close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עד כמה ניתוח נתונים משפיע על ההחלטות שלנו

מערכת שורשא תמוז, תשפב30/06/2022

ניתוח נתונים מסייע לעסקים לצלוח את התחרות ולהביא לשיפור מתמשך בערך העסקי, בתרבות הארגונית ובשגרת היום של הארגון

תגיות:
צילום: DEPOSITPHOTOS
לקנות? למכור? אולי לחכות לעונה הבאה? ניתוח נתונים מסייע לעסקים לצלוח את התחרות ולהביא לשיפור מתמשך בערך העסקי, בתרבות הארגונית ובשגרת היום של הארגון. איך הם עושים זאת? באמצעות שימוש בדאטה פנים וחוץ ארגונית. כיצד ועד כמה ניתוח נתונים משפיע על ההחלטות שלנו? הנה מספר דוגמאות שממחישות את הנושא.

למיקום יש השפעה על המכירות
עסקים נעזרים במערכות ניתוח נתונים כדוגמת GIS במטרה לתת מענה מיטבי להרגלי הצריכה של הלקוחות בהתאמה למאפיינים דמוגרפיים שונים. לדוגמה רשת בתי המרקחת האמריקנית Walgreens נעזרת במערכת GIS כדי ליצור תמהיל מוצרים בהתאמה למאפייני הצריכה של לקוחות בכל סניף וסניף בהתאם לריכוז ולמגוון האוכלוסייה באזור בו ממוקם הסניף ובהתאם לביקוש הצפוי לתכשירים ומוצרים שונים.

באמצעות המערכת הם בוחנים את הסיבות המביאות לכך שהמוצרים נרכשים שוב ושוב, מאתרים מבעוד מועד את צורכי הלקוחות ודואגים למלאי תקין בסניף בכל זמן נתון. – בדרך זו הם מעלים באופן משמעותי את ערכו של הסניף האזורי ומעודדים רכישות חוזרות ואף הגדלת סל הקנייה בכל רכישה. (למשל הצבת מוצרים עם ביקוש גבוה בקרבת הקופה, הקמת מבצעים חדשים למוצרים שתוקפם קרוב (המערכת אוספת נתוני אצוות ותאריכי ייצור לכל מוצר ממערכת ניהול המלאי הארגונית ומתריעה מראש על מוצרים עם תוקף קרוב ועוד).

התרחבות או צמצום עסקי? הדאטה תענה
עסקים בצמיחה בוחנים את העיתוי הנכון ביותר להתרחבות או לצמצום של סניפים, והם עושים זאת בעזרת תהליך ניתוח נתונים מובנה המאפשר להם לבחון מספר היבטים במקביל המושפעים מהסביבה החיצונית ואשר ישפיעו על הרגלי הצריכה העתידית. כך למשל הם משקללים את פילוח האוכלוסייה יחד עם היקף התחבורה הציבורית, תמהיל החנויות הסמוכות, תוכניות בינוי עתידיות ומידע על הרגלי הצריכה של התושבים. מערכת ניתוח הנתונים מסננת את המידע שאינו עונה על הצורך ומציגה רק את המידע המתאים באמצעות טבלאות סטטיסטיות, בשלב הבא מנהלי הארגון יכולים לצפות בנתונים, לנתח ולתחקר אותם ולהבין מהו העיתוי המתאים ביותר להקמה או לצמצום פעילות של סניף.



בשלב הבא תהליך ניתוח הנתונים ישמש אותם לניתוב כח אדם – למשל להעסקת אנשי צוות הבקיאים בפלח שוק זה, לצמצם פעילות בסניפים ולהעביר כוח אדם לסניפים מוצלחים יותר או לחילופין להעסיק כח אדם המתגורר בקרבת מקום (מערכות ביג דאטה אוספות את נתוני ה-HR מיישומי הארגון ומשקללות נתונים אלו כחלק מהתשובה לשאלה העסקית) בדרך זו הם נעזרים בתהליך של ניתוח נתונים כדי לשפר את השירות ללקוח הקצה אך גם להביא לפריסת עובדים מיטבית הן בהיבט של תנאים סוציאליים והם בהביט של כישורים.

שימוש בדאטה ליצירת מנגנון לחיסכון תפעולי מתמשך
עסק הוא יחידת רווח לכל דבר ועניין ולכן מטרתו העיקרית היא להרוויח ולמנף את הרווחים להתרחבות ולצמיחה. עסקים אשר מתייעלים תפעולית משיגים שליטה טובה יותר בהוצאות שלהם ומנתבים את ההכנסה הפנויה למקומות מניבים יותר התורמים לקידומם. יתרה מכך מנהלים רוצים לדעת שההוצאות הכספיות מחזירות את ההשקעה שלהם, ולכן הם נעזרים בדאטה כדי לייעל את סעיפי ההוצאה ולשכלל את תהליכי שרשרת האספקה במטרה להעלות את שורת הרווח התפעולי בדוחות המאזן.

כיצד הם עושים זאת? הם מטייבים את קווי החלוקה שלהם, מתכננים מסלולי נסיעה חסכוניים יותר הן בהיבט טווי הדרך והן בהיבט בחירת המוביל והנהג. הם בוחנים את פריסת המרכזים הלוגיסטיים ומאתרים מיקומים העונים על מדדים של חיסכון ושמירה על רמת שירות איכותית. הם עוקבים אחר רמות המלאי במחסן ומתעדפים ניפוק של סחורה על פי אצוות ותאריכי תוקף, ויתרה מכך הם מארגנים את המחסן באופן המאפשר להם לחסוך בדלק וזמן עבודה של מלקט ומלגזן.

לא פעם הם יקצרו את תהליכי העבודה ויצידו את אנשי המקצוע במסופונים ניידים, אשר מאפשרים להם לעדכן פעולות יום יומיות בזמן אמת כמו הוספה של פריטים למחסן או גריעתם, בדרך זו המידע נותר מעודכן ומאפשר למחלקות אחרות בשרשרת האספקה לתפעל את השוטף ולהביא לשיפור משמעותי ברמת השירות ללקוח הקצה.

לסיכום, ניתוח נתונים מהותי להחלטת החלטות עסקיות ובכוחו להביא לשיפור עסקי מתמשך ולחיסכון ניכר. עסקים בעידן הנוכחי נעזרים בנתונים פנים וחוץ ארגוניים כדי לאתר מגמות וכדרך להתמודד עם שינויים מקומיים וגלובליים.
הוסף תגובה
צילום: DEPOSITPHOTOS
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה