close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דרכים ושיטות לגילוי אמת – כיצד לדעת שלא משקרים לך?

מערכת שורשי שבט, תשפ05/02/2020

האם ניתן לסמוך על התנהגות ועל הבעות פנים כסימן לכך שהאדם משקר או לא משקר?

תגיות:
לבני אדם יש יכולות רבות ושונות לשקר, גם חלקים מאתנו עושים זאת, כך לפחות מראים מחקרים שנערכו לאחרונה בארה״ב אשר הראו שאנשים משקרים שקר או שניים בממוצע ביום. בפועל, גם אם אדם משקר, הגוף שלו מספר
את האמת.

למעשה, שפת הגוף של בני האדם משדרת סימנים המלמדים על חוסר כנות, צריך רק לדעת לקרוא אותם. כדי שנוכל לגלות שקר נצטרך להכיר את המאפיינים הבסיסיים בהתנהגותו של האדם בזמן שהוא דובר אמת. למשל: להתבונן איך האדם מגיב על שאלה בסיסית כמו: ״מאיפה אתה?״ ולשים לב לאן הוא מסיט את המבט ואיך הקול שלו נשמע. לאחר שקבעתם את הבסיס להתנהגויות שלו, תוכלו לחפש את השינויים ההתנהגותיים שלו בארבע קטגוריות:
1. תנועות גוף
2. הבעות פנים
3. טון הקול
4. תוכן הדיבור

חשוב לקחת בחשבון את העובדה שקריאת הסימנים לא חסינה משגיאות, ממש כמו שבדיקה במכונת אמת אינה חסינה תמיד מפי פרשנויות שגויות בנסיבות שונות. בנוסף קיימים ויכוחים בקרב הקהילה הרפואית לגבי ״מהם הסימנים האמינים בשפת הגוף, שיכולים להעיד שמישהו משקר?״. זאת, משום שהתפיסות שלנו, כשאנחנו מנסים לקבוע אם מישהו משקר, עלולות לפגוע ביכולת שלנו לפרש נכון את סימני הגוף. למשל, אם האדם מרגיש מתוח או מפגין חוסר נוחות, קשה לפרש במדויק את שפת הגוף שלו, כי תחושות אלה עלולות לנבוע מסיבות רבות מאוד. קל לנו לקבוע שאם מישהו מנסה להתחמק מקשר עין, הוא בטח משקר, אבל אולי הוא עושה זאת בגלל מגוון סיבות אחרות: 
א. בגלל תחושה של חרדה חברתית
ב. בגלל סתם שעמום
ג. ואולי בגלל תחושה של בושה כי הוא יודע שהוא משקר...

מומחים מדגישים שאנחנו לא תמיד מסוגלים לקרוא אחרים, כפי שאנחנו אולי מניחים ועדיין יש כמה סימני גוף שמומחים לשפת הגוף ממליצים לנו לפקוח עליהם עין, למשל:
תנועות ידיים: כאשר אנשים לא מדברים אתכם בכנות, הם נוטים להרחיק מכם את כפות הידיים שלהם. זה איתות לא מודע לכך שהם מעכבים מידע, רגשות או אפילו סימן שהם משקרים. הם עשויים להכניס ידיים לכיסים, או אפילו להחליק אותן מתחת לשולחן.
גירוד והתנדנדות: נדנוד הגוף קדימה ואחורה, הנעת הראש לצדדים, נדנוד כפות הרגליים – כל אלה יכולים להיות סימנים לשקר. תנודות במערכת העצבים האוטונומית המסדירה את תפקודי הגוף, יכולות גם הן להשפיע. כשאנשים עצבניים, התנודות הללו במערכת העצבים יכולות לגרום לתחושה של גירודים ועקצוצים בגוף, מה שעשוי להוביל להתנדנדות יתר.

רמזים בפנים: מי שמשקר עשוי לבהות או להסיט את מבטו ברגע המכריע. זה סימן אפשרי שהוא מנסה לחשוב מה עוד להגיד. מחקרים מצאו שאנשים מסיטים לפעמים את מבטם, כשהם משקרים.

קריאת שפת הגוף מצריכה מומחיות ויכולת לפרש נכון את הסימנים שמפגינה התנהגות האדם. וממש כמו בבדיקת פוליגרף – לפרשנות של המומחה בשפת הגוף או של המומחה בפוליגרף, יש משמעות רבה בפיענוח אמין אם האדם משקר או לאו.
>> המאמר באדיבות צוות האתר "אימות" – מכון לבדיקות פוליגרף
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה