close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מגפה חדשה- התמכרות לקוקאין גורמת לפשיטת רגל

מערכת שורשב טבת, תשעד05/12/2013

משפטנים מעידים על התפשטות של מגפה חדשה: התמוטטות משקים משפחתיים, בעיקר בשרון ובמרכז, בעקבות שימוש בקוקאין על ידי בן הזוג

תגיות:

במרכז פרשה שהגיעה לאחרונה לערכאות, עמד גבר מדרום השרון אשר התמכר לקוקאין, לווה כספים מהחברה על מנת לממן את הסם, ואיבד את בעלותו על מוסך משגשג שברשותו.

האיש ומשפחתו שקעו בחובות עד צוואר - והאישה גילתה את ההתמוטטות העסקית והנפשית של בעלה באיחור רב. האישה הסכימה לתמוך בבעל בתנאי שיעבור טיפול גמילה – ומשבר הגירושין נמנע.

לאחר התערבותו של עו"ד דב קיידנוב, הסכים בית המשפט להכליל את בני הזוג במסגרת מקלה של פשיטת רגל, ומחק חוב שנסק לשלושה מיליון שקלים - למאה אלף שקלים בלבד, בהסדר תשלום חודשי שנפרס לחמש שנים.

לדברי עו"ד דב קיידנוב,

מגיעים אליו לאחרונה לפחות שלושה מקרים בחודש בהם משפחות נורמטיביות, שהשתכרו הרבה מעל השכר הממוצע במשק, מצאו את עצמן לפתע בפשיטת רגל וחורבן כלכלי – וכל זאת בעקבות התמכרות בן הזוג לקוקאין.

השימוש בקוקאין משליך באופן חריף גם על יציבות התא המשפחתי, ועם התגלות השבר הכלכלי וההתנהגות הפזיזה של בן הזוג, נוטים זוגות רבים להסתכסך קשות ולהתגרש.

לדברי עו"ד קיידנוב, דווקא התמוטטות כלכלית בעקבות שימוש בסמים, כל עוד לא מעורבים בה הסתבכות בהימורים או בחובות מול השוק האפור, או להבדיל, מול רשויות המדינה – היא קלה יחסית לטיפול במישור הסדרת החוב.

מהם עשרת הסימנים לשימוש בקוקאין? כיצד ניתן להבין מבעוד מועד שהבעל מסניף את הכנסות העסק?

עו"ד קיידנוב מספר על מקרה של בני זוג מדרום השרון שהגיעו אליו לטיפול בשל התרוששות הבעל, ואובדן המוסך המצליח שברשותו, לטובת שותפיו. הבעל, כך התברר, התמכר לקוקאין, לווה כספים מהחברה על מנת לממן את הסם, והגיע להסדר עם שותפיו לקנייתו החוצה – תוך השארתו כעובד פשוט במוסך. האישה, כך מספר עו"ד קיידנוב, לא ידעה על מצבו של בעלה, וחשה כי העניינים אינם כתמול שלשום, רק כשהיה מסובך בחובות עד צוואר. בינתיים צברו השניים חובות גדולים, בשל רמת החיים הגבוהה ממנה נהנו. האשה הסכימה לתמוך בבעלה בתנאי שיעבור טיפול גמילה, כולל השתתפות בקבוצת תמיכה. בית המשפט הסכים להכליל מקרה זה במסגרת מקלה של פשיטת רגל, והחוב שנסק לשלושה מיליון שקלים צומצם למאה אלף שקלים בלבד, בהסדר תשלום חודשי שנפרס לחמש שנים.

מחירו של גרם קוקאין בישראל נע בין 400 ל-1,000 שקל. לא בכדי נחשב הקוקאין, לסם העשירים. השימוש התדיר בו נקשר בעיקר עם אנשי החברה הגבוהה, שיכולים להרשות לעצמם הוצאות כה כבדות.

ממחקרים עולה כי לשימוש בקוקאין יש השפעה מיידית על פעילות המוח. בטווח הקצר יחוש המשתמש ריגוש, עוררות יתר, הנאה חושנית מוגברת, אופוריה ותחושת ביטחון עילאית. אך הקוקאין הוא גם מאד ממכר, פסיכולוגית - וגורר את המשתמשים בו לצרוך מינונים גדלים והולכים, גורם לפגיעה מוחית ותפקודית, משרה מצבי פרנויה, עצבנות ואלימות. הסם גם גורר את המשתמשים בו לנהוג בפזיזות תוך לקיחת סיכונים רבים ומיותרים- וזוהי גם הסיבה להתרוששות מהירה ופתאומית של תאים משפחתיים רבים, בהם על פי רוב הבעל, צורך קוקאין על בסיס קבוע.

סם מסוכן לבריאות ולעסקים
עו"ד דב קיידנוב, המתמחה בטיפול בהסדרי חוב, טוען כי בעיית מתרוששי הקוקאין, הופכת במהירות למכת מדינה, ומדובר בתופעה נרחבת הכוללת מאות משפחות נורמטיביות, המוצאות את עצמן לפתע על עברי פי פחת.

לדברי עו"ד קיידנוב, דפוס הפעולה דומה ברוב המקרים: איש העסקים, או השכיר בעל המשרה הבכירה, עובד שעות על גבי שעות במשרד וסובל ממתח רב, תסכול וסטרס. על מנת לרכך את הקושי, הוא מתחיל לצרוך קוקאין. השפעת הסם מרוממת את רוחו, הוא חווה התעלות, תחושת שליטה וחדות מחשבה. אט אט השימוש הופך לתכוף יותר ויותר, ואיש העסקים מתחיל לצרוך את הסם גם בשעות העבודה הרגילות, אז הוא חש לפרק זמן קצר, מרוכז וחד, מסוגל לעבוד בקצב גבוה יותר, ויעיל יותר כביכול.

בשלב זה, מסביר עו"ד קיידנוב, תחושת ההתעלות מתחילה להשפיע על השיקולים הכלכליים. המשתמש מתחיל לקחת הרבה יותר סיכונים עסקיים, לווה כספים, משקיע במיזמים בעלי סיכון רב, וככל שהכספים הרבים המתגלגלים בידיו גבוהים יותר, כך גדלה התלות שלו בסם.

מעבר לכך, נוטים המשתמשים בקוקאין לקחת התחייבויות שכלל לא בטוח שיוכלו לעמוד בהן, תחת הסיסמא "חיים פעם אחת". איש העסקים מאפשר לעצמו ולקרוביו ליהנות ממנעמי "החיים הטובים", רוכש מותגי יוקרה, חי חיי פאר, ומבזבז כסף רב. כך, מספר עו"ד קיידנוב, השימוש בסם וההתמכרות אליו הוא רק המבוא למדרון חלקלק של חובות שתופחים ותופחים, ובסופו תהום של הרס כלכלי ומשפחתי.

לדברי עו"ד קיידנוב, פעמים רבות מגלות נשותיהם של אנשי העסקים, את הנטייה של בעליהן להשמיד ערך מאוחר מדי, ולא נותרת בידיהן ברירה אלא להתגרש ולנסות להציל את עצמן ואת ילדיהם מגורל כלכלי נורא.

נפלת בסם – מצבך טוב מול מוסדות ההוצאה לפועל

עו"ד קיידנוב מסביר כי חובות שנוצרו כתוצאה משימוש בסמים נחשבים לחובות שנוצרו בתום לב. עובדה זו חשובה, מפני שאנשים ששקעו בחובות בשל התנהלות שאינה תמת לב, לא יכולים להיעזר בהליכי פשיטת רגל על מנת לצמצם ולמחוק את חובם.

שימוש בקוקאין בקרב ברוקרים: ביטחון עצמי מופרז המביא לאסונות
משרדו של ברני מיידוף, שהורשע בהונאת משקיעים אדירת ממדים, כונה בשם "הקוטב הצפוני" בשל כמויות ה"שלג" (כינוי נוסף לקוקאין) הגדולות שנתפסו בו. דייויד נאט, יועץ הסמים הרשמי של בריטניה, טוען כי שימוש בקוקאין בקרב ברוקרים ובנקאים גרם להם להחלטות כלכליות שגויות, שנבעו מתחושת ביטחון מופרזת – וזהו הגורם העיקרי להתרחשות המשבר הכלכלי העולמי הנוכחי.

את דבריו חיזק לאחרונה גרנט אנדרסון, ברוקר שסחר בבורסה בניו יורק והעיד כי קוקאין, הסם המועדף לדבריו על ברוקרים בוול סטריט, פוגע בשיקול הדעת: "אתה בטוח ב-100 אחוז שאתה עושה את הדבר הנכון, אך שחצנות כזאת יכולה להסביר כמה השקעות מיותרות שנגמרו באסונות".

על שימוש בקוקאין בקרב ברוקרים וכלכלנים יכול להעיד גם מחקר שפורסם באו"ם, לפיו השימוש בסם בקרב הסוחרים בבורסות העולמיות הגיע לשיאו בשנת 2008, מיד לאחר שיא ברמת הבונוסים שחולקו להם.

בישראל, פורסמו חשדות על שימוש בסם העשירים, נגד מספר רב של ידוענים, ביניהם בדרן טלוויזיה שהקריירה שלו התרסקה, וכדורגלן שהסתבך בהימורים. "מניסיוני, שימוש תדיר בסמים", אומר עו"ד קיידנוב, "כרוך ברוב הפעמים גם בהסתבכות בהימורים. השפעת הסם נוטעת במשתמש תחושה מוטעית של חסינות מטעויות, ועשיית כסף מהיר בהימורים מושכת אנשים שסוחבים חובות. ההימורים נוטעים תחושה מוטעית כי זוהי הדרך הקלה והמהירה ביותר לצאת מהבור הכלכלי, אך למעשה הם גוררים את המהמרים לצרה גדולה יותר – קשה הרבה יותר לפתרון – מפני שחוב מהימורים לא ניתן למחוק באמצעות פשיטת רגל".

עו"ד קיידנוב מציין כי חובות שנוצרו כתוצאה מהסתבכות בהימורים נחשבים למעשה הגובל בפלילים, אשר נעשה בחוסר תום לב, ולכן בעלי חובות מהימורים, לא מתקבלים להליך של פשיטת רגל.

עשרת הסימנים המעידים על שימוש בקוקאין
לדברי עו"ד קיידנוב, האישה יכולה לשים לב חודשים רבים לפני ההתמוטטות הכלכלית, לכך שלבעלה יש בעיית סמים. "ניתן בהחלט לעצור את כדור השלג לפני שאיש העסקים מאבד את השליטה על חייו ועל עסקיו בשל שימוש בקוקאין, וככל שהגילוי יהיה מוקדם יותר, כך ניתן יהיה להציל את העסק והמשפחה מגורל כלכלי מר ולא לערב אותם בחובות מהימורים או בחובות לשוק האפור" אומר עו"ד קיידנוב.

הנה מספר רב של סימנים שעלולים להצביע במצטבר על שימוש בסם. לדברי עו"ד קיידנוב, אין הדבר אומר שמי שלוקה באחד התסמינים, הוא מכור לסמים, אך הצבר רב של סימנים אמור להדליק נורת אזהרה אצל מקורבי האיש, ולדרבן אותם להתערב במצבו – ולהצילו מגורלו המר.

התלהבות ופטפטנות יתר – הקוקאין מסיר מחסומים חברתיים, מחדד את המחשבה וגורם לדיבור יתר. דברנות יתר, והתנהגות תזיזיתית, יכולות בהחלט להדליק נורות אזהרה.

עיניים מודלקות - אחד הסימנים המובהקים לשימוש בקוקאין ובממריצים למיניהם הוא אישונים מורחבים. אם משהו בעיניים נראה שונה מתמיד, כדאי לשים לב ולעקוב אם התופעה חוזרת על עצמה לפרקים. גם עיניים דומעות ואדומות ללא כל סיבה מיוחדת מעידות לעתים על שימוש בסמים.

נזלת באמצע אוגוסט – עוד סימן מסגיר עשוי להיות משיכות תדירות באף. הסנפת הקוקאין פוגעת בריריות האף, ולכן אף דולף תדיר וקינוח האף לעתים קרובות עשויים להעיד כי עומד מולך מסניף סדרתי.

לסת תפוסה/ נצורה ושחיקת שיניים – לקוקאין יש השפעה על מערכת העצבים, ובין השאר הסימפטומים השימוש בו גורם מיידית לתפיסת הלסתות ולשחיקת שיניים ממושכת. הסימפטום מתבטא גם שעות לאחר השימוש.

מיחושי לב – תעוקת לב ושינויים בקצב הלב הם לא תמיד תוצאה של סטרס בעבודה. הקוקאין גורם לנזק קבוע לכלי הדם של הלב ושל המוח, ופעימות לב מוגברות בהחלט יכולות להעיד על שימוש בקוקאין. חשוב במקרים כאלה, להבהיל את המשתמש לבית החולים מחשש לאירוע לב אקוטי. היות ומשתמשי קוקאין סובלים גם מהתקפי חרדה, שלהם סימנים דומים, ייתכן שלתחושות הקשות מהן סובל המשתמש, אין כל רקע רפואי אמתי.

בעיות שינה – כיוון שהקוקאין הוא סם מעורר הפועל על המוח, נוצר בקרב המשתמשים קושי משמעותי להירדם. אם כי דפוסי השינה משתנים, לא כל בעיית שינה מעידה על שימוש בסמים, אך בליווי הסימנים האחרים, בהחלט יש מקום לחשד.

חוסר תיאבון וירידה דרסטית במשקל – השימוש בקוקאין מדכא את התיאבון ויכול להביא אף לתת משקל. שימו לב לשינויים בהרגלי האכילה – ייתכן שהדיאטה החדשה היא בכלל "דיאטת קוק".

עצבנות יתר, קוצר רוח – חוסר שינה מוביל לעצבנות, לחוסר סבלנות ולאיבוד השלווה. אם התקפי הזעם הולכים ונשנים, ולפתע נרגעים, ובעיקר, אם לעצבנות ולאלימות הזו לא היה כל סימן במהלך שנות היחסים הקודמות - יש מקום לבדוק שימוש בסמים.

התקפי חרדה ופרנויה – קוקאין הוא חומר משנה תודעה, ואחרי האופוריה עלולה להגיע הפרנויה, שמתבטאת במחשבות רדיפה טורדניות, בחשש מהתנכלויות ובחרדות קשות. חרדה מובילה לעתים לקוצר נשימה, לרצון להסתגר ולחשש מוטעה להתקף לב. התקפי חרדה הם אחד הסימנים המובהקים לשימוש בקוקאין.

דיכאון, חוסר חיוניות ולאות – ה"דאון" שמגיע אחרי שימוש מעורר בסם ידוע ומוכר בין המשתמשים. אם חוסר החיוניות מתבטאת לעתים קרובות יותר, לצד עייפות כבדה, פסימיות וחוסר מעש, כדאי לבדוק את מקורה.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה