close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שירה בציבור לאורך ההיסטוריה– נדב לב

ניצן סלומוןב אייר, תשעח17/04/2018

כולנו יודעים מה המשמעות של לפצוח בשירה משותפת, אולם רבים מאתנו אינם יודעים ממתי ההרגל של לשיר ביחד פרץ לחיינו, וכיצד הוא תפס תאוצה. הרשינו לעצמנו לרכז כמה פרטים

תגיות:
צילום: יח"צ האתר
כולנו יודעים מה המשמעות של לפצוח בשירה משותפת, אולם מה שרבים מאתנו אינם יודעים הוא ממתי ההרגל של לשיר ביחד פרץ לחיינו, וכיצד הוא תפס תאוצה. אז הרשינו לעצמנו לרכז לכם כמה פרטים.

כבר משחר ההיסטוריה בני אדם אהבו לשבת יחד ולשיר. אם כתפילה משותפת לגשם, אם לאחר עבודה חקלאית על הגורן, אם בחגים משפחתיים סביב השולחן, אם מתחת לחופה החתונה, אם בישיבה בצוותא סביב המדורה, במשחק כדורגל כאוהדים ואם באופן ספונטני, כדרך לבטא שמחה או הנאה. לכל אורך ההיסטוריה, בני האדם מפיקים הנאה גדולה משירה משותפת בארץ בפרט וברחבי העולם בכלל. כיום סגנון זה המאגד תחתיו אנשים שונים בגילאים שונים וגורם להם לשיר יחדיו, חזר אל מרכז הבמה. יהיו שיאמרו שהסיבה לכך היא תחושת הביחד, שהחזירה אותו לאופנה.

במרכז הבמה – ערבי זמר משותפים
ערב זמר עברי, בירה ונשירה, בוביזמר, קריוקי הם כולם נגזרת של שירה בציבור. אם בעבר הקונספט היה מזוהה עם קהל של גמלאים, כיום גם חבר'ה צעירים נוהרים לערבים כאלו, כשמחד הם מתרפקים על שירים נוסטלגיים ומאידך, נהנים לשיר ביחד את כל הלהיטים החדשים. לשירה בציבור ישנו אלמנט אשר מאחד בין האנשים, גם אם יש בהם שוני. התחושה השורה באוויר היא שכולם חולקים את אותה הסירה, גם אם דעותיהם שונות, עמדותיהם הפוליטיות רחוקות מלהיות זהות, צבע עורם שונה ודתם אינה זהה, במהלך השירה המשותפת כל ההבדלים נותרים מאחור וכולם מתרכזים באותה המטרה.

היסטוריית השירה בציבור בישראל
למרות שז'אנר השירה המשותפת חל בכל תרבויות העולם, השירה בציבור מזוהה בעיקר עם הווי ארץ ישראלי. ז'אנר זה מקובל גם בקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם עוד מראשית המאה ה-20. השירה בצוותא הייתה מקובלת בתקופת היישוב, אז היו החקלאים יושבים על הגורן ושרים יחדיו והמלחינים הפופולריים של אותה התקופה היו מפיצים את שיריהם החדשים ולא פעם, גם משתמשים לשם כך בשירונים. מאז ועד היום המציאות השתנתה, וטכנולוגיות חדשות נכנסו לתמונה, טכנולוגיות שהחזירו עטרה ליושנה והפכו את המנהג הישן לפופולרי שוב. אך כיום, אפליקציות ומסכי ענק החליפו את השירונים וגם שירי הלהקות הצבאיות פינו את מקומם לשירים יותר עדכניים.



ההבדל המרכזי הוא הקהל
מלבד השירים, האווירה והאמצעים הטכנולוגיים אין ספק שההבדל המשמעותי ביותר בין ערבי השירה של פעם לבין אלו של היום בא לידי ביטוי בקהל. כיום צעירים רבים נמשכים אל השירה הפומבית ולכן היא עשתה קאמבק רציני אשר מושך אליו מספר רב של משתתפים מכל גיל. אין ספק כי לפנים של הערב יש תפקיד מרכזי ולכן חשוב לבחור במנחה מקצועי אשר ידע לסחוף את המשתתפים ולבנות עבורם את הערב המושלם בהתאם לסגנון ולהעדפות המוזיקליות המועדפות. בתחום זה נדב לב ישמח לעמוד לשירותכם תוך שמעמיד לרשותכם אינספור אפשרויות בדרך לאירוע בלתי נשכח בו תשירו בכל הכוח ובכל הגרון.
אנו מקווים כי מצאתם מאמר זה ענייני ומועיל. מוזמנים להגיב ולשתף.
מוגש מטעם נדב לב שירה בציבור.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה