close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בדיקת מכונת הנשמה על חזיר, רעיון של חז"ל?

הרב יניב חניאיח ניסן, תשפ12/04/2020

בכתבה בווי נט, ובמקומות אחרים, מתואר שמדענים ישראלים פיתחו מכונת הנשמה ב10 ימים. ובדקו אותה על... חזיר. מה שמזכיר אימרא מעניינת, שנראית משונה, של חכמים במסכת תענית...

תגיות:
כלי תקשורת רבים בישראל תיארו את המפעל המיוחד במינו של מדענים מישראל, שפיתחו מכונת הנשמה מיוחדת לחולי קורונה... בעשרה ימים בלבד ובעלות של 500 דולר בלבד (מכונה רגילה עולה 44 אלף ש"ח בערך).

זו דוגמא לכתבה, מווי נט, שבה מתואר המבצע המיוחד-


 
בכתבה המיוחדת הזו, צדה את עיני
דווקא אמירה מקרית- "הניסוי במכשיר... בוצע בחזיר בשל הדמיון בגודל ובמבנה האנטומי לאדם...".

זה, כמובן, מאוד מזכיר דברים שאמרו חכמים במסכת תענית לפני כ2000 שנה, גמרא שבדרך כלל כשלומדים אותה נראית מעט משונה. זה צילום של הדף במסכת תענית כא, עמוד ב, עם הדגשה בהקפה של המימרא הרלוונטית-



וזה תרגום האימרא-
אמרו לרב יהודה, יש מגיפה אצל החזירים. גזר תענית. שואלת הגמרא- האם מכאן ניתן ללמוד שלדעת רב יהודה מכה משולחת למין אחד (חזירים), היא משולחת לכל המינים? עונה הגמרא- לא. שונה החזיר משאר החיות, שמעיו דומים למעיים של בני אדם (המערכת האנטומית שלו דומה...).

בדרך כלל כשלומדים את הפיסקא הזו במסכת תענית, היא נראית משונה ביותר... משהו משונה שאבד עליו הקלח. "דומים מעיו לבני אדם", נו... באמת.

אבל הנה, מדענים ישראלים גיבורים, משתמשים באותה טכניקה כדי לבדוק מערכות הנשמה.

דרך אגב, אמרתי את זה לחבר שהוא סטרט אפיסט בנושאי בריאות, והוא אמר לי בשיא הפשטות- "אה, זה ידוע... ניסיונות הפיתוח של לב מלאכותי וכליה מלאכותית מבוססות על חזירים...". אמרתי לו, "כן, אבל רבי יהודה אמר את זה לפני 2000 שנה!!". הוא היה בהלם קצת. "איך הוא היה יכול לדעת... מאיפה לו...".
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה