ומעצימים עם השותפים בעסק? למה חובה להימנע מהעסקה נצלנית? ולמה מומלץ לצמצם גם את הפגיעה בסביבה ולא רק בבני אדם? חנוך רידר עם תשובות

תגיות:
אחת המסורות היותר יפות של היהדות היא יום הכיפורים - יום שבו מתבקש האדם לערוך חשבון נפש, למצוא היכן חטא, להבין מדוע טעה, לבקש סליחה ממושא הפגיעה ולקוות כי תינתן לו מחילה וכי מעשיו יכופרו. כמובן שלא רק היהדות מעודדת בקשת סליחה (וגם לסלוח למי שמבקש סליחה אמיתית), ועוד יותר חשוב הוא הקונספט של להשתדל פשוט לא לפגוע באף אחד. גם לבעלי עסקים מומלץ חשבון נפש, ולא רק ביום כיפורים: כשאנחנו מנהלים את העסק שלנו בלי לפגוע בזולת, אפשר ליהנות מנחת אמיתית בזכותו ובסופו של דבר גם הביצועים העסקיים יהיו מיטביים. חנוך רידר, איש עסקים שכבר רשם הצלחות מרשימות ובפרט הפיכת איל מקיאג' למותג מוביל, מפרט מה חשוב לזכור אם רוצים לנהל את העסק עם תשומת לב מתמדת לסביבה ולמה כל כך כדאי לנקוט בגישה מתקדמת זו.

תקשורת פתוחה ומקרבת עם השותפים
הבסיס להתנהלות עסקית לא פוגענית הוא תקשורת פתוחה ומקרבת עם השותפים לעסק, ובפרט כך הדבר בעסקים משפחתיים שבהם קונפליקטים על רקע ניהול העסק עלולים לגלוש לכדי סכסוכים משפחתיים סוערים (אגב, חנוך רידר הקים וניהל את איל מקיאג' ישראל יחד עם אשתו, גלית ורטהיים).

חשוב מאוד להיות קשובים לשותפים לדרך, להקפיד על כבודם (ובפרט להימנע מלשון הרע), להשתדל לראות את המציאות גם דרך נקודת המבט שלהם ולא רק זו שלכם ולא להסתיר מהם כלום. במידת הצורך ניתן לקבל כלים לניהול מושכל של קונפליקטים ושמירה על תקשורת מקרבת גם כשהרגשות גועשים דרך סדנאות של אנשי מקצוע בתחום, ועוד המלצה חשובה היא לא להטיל את האחריות על הצד השני אלא לקחת על עצמכם את מלוא האחריות לשמירה על הרמוניה בעסק.

תנאים טובים לעובדים
בעבר כל מי שהעסיק עובדים הכיר כל אחד ואחת מהם באופן אישי, ובמרבית המקרים גם את בני משפחותיהם ואת כל ההיסטוריה שלהם, ובאופן טבעי היחס אליהם היה בהתאם. בימינו בעסקים רבות, ובפרט בחברות הגדולות, המנהלים כלל לא מכירים את מרבית העובדים ובפרט לא את אלה בדרגים הזוטרים - ולא תמיד מקפידים להעניק להם יחס הולם. דוגמה טובה לכך היא צורת ההעסקה הידועה כ"עובדי קבלן", שבה למשל עובדים רבים מפוטרים אחת לזמן מה כדי לא לזכות בקביעות ובתנאים הנובעים ממנה.
דוגמה נוספת להעסקה נצלנית, שבחלק מהמקרים גם אינה חוקית, היא דרישה לעבוד שעות נוספות ללא תמורה מתאימה, וישנן כמובן עוד דוגמאות. אמנם בטווח הקצר ייתכן ששורת הרווח של העסק נראית טוב יותר, אבל בטווח הארוך בעלי עסקים שמקפידים על מלוא הזכויות של כל מי שעובד עבורם זוכים לנחת רבה יותר.

מצבי win-win עם הספקים
דגש חשוב נוסף במסגרת ניהול עסק שאינו פוגע באף אחד הוא יצירת מצבי win-win עם הספקים: אמנם באופן טבעי כל בעל עסק רוצה לשלם כמה שפחות לכל הספקים שלו וכך להגדיל את שורת הרווח, אבל כדאי בכל זאת לנסות לראות גם את הצד השני במשוואה, מה גם שיחסי עבודה מיטביים עם כל הספקים מבטיחים לעסק שהוא תמיד יקבל את השירות הטוב ביותר, ובפרט כך יהיה במצבים שבהם הצורך יהיה משמעותי במיוחד (למשל כשהזמנה גדולה מחייבת קבלת חומרי גלם רבים תוך זמן קצר).
למה חנוך רידר ממליץ להימנע גם מפגיעה בסביבה?

חנוך רידר ממליץ להימנע לא "רק" מפגיעה בבני אדם אלא גם מפגיעה בסביבה. בהקשר זה חשוב לזכור שבימינו ישנה מודעות גבוהה מאוד לחשיבות השמירה על כדור הארץ, ועסק שנחשב "ירוק" זוכה לתדמית איכותית במיוחד. גם עסקים שמצמצמים את הפגיעה בבעלי חיים נהנים מנקודות זכות רבות אצל קהל הצרכנים.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה