close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קידום אתרים שומרי שבת - איך זה עובד?

מערכת שורשב אדר א, תשעט07/02/2019

"סגירת האתר" בשבת יכולה לפגוע בקידום שלו בגוגל. האם יש לזה פתרון?

תגיות:
חידושים טכנולוגיים מציבים אתגרים בכל הנוגע לשמירת שבת. אם חשבנו שהפעלת אתר אינטרנט תהיה פשוטה מהבחינה הזו, אז טעינו. הלא אין די רק בכך שאנחנו שומרים שבת. אתר אינטרנט שונה באופיו ממשרד או כל מקום עבודה אחר אותו עזבנו לקראת שבת ואליו חזרנו בראשון. המשל הטוב יותר הוא לחנות אותה עזבנו לשבת, אבל השארנו אותה פתוחה כאשר בדלפק ניצבת מכונה אוטומטית לממכר מוצרים.
כפי שרבים מפרשים זאת, הפעלת אתר אינטרנט בשבת גוררת איתה עבירה על כמה איסורים כאשר הראשיים הם: איסור שכר בשבת, איסור ממכר בשבת, בפני עיוור לא תשים מכשול וטעמים נוספים של מראית עין.
מיד
נסביר מהן הבעיות הנובעות מסגירת האתר כליל בזמן השבת. לפני כן נציין שאין תמימות דעים בין הפוסקים השונים באשר להפעלת אתר בשבת, לפחות לגבי אתר לא מכירתי. אין המאמר הזה מתיימר לנסות לשכנע מול פסיקה זו או אחרת ולכן נציג כאן את הפתרונות הטכניים השונים וכל אחד יבחר כטוב בעיניו.

קידום אתרים
לפני שניגע בבעיה, עלינו להבין תחילה את המשמעות של כל התחום שנקרא 'קידום אתרים'. כיום, הפעלת אתר אינטרנט עסקי איננה יכולה להיעשות ללא קידום שלו במנוע החיפוש של גוגל. אם האתר לא יופיע בתוצאות החיפוש במקומות ראשונים, משמעות הדבר לכל דבר ועניין היא שהוא לא קיים.
קידום אתרים זה סך כל הפעולות שנעשות בכדי שגוגל יחשיב את האתר שלנו כסמכותי וחשוב ויציג אותו בראש החיפוש. ישנם הרבה גורמים (מעל 200!) שמשפיעים על העניין, החל מתוכן מתאים וכלה במהירות הטעינה של האתר. למידע נוסף על קידום בגוגל.

הבעיה עם אתרים שומרי שבת
לכאורה, היינו יכולים פשוט לסגור את אתר האינטרנט שלנו בשבת. אנחנו שומרי תורה ומצוות וממש כשם שהחנות שלנו סגורה, כך יהיה גם עם האתר. הבעיה היא שסגירת האתר תפגע בדירוג שלו בגוגל באופן וודאי ולא תאפשר לו להתברג למקומות גבוהים. זה אומר שסגירת האתר כליל בשבת היא למעשה ויתור על האתר ככלי רציני בעסק שלנו.

גוגל יפרש את סגירת האתר כתקלה שחוזרת על עצמה ובשל כך יסיק מסקנה (שגויה) שזהו אתר לא מקצועי ולא ראוי. כל זאת נעשה בגוגל באופן אוטומטי. עד שלא יקום היהודי שישכנע את גוגל להתחשב באתרים שומרי שבת, זה המצב.
הבעיה מחריפה כמובן כאשר משקללים את השבת גם במקומות אחרים בעולם.

יש פתרונות
ישנם שלושה דברים שניתן לעשות בכדי לצמצם את הפגיעה על קידום האתר:
1. ניתן להוציא מכלל פעולה את כל החלקים מניבי ההכנסה באתר וגם את האפשרות של גולשים להתחבר כמנויים או לגשת לחלקים שמצריכים סיסמה. החלקים שמניבים הכנסה הם כמובן החנות אבל גם שטחי הפרסום אם יש אותם ניתן 'להלבין'. זה המקום לציין שאתרים רבים של גופים דתיים וחרדים אינם מנותקים בשבת (חדרי חרדים, פורטל חב"ד).
2. ניתן 'לכסות' את האתר בשכבת על ובה לשים מסר כלשהו למי שבכל זאת מגיע על כך שהאתר סגור לשבת. היתרון הוא שהאתר ממשיך לפעול ברקע. הסיכון הוא שגוגל יזהה את הדבר הזה כהפרעה או חסימה ולכן יוריד את דירוג האתר. בכל אופן, ניתן לבצע את זה כפיתרון אבל הוא לא אופטימלי.
3. הפתרון הכי טוב כרגע בנמצא הוא סגירת האתר בקוד 503. זהו הקוד בו משתמשים בכדי להשבית את האתר לצורך פיתוח, שדרוג ותיקון. הבעיה היחידה שעלולה לצוץ היא שגוגל ישים לב לכך שכל שבוע מתבצעת ההפניה הזו וזה יגרום לפגיעה בדירוג. בכל מקרה, זהו כיום הפתרון הטוב ביותר למי שדורש 'לסגור' את האתר בשבת.

סיכום
כפי שראינו, אין פתרון אופטימלי לסגירה של האתר בשבת ושמירת דירוגו במנוע החיפוש של גוגל. מה שמומלץ לעשות הוא להשאיר את האתר באוויר, לנטרל את אפשרויות ההכנסה ולהשאיר הודעה באופן בולט המבקשת מהגולשים לכבד את השבת. אם מבחינה הלכתית בעל האתר יכול לקבל את זה - זה יפתור את הבעיה.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה