close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פוליגרף לפי ההלכה אם מותר או אסור?

מערכת שורשכח אב, תשעח09/08/2018

תגיות:
על מנת שניתן יהיה לסמוך על בדיקת פוליגרף דרוש לא רק מכשיר מתקדם. תוצאות הבדיקה חייבות להיות מבוססות על ניתוח והפעלה שנעשים על ידי מפעילים מנוסים ומיומנים. הטובים ביותר הם, מטבע הדברים, יוצאי שב"כ או משטרה בכירים, בעלי ניסיון בתחום זה. אך מה אומרת ההלכה בעניין זה, האם יש תוקף הלכתי לפוליגרף?



מדוע בעצם חשוב הפוליגרף
שאלת התוקף של בדיקת פוליגרף לא הייתה קיימת בזמנם של גדולי הדעת והגאונים. הרמב"ן לא היה יכול לעסוק בשאלה זאת באופן ישיר וכך גם לא הרמב"ם. ובכל זאת, פסקי הלכה הקרובים יותר לזמנינו בהחלט התבקשו לדון בשאלה זאת. ומדוע בעצם זה חשוב? באמצעות פוליגרף ניתן לבדוק האם חשוד או נאשם בפשע דובר אמת או משקר במהלך חקירתו. לפעמים השימוש במכשיר הזה נועד לחקירה של עדים ובדיקת מהימנות. כיום, יש גם מקומות עבודות, בדרך כלל בתפקידים רגישים כאשר חשובה סודיות ואמינות, אשר רוצים שהעובדים יעברו בדיקות פוליגרף לפני תחילת עבודתם ולפעמים גם מדי זמן. אלה סוגיות מודרניות, שגם שולחן ערוך לא יכול היה להתייחס לכך ישירות. אז מהי הדיעה הרווחת כיום, על פי ההלכה? כמה פוסקים נדרשו לכך.

אומדנא דמוכח והדעות חלוקות
בבואנו לבדוק מה אומרים כיום הפוסקים, ניתן רק לנחש מה היו אומרים לנו בעניין מהרש"ל או הב"ח. כאשר אנו מסכמים את כל מה שאומרים הפוסקים בימינו, אנו רואים כי למעשה ההלכה חלוקה בעניין פוליגרף וקבלת התוצאות. מצד אחד, ישנם פוסקים אשר סבורים כי לפוליגרף ישנה בעיה מובנית ולכן יש בעיה מבחינת תוקף אומדנא דמוכח. נחקר, עד או כל אדם שמחברים אותו למכונת האמת, הפוליגרף, עשוי לחוש התרגשות מיוחדת. ישנם שינויים בלחץ הדם ויש קושי בהישענות כל התוצאות וקביעה כי מה שנראה כמו שקר הוא אכן שקר. חשוב לציין כי על פי ההלכה יש גם דעות אחרות. גם אם נתייחס באופן כללי, בלי להתייחס אל הבית שמואל או אל גישה אחרת, יש פוסקים שקובעים כי לפוליגרף, כאשר הוא מבוצע בצורה מקצועית ואיכותית, יש מן הדין של אומדנא דמוכח. משמעות הדבר היא כי אם על פי הבדיקה יוצא כי אדם משקר בעדותו, מן הדין להתעלם מן העדות ולבטל אותה.

בסופו של דבר, יש לזכור כי גם ההלכה, ממש כמו מומחי המשפט והמדענים, חלוקים בעניין הסתמכות מלאה על הפוליגרף. ראוי כי ייעשה בכלי חשוב זה שימוש זהיר וכי יילקחו בחשבון גם נתונים נוספים, כך שלא רק על פוליגרף יקום וייפול דבר. כאשר הבודקים שאחראים על התפעול יודעים לבצע את מלאכתם נאמנה, כאשר הם בעלי ניסיון רב ויודעים למנוע התרגשות או חשש בקרב העדים, הרי שהדבר קביל על פי חלק מפוסקי ההלכה הגדולים. לפרטים נוספים ניתן לפנות למשרד מודן פוליגרף לצורך ביצור בדיקת פוליגרף.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה