close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

החינוך בישראל- אז והיום

מערכת שורש  ה כסליו, תשעו  11/17/2015

מערכת החינוך בישראל- סקירה מהירה של המצב, העתיד והשאיפות

תגיות:

לקראת שנת הלימודים הניצבת בפתח, יצאנו לבדוק מה השתנה במערכת החינוך מאז ראשית ימי המדינה ועד לשנת הלימודים תשע"ו שבפתחה אנו ניצבים כיום.

מערכת החינוך בישראל- 67 שנות מצוינות 
מערכת החינוך בישראל תציין בשנת הלימודים הקרובה 67 שנות פעילות, וכאשר באים לבחון את השינויים שחלו במערכת החינוך מימי הקמתה מייד לאחר הכרזת המדינה ומלחמת השחרור בשנת 1949 ועד היום, ניתן למנות שלושה תחומים מרכזיים בהם התחוללו לא מעט שינויים בלימודי החינוך: כמות התלמידים המצויים במערכות החינוך השונות בישראל, אופן הכשרת המורים הפועלים במערכת ותכניות הלימוד השונות המונהגות במערכת. בשורות הבאות נתמקד בכל אחד משלושת התחומים המופיעים לעיל.

כמות התלמידים  
כמות התלמידים במערכות החינוך בישראל עולה משנה לשנה, וזאת בשל תהליכים דמוגרפיים המאפיינים את מדינת ישראל מיום הקמתה ועד היום. בשנת הלימודים תש"ח למדו בבתי הספר ברחבי המדינה החדשה והצעירה כ-130,000 תלמידים בלבד, כאשר 70% מהתלמידים למדו בבתי הספר העממיים. בשנת הלימודים תש"ן, מספר התלמידים עמד כבר על מיליון, וכיום, רגע לפני פתיחת שנת הלימודים תשע"ה, מספר התלמידים מגיע ל-1.8 מיליון.

כמות התלמידים ההולכת וגדלה משנה לשנה אומנם הובילה לכיתות בהן מספר התלמידים הולך וגדל, אך מנגד, מיושמות כיום תכניות לימוד המאפשרות לכל תלמיד ותלמידה במערכת החינוך ליהנות מלימודים פרטניים כאשר הדגש החינוכי המונהג כיום במערכת החינוך הוא חינוך לפרט בהתאם ליכולותיו והישגיו הלימודיים.

הכשרת מורים  
בתחילת דרכה של מערכת החינוך בישראל, הכשרת המורים נעשתה בחופזה וזאת לנוכח הגידול במערכת החינוך משנה לשנה, כאשר הכשרת המורים הייתה מבוססת על הכשרה מקצועית מינימאלית אשר כללה לימודי הוראה לא מוסמכים של שנה עד שנתיים. כיום, לימודי ההוראה מהווים תחום לימודי אקדמי בלתי נפרד ממסלולי הלימוד להשכלה גבוהה בישראל, והוא כולל תכנית לימוד מורחבת הנמשכת בין שלוש לארבע שנים, וזאת במסגרת לימודי תואר ראשון בהוראה המקנה לבוגרי המסלול תעודת הוראה.

מסלולי לימוד 
תוכניות הלימוד בכל מסגרות החינוך בישראל שונו פעמים רבות לאורך 67 שנות פעילותה של מערכת החינוך, כאשר השינויים התכופים במסלולי הלימוד נועדו להתאים את תכני הלימוד ועזרי הלימוד השונים לעידן המודרני הנוכחי בהתאם לתקופת הזמן. לאורך השנים, יסודות העבודה החינוכית הלכו והשתכללו, כאשר תכנית הלימודים ושיטות ההוראה מותאמות לצרכים ולידע הפדגוגי אשר נצבר במערכת לאורך שנותיה. כיום, אמצעי העזר העומדים לרשות כלל העוסקים בתחום ההוראה ולרשות כלל התלמידים במערכת החינוך, מותאמים לעידן הטכנולוגי בו אנו חיים.

לסיכום, מערכת החינוך בעידן המודרני בו אנו חיים, מתמקדת בחינוך הפרט תוך כדי יצירת תנאים מטיבים לכלל העוסקים בתחום ההוראה, לרבות, מנהלים, מורים, אנשי ייעוץ חינוכי וכו. תכנית אופק חדש שהחלה להיות מיושמת בשנת הלימודים תשס"ח, הובילה לשינוי מהותי בכל הנוגע למעמדו של המורה ולשעות הלימוד הפרטניות המוענקות לכל תלמיד ותלמידה במערכת החינוך בישראל.

הוסף תגובה
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה