close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך עסקים עושים עסקים? ראיון עם אסף שמעוני מ Alt דיגיטל

מערכת שורשד אלול, תשעט04/09/2019

אסף שמעוני הוא ישראלי כמוני וכמוך שהיה בעלים בחברת שיווק דיגיטלי בת"א לפני שהחליט לעזוב הכול

תגיות:
יחד עם זוגתו, שלוש מזוודות ושני חתולים אסף החליט לעבור ללונדון.
כיום אסף עומד בראש של חברת שיווק דיגיטלי בינלאומית עם סניפים בלונדון ובת"א ועם בסיס לקוחות נאמן שחלקם הולכים איתו יד ביד כבר למעלה משש שנים, למרות המרחק, הם ממשיכים להעניק לו את הרוח הגבית ונהנים מהתוצרים.
ישבנו עם אסף שמעוני לקפה ולשמוע על איך עסק עושה עסק ומה הוא יכול ללמד אותנו על הקמה ושיווק של עסק חדש. לא משנה אם החברה שלך קיימת כבר כמה שנים טובות או שהיא חברה חדשה, מהשיחה הזו ננסה לגלות שיטות שיסייעו לעסק שלך להפוך למצליח
ומעל הכול איך לא לפחד לקפוץ למים העמוקים ולנסות דברים חדשים


ש. מה גרם לך להחליט לעזוב את החברה שהקמת בישראל ולעבור לארץ זרה?
ת. ״תמיד זה היה חלום של שנינו לנסות לעבור לתקופה ולחוות קצת חיים אחרים. זה התחיל כמשהו זמני לצורך לימודים של בת הזוג שלי ופשוט התאהבנו בלונדון והחלטנו להישאר. דיברנו על זה המון ועד לפני 3 שנים לא היה לא אומץ לעזוב חברה מצליחה שהקמתי במו ידיי ופשוט לוותר על הכל. אף פעם הזמן לא היה נכון, החברה גדלה וגדלה וככל שהעסק שלי גדל, המחשבה על מעבר נראתה כמו חלום רחוק.
בשלב מסוים הבנו שאם זה לא יקרה עכשיו, זה לא יקרה לעולם.

ש. בפועל יש לך לא מעט ניסיון בהקמת עסקים מאפס. לפני כן בישראל ועכשיו בלונדון.
מה הבסיס להקמה של עסק מצליח לדעתך?
ת. "תשמע, אם נבחן חברות שונות נגלה שאין בסיס אחד להקמה של עסק מצליח, עסק יכול להיות מצליח ולהיכשל באותה מידה וללא תשובות חד משמעותיות. אם נבחן לרגע את הנתונים שמגיעים מארצות הברית, לצערי הנתונים בארץ לוקים בחסר ולא מעודכנים, אז נגלה כי מרבית מהשוק האמריקאי (99%) מורכב מעסקים קטנים, מדובר על יותר מ28 מיליון עסקים.
מה שמצער מאוד בעיניי, זה שרק שני שליש מכלל העסקים החדשים שמוקמים בעולם יצליחו להמשיך ולהתקיים אחרי שנתיים, וגם אלו שיעברו את מחסום השנתיים הראשונות יגלו שרק חצי מהם יצליחו לשרוד עוד שלוש שנים ולחגוג חמש שנים."

ש. אז למה יותר ויותר צעירים מחליטים לפתוח עסק חדש ולא הולכים להיות שכירים?
ת. "אני חושב שאני יכול לדבר במקרה הזה רק עליי, על החברים שלי ועל הלקוחות שאני עובד עמם. הסיבות להקמה של עסק הן מגוונות ומשתנות מאדם לאדם אבל קווי הדמיון שאני מוצא בכל עסק ועסק זה שיש רעיון אחד חזק ויציב, ביחד עם זאת הדור שלנו (דור הY) ראה את ההורים שלנו "תקועים" במקום עבודה אחד כל החיים, לעומת הדור החדש שרק מחפש ריגושים כל הזמן וללמוד עוד. הצעירים שמקימים עסק בעיקר רוצים להיות עצמאיים מבחינה כלכלית וגם מבחינה חברתית, הם לא רוצים בוס שיגיד להם מתי ללכת ומתי לחזור ולכן הרבה מהם מחליטים להקים עסק ויהיה מה שיהיה."

ש. יש לך, כאחד שהקים עסק, הצעות איך להגדיל את סיכויי ההישרדות של עסק חדש?
ת. "קודם כל אתה חייב שיהיה לך רעיון שאתה עומד מאחוריו במאה אחוז, לא לפעול רק לפי טרנדים, אלא משהו שאתה באמת רוצה לקום אליו כל בוקר ומרגש אותך. עסק חדש זו מחויבות גדולה יותר מבת זוג וחייבים להבין את זה. אם לא תהיו מחויבים ב-200% זה לא יעבוד.

כשעמדתי לפני ההקמה של Alt ישבתי וביצעתי מחקר מעמיק על מנת שאבין בדיוק מול מי אני מתחרה, מה מצב השוק באנגליה, האם יש חלופות למה שאני מציע ומה מבדל אותי מהחברות האחרות. לאחר השלב הזה של התחקיר מגיע החלק שמרבית מבעלי העסקים הקטנים לא אוהבים לבצע אבל הוא החלק המהותי והחשוב ביותר לפני שמתחילים בהקמה, אני מדבר כמובן על תוכנית עסקית."

ש. זו גם נקודה שאני רוצה שנייה לגעת בה, מה מרחיק את הצעירים מלעשות תכנית עסקית?
ת. "אני לא בטוח מה הסיבות אבל לתחושתי זה קשור לתקופה שאנחנו חיים בה. הכל מהיר והחלטות נלקחות לעיתים באימפולסיביות. לרוץ עם העסק מבלי לתכנן לפחות שנה קדימה גורם לך לעבוד ללא מטרות ויעדים מוגדרים וללא כל בקרה איפה העסק עומד בהשוואה למטרות הראשוניות. איפה הוא מצליח ואיפה הוא נכשל, הסקת מסקנות והפקת לקחים. אני אישית מאמין גדול בזה, גם במידה ויש לך את הממון להקים את העסק, כדי שלא תצא להרפתקה שתיגמר במפח נפש אתה חייב להבין אל מה אתה צועד".

ש. כיצד ניגשים לתכנן שיווק של עסק מצליח?
ת. "לפעמים אתה מרגיש שאתה עובד ימים כלילות על שיווק העסק שלך ועל תכנון מדויק ונכון, אבל מסתובב כל הזמן עם התחושה שכבר תקופה אתה למעשה דורך במקום וכלום לא מתקדם. זו תחושה טבעית ולמעשה נפוצה מאוד בעסקים חדשים שקיימים בין שנה לשנתיים. חשוב לא להתבייש להודות במה שלא עובד, אתה חייב להיות כנה עם עצמך ועם העסק שלך, לשים את האגו בצד, ובעיניים נקיות לבחון את המטרות שלך ולבחון האם ישנה התקדמות לעבר מטרות אלו, גם אם לא בקצב שתכננת, אבל צריכה להיות התקדמות הדרגתית. לכל אורך הדרך."

ש. תוכל לשתף אותנו בטעויות שעשית בהתחלה?
ת. "אנשים נוטים לחשוב על שיווק כאילו זו הסצנה המפורסמת ממבצע סבתא והם באמת הולכים על הגישה של להתחיל הכי חזק ולאט לאט להגביר, זו הטעות הראשונה. שיווק של עסק, ובניית עסק בכלל, זה יותר כמו ריצת מרתון שאתה צריך לדעת לשמור כוחות ולראות לאורך זמן, לא לתת את כל כולך על ההתחלה ואז להתמוטט לפני קו הסיום.
בנוסף, לא משנה כמה העסק מצליח או באיזה עומס אתה נמצא, תמיד תשקיע בלקוחות. שירות הוא המפתח, וזה מה שיחזיר לקוחות לעסק פעם אחר פעם במקביל לכניסת לקוחות חדשים.

ש. כיום יש בכלל מה לחשוב על שיווק בשיטות המסורתיות או כל השיווק עבר לדיגיטל?
ת. אנשים תמיד יעדיפו לבוא למקום שהחבר הכי טוב שלהם המליץ להם עליו מאשר מקום שלא שמעו עליו, לא משנה כמה הפוסטים שלו בפייסבוק מוצלחים. חלילה אני לא אומר להזניח את הדיגיטל אבל אני אומר שחייב להיות איזון בין הדיגיטל למציאות. אחרי הכל שירות הלקוחות שלך הוא משהו פיסי (וגם דיגיטלי אבל לא ניגע בזה כרגע) ואתה חייב תמיד שהלקוח שלך יהיה מרוצה על מנת שיחזור וימליץ עליך."

ש. אז בוא נעבור לדבר על תחום ההתמחות שלך שיווק דיגיטלי של העסק. אתה המון זמן בתחום, כמעט מההתחלה. מה דעתך על התחום כיום?
ת. "א׳ כעבודה זה מדהים. זה תחום שמתחדש כל יום ואין ספק שזה מאתגר. אין יום שאני לא לומד בו משהו חדש וזה אחרי שאני בתחום למעלה מ13 שנה. כשהתחלתי הייתי צריך להסביר כל פעם מחדש לאנשים מה אני עושה בדיוק, SEO, קידום אתרים, קידום ממומן היו מושגים שלא הכירו. היום לשמחתי כולם מודעים לחשיבות של הרשת בשיווק העסק שלהם."

ש. יש לך הצעות לקידום דיגיטלי של העסק?
ת. "זו אחת הסיבות שהקמתי את Alt, לקחת את התחום הזה של שיווק דיגיטלי וקידום אתרים ולהוביל אותו קדימה עוד יותר, להביא לנימוסים הבריטים את החוצפה הישראלית ובינתיים, טפו טפו טפו, זה עובד. אם אנסה לזקק את הצעדים העיקריים שכל עסק מתחיל שאין לו תקציב פרסום חייב לעשות זה להקים בלוג.
גוגל הפכה את התוכן למלך של העולם, ישנה חשיבות עצומה היום להביא לגולשים תוכן איכותי, מעניין ורלוונטי למה שהם מחפשים, ככל שתייצרו תכנים שיש להם קהל שגם קורא אותם אתם תראו איך יותר ויותר אנשים באופן טבעי, מגיעים אליכם לאתר , וללא הוצאת סכומי עתק על פרסום. כיום חלקים נרחבים מהאלגוריתם של גוגל מבוססים על תוכן ועל חווית המשתמש. כלומר תייצרו אתר שנותן ערך אמיתי לקהל הלקוחות שלכם והתוצאות כבר יגיעו"

ש. זהו? סוד הקסם זה בלוג?
ת. "מה פתאום, זה רק דבר אחד, אבל בסופו של יום הכל מתחבר. אתם חייבים לעבוד על הקידום האורגני של האתר כי ככה אתם למעשה בונים מערך של כלים שיווקיים שעובדים בעצמם למענכם, אומנם התחום של הSEO הוא עצום ולא נוכל להיכנס להכל פה אבל אחדד את זה קצת כשאגיד שאני ממליץ לכם לחשוב על משהו ייחודי שאתם נותנים ללקוחות שלכם, בין אם זה יהיה מדריך מפורט בתחום ההתמחות שלכם, מבצעים שהם פשוט לא יכולים לעמוד בפניהם או כל דבר שיגרום להם להסכים ולתת לכם מייל בתמורה אליו, למה מייל? כי רשימות דיוור הן אחד מהכלים החשובים ביותר שיסייעו לכם לבנות מערך פרסום ושיווק מטורגט ואיכותי."

ש. אנחנו מתקרבים לסיום, יש לך אולי כמה טיפים שיכולים לסייע לבעל עסק חדש להצליח גם מבלי להיות מומחה דיגיטלי?
ת. "אני תמיד מאמין בשיתופי פעולה בין גופים, ברגע ששני עסקים חוברים יחד למבצע ייחודי אזי למעשה שני העסקים מרוויחים גם מהפרסום הספציפי למבצע אבל גם מהחשיפה לה הם זוכים בקרב קהל הלקוחות של העסק השני. מעבר לזה אני תמיד מוצא את שיתופי הפעולה הטובים והאיכותיים ביותר דווקא כאשר הם קורים בתוך הקהילה בה אתה פועל.

למשל, אם תתנו חסות למרכז ספורט מקומי, מתנ״ס או כל מרכז קהילתי מהאזור, גם תרוויחו פרסום חיובי ככאלו שתורמים לזולת, גם תחזקו את המותג שלכם וגם תייצרו ערך מוסף לעסק שלכם. על זה אוסיף ואגיד שפוטנציאל הגדילה של העסק שלכם גדול כמו רשימת הנטוורקינג שלכם, כיום עולם הנטוורקינג הוא עולם בפני עצמו וגם בארץ מתחילים להבין זאת ולייצר אירועים ומפגשים אשר זה כל תכליתם, כמובן שבבואכם לאירוע שכזה אתם חייבים גם שיהיה לכם נאום מעלית של עד דקה מוכן תמיד לשלוף מהשרוול כי אתם אף פעם לא יודעים מתי תהיה לכם אוזן קשבת."

אז אם לעסק שלכם דרושה אנרגיה חדשה למאמצי השיווק שלכם. בAlt_ ישמחו לייעץ לכם בכל שאלה.
צרו עם אסף קשר דרך אתר Alt קידום אתרים ושיווק דיגיטלי או בוואטסאפ
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה