close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שאלות החוזרות על עצמן בנושא כשרות הפסח

מערכת שורשכו אדר, תשעה17/03/2015

הרבנות הראשית מחלקת הכשרות- כמדי שנה אנו מתכבדים להציג לציבור מדריך לקראת הפסח ובו מספר הבהרות חשובות בנושאים שלגביהם אנו מקבלים פניות.

תגיות:
עוגיות לפסח
קיימים יצרנים המייצרים בימים אלה עוגיות אשר בחלקן מכילות קמח מצה אך היצור הוא חמץ גמור. כל המבקש לרכוש עוגיות לפסח יוודא כי מסומן במפורש "כשר לפסח" על האריזה המקורית על מנת לא להיכשל במהלך החג. מומלץ לא לקנות מוצרים אלו וכל מוצר אחר בתפזורת ללא זיהוי שם נותן ההכשר.

דיו המוחתם על הבשר
חלק מהדיו המוחתם על הבשר בארץ מכיל תמצית תירס הממתיקה את הדיו. לכן מי שמקפיד לא לאכול בפסח דברים המופקים מקטניות, עליו לקלף את החותמת לפני הבישול.
  
כשרות לפסח בעדשים אדומות
מנתונים שהתקבלו לאחרונה נמצא כי רוב סוגי העדשים האדומות המיובאים ארצה מעובדים עם שמן צמחי ובנוסף אף מכילים citric acid אשר מקורו עשוי להיות מחמץ. על כן אין לעשות שימוש בעדשים אלו אף לנוהגים לאכול קטניות בשל החשש לחומר הנ"ל. נא להביא לידיעת המשגיחים במפעלי האריזה למיניהם שלא לקלוט אלא אך ורק עדשים אדומים המלווים בתעודת הכשר מיוחדת לפסח מטעם מחלקת היבוא הארצית.
 
שמן זית מעורב
בשווקים קייימים "שמני זית מעורבים" הנושאים את הכיתוב "כשר לפסח" מבלי לציין כי הנ"ל מכיל קטניות. לעיתים מזומנות אף נושאים ציון כשרות מזויף. ניתן לזהות כי המוצרים הנ"ל מכילים שמן סויה על פי מחירם הנמוך. כמו כן בתבלין הפפריקה האדומה לפעמים מערבים שמן סויה (קטניות) ללא ידיעת הצרכנים.
 
תערובת לבהמות כשרה לפסח
עבור חג הפסח מכינים תערובת לבהמות מתירס. היות ואי אפשר להוציא את כל גרגרי החיטה והשעורה מהתירס ובתערובת נשארת לחות טוב לקנות תערובת זו לפני הפסח כדי שיהיה ביטול לפני הפסח לגרגרי השעורה/חיטה שנטחנו ביחד עם התירס (נשאר גרגיר אחד לחמש מאות גרגרי תירס).

מזון לחיות מחמד
מאכלים לכלבים וחיות מחמד עשויים להכיל חמץ גמור ועל כן יש להקפיד ולרכוש מזון לפסח אשר נבדק ואושר ע"י רבנות מקומית מוסמכת שהוא נקי ממרכיבי חמץ.
 
היערכות לפסח במרכולים
סניף שבו הוכשרה אחת מהמחלקות על מנת להתחיל במכירת מוצרים כשרים לפסח זמן מספיק לפני החג, יקפיד שלא תתאפשר כניסת עובדים וניידות בין המחלקות השונות אלא אם העובדים ניקו את עצמם בגדיהם ורגליהם: החלפת סינר או כפפות, ניעור הבגדים ושטיפת ידיים. יש לוודא שלא יוכנס כלי חמץ למחלקה זו כגון סכינים משטחי עבודה וכדומה.

קמח תירס
הואיל וגרגרי התירס אשר מהם מופק הקמח עשויים להכיל גם חיטה או שעורה ולאחר הגריסה והטחינה לא ניתן לבוררם, במכירתם לציבור קיים חשש למכשול הואיל ודרך הבישול הוא על ידי הוספת מים. על כן אין לבשלם בפסח. הרבנויות מונחות שלא להעניק הכשר לפסח מחשש זה.
 

שו"ת לפסח
להלן מספר שאלות ותשובות מאת הרב חגי בר גיורא שליט"א, ראש מחלקת כשרות בתעשייה ברבנות הראשית לישראל

· קמח לבן רגיל – לפני טחינת החיטה היא מורטבת בין 3-9 שעות לכן יש בקמח חשש חמץ.
· קמח מלא - העשוי מחיטה וכן גריסים וגרסי פנינה עשויים משעורה - בדרך כלל לא מורטבים בתהליך ייצורם.
· בורגול ושיבולת שועל (קואקר) - מורטבים בנוזל חם בתהליך ייצורם לכן יש בהם חשש חמץ. אולם קיים בורגול טבעי יבש הנמכר בחנויות טבע שלא  מבושל ומורטב בתהליך ייצורו. יש לברר אצל מוכר נאמן.
· זעפרן ליוצאי מרוקו - הרבה מהלכות חג הפסח תלויים במנהגים ולפעמים גם באותה עדה קיימים מנהגים שונים.
הרמ"א (אורח חיים תס"ז, ח') כותב "שהמנהג שלא לאכול כרכום שקורין זפרין". המשנה ברורה (ל"ג) מבאר את הסיבה לכך על פי דברי הרמ"א בפירושו על הטור "דרכי משה" , משום שמערבבים בו סולת ושאור ועל כן יש חשש לחמץ ממש. חשש זה אמנם קיים בזעפרן טחון אבל בזעפרן טבעי שנראה כחוטים חומים אין חשש לאיסור. לכן ברור שליוצאי מרוקו מותר להשתמש בזעפרן טבעי אלא אם כן ידוע להם מנהג משפחתי אחר.
· נייר אלומיניום - הסיבה שיש הבודקים היא מחשש שמרחו על גביו שומן טרף או לא כשר לפסח. למיטב ידיעתנו בשנים האחרונות לא נמצאה בעיה של שימוש בחומר משיחה מן החי או ממרכיבי חמץ לציפוי. לכן אם נעשה שימוש בנייר או בתבנית שלא נבדקו ע"י גורם מוסמך, המאכל אינו נאסר מה עוד שככל שהיה קיים חומר מן החי הרי שהוא כבר נפגם.
· מוצרי נייר -  החשש שיכול להיות במוצרי נייר הוא  מעמלנים שמערבים בו בשעת הייצור. היות ואפשר לייצר עמילן מכמה גידולים כגון: חיטה(=חמץ), תירס(=קטניות), תפוחי אדמה וטפיוקה. השימוש בעמילן הוא כדי לדבק את סיבי הנייר וכן כדי להחליק אותו מבחוץ. בנייר סופג לא שמים מבחוץ.את מוצרי הנייר מייצרים מתאית נקייה או מנייר ממוחזר. בתהליך ייצור נייר מנייר ממוחזר -  הנייר הממוחזר נשטף במים ומתפרק וחוזר למקורו לסיבי נייר. בבדיקות מעבדה לא נמצאו שאריות של עמילן בסיבי נייר בתהליך המחזור. בתהליך ייצור הנייר מוסיפים לסיבים: כימיקלים שלא ראויים לאכילה (בדרך כלל מנפט), חומרים מלבינים וחומרים מדביקים (לפעמים עמילנים) ואחר כך מחממים את הנייר. בחלק מקומות החום של האוויר מגיע ל600 מעלות.
· נייר סופג - בכל נייר סופג המיוצר בארץ לא מוסיפים עמילן מחיטה או תירס בכל השנה אלא עמילן מתפוחי אדמה או טפיוקה וחברה אחת מייבאת את הנייר מטורקיה ושם לא מוסיפים עמילן. במשך השנה משתמשים גם בנייר ממוחזר ואילו לייצור לפסח לא משתמשים בנייר ממוחזר. לכן מי שהשתמש בנייר סופג מהייצור לכל השנה עבור אוכל לפסח אף אם נעשה מנייר ממוחזר מותר לכתחילה לאכול את האוכל לפסח.
· נייר אריזה המיוצר בארץ מצופה במשך השנה בעמילן תירס ולפסח מצופה בעמילן תפוחי אדמה. הציפוי לא יורד בשימוש למוצרים קרים ויבשים.
· נייר אפיה – מיוצר בחו"ל. לרוב אין בעיית כשרות לפעמים מצופה בסיליקון אולם שמעתי  שיש מפעל שמצפה בעמילן מחמץ לכן צריך כשרות לפסח.
· מפיות – מיובאות לארץ בדרך כלל אין בעיית כשרות לפסח.
· כוסות נייר-  מצופות מבפנים בחומר פלסטי לשם מניעת מגע בין הנייר לנוזל. המגע יתכן רק במקום הדבקת הכוס. בדרך כלל העמילן לא חמץ. לכתחילה צריך הכשר לפסח.
· תבניות נייר - מצופות מבפנים בחומר פלסטי לשם מניעת מגע בין הנייר לבצק. אין מגע בין הבצק לנייר כי אין הדבקת פנימית. לכן אין בעיית כשרות לפסח.
· כלים מפלסטיק – לא צריכים הכשר.    
· אקונומיקה וסבון ניקוי כלים – חומרי ניקוי הינם פגומים לאכילה ועל כן אינם צריכים הכשר לפסח. אמנם דברים שבאים במגע עם הפה כגון: משחת שינים ושפתונים טוב להשתמש בהם בהכשר לפסח מכיוון שנהנים מהטעם אך אם לא נמצא אין להחמיר.
· סבון גוף ושמפו : אינם מחויבים בהכשר היות וספק אם מעורב בהם חמץ וגם אם היה חמץ הוא נפגם והתבטל לפני הפסח ולא מתכוונים לאוכלו בפסח.



נוהל מכירת חמץ בעסקים

הננו פונים בזאת לרבנים העוסקים במכירת חמץ מטעם הרבנויות המקומיות ערב פסח, לוודא כי אישורי מכירת החמץ הניתנים לבעלי העסקים המבקשים זאת, יינתנו אך ורק לבעלי עסקים בעלי תעודת הכשר בתוקף, תוך הקפדה כי ע"ג התעודה ירשם במפורש ומודגש (רצוי בכתב ובצבע בולט) "אישור זה אינו מהווה תחליף לתעודת הכשר". 
 
בעלי עסקים ללא הכשר המבקשים למכור את חמצם ערב פסח – יוכלו לבצע את המכירה באמצעות נציגי הרבנות המקומית אך אין להעניק להם אישור בכתב לצורך הצגתו. במידה ועל פי שיקול דעת הרבנות יש צורך במתן אישור כתוב, יש לרשום אותו על שמם הפרטי בלבד של בעלי העסקים וזאת ללא שימוש בלוגו הסטנדרטי של הרבנות המקומית, על מנת למנוע מהציבור הצופה באישור המוצג בבית העסק , לחשוב כי בעל החנות הנ"ל מפוקח גם לעניין כשרות. אין כל ערובה לכך שבמהלך הפסח הנ"ל לא ימכור חמץ בחנותו לציבור ובכך למעשה יפקיע את תוקף המכירה מיסודה דבר העשוי ליצור מכשלה ואף הטעיה צרכנית חלילה. עם זאת, נכון יהיה שפרטי הרבנות המקומית ירשמו בתחתית הדף לפי העניין לצורך זיהוי.
 
ככל שיוחלט במקרה זה ליתן אישור על מכירת חמץ לבית עסק, יש לדרוש ולהתנות את מתן האישור בהתחייבות חתומה של בעל העסק לכך שבמידה ויימצא כשהוא מוכר חמץ בפסח במזיד, הרי שתפוג כל תוקף המכירה רטרואקטיבית וכל האחריות להפסדים בגין הסרת כשרות או כל נקיטת הליך אחר תהיה על אחריות בעל העסק בלבד.
 
כמו"כ יש להביא לידיעת הציבור ובעלי העסקים כי מקומות מושגחים לא יוכלו לרכוש תוצרת אחר הפסח אלא ממשווקים, יבואנים, ספקים ומחסני מזון וכל שכן מיצרנים, אשר ביצעו מכירת חמץ לנוכרי באמצעות נציגי הרבנות המקומית בלבד.

נוהל קליטת תוצרת חמץ לאחר הפסח
בהתאם לנהלי הרבנות הראשית לישראל אין לקלוט לאחר הפסח במקומות המושגחים, תוצרת חמץ שיוצרה לפני הפסח בין אם ברכישה או בקבלת החזרות, ממשווקים, יבואנים או כל גורם אחר,
אלא אם כן יש בידיו אישור על מכירת חמץ לנוכרי מגורם מוסמך.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה