close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פרחים לשבת: מנהג או הלכה

מערכת שורשיז אדר א, תשעט22/02/2019

על מנהג קניית הפרחים בערב שבת קודש

תגיות:
אחד המנהגים הנפוצים והפופולאריים ביותר, הן בקרב גברים והן בקרב נשים, הוא לקנות פרחים לשבת. ישנם בני זוג שקונים פרחים לאהובתם, ישנן בנות זוג שקונות פרחים לבית, אסור לשכוח את הילדים שקונים פרחים להורים או לבית. יש מי שעושה את זה מדי שבוע ויש מי שעושה את זה מעת לעת.

השאלה הנשאלת היא, האם מדובר במנהג או הלכה דתית. מן הסתם, בימים ההם כשנקבעו ההלכות, לא היה לערוך משלוחי פרחים ולא הייתה חנות פרחים בראשון לציון או בכל מקום אחר. אך הלכות מסוימות נקבעו, ועם
הזמן הן הפכו להיות מנהגים, ומן הסתם, עם הזמן הן גם שוכללו בצורה כזו או אחרת. השאלה היא, האם הכל החל כמנהג אשר השתרש בחברה או שמא, באמת הכל החל כהלכה אשר עם הזמן שוכללה בצורות שונות.

לפני שאנחנו נסביר את הנושא, יש לזכור של רק לקראת שבת נהוג לרכוש זרי פרחים אלא גם בימים אחרים, בעלי משמעות או כאלה שלא. כך למשל, אנחנו יכולים למצוא חנויות שנוהגות לבצע משלוח פרחים בתל אביב או בכל מקום אחר, לצורך אספקת פרחים ליום הולדת ולכל אירוע אחר. כלומר, אם זה מנהג או הלכה, אחרי שעם הזמן לקחנו את זה גם למקומות אחרים, החל ממקומות של יום יום, מקומות שגרתיים ופחות מקודשים.

האם זה מנהג או הלכה?
ובכן, בדרך כלל נהוג לקנות זרי פרחים ושושנים לשבת, כחלק מקניות לשבת, קרי קניות מצרכים שמיועדות לארוחת שבת. לא מדובר בהלכה כתובה אלא במנהג שהשתרש עם הזמן ותפקידו גם לקבל את השבת בצורה יפה ומרשימה וגם לספק לה את הייחוד שמגיע לה, לעומת שאר הימים. אנחנו לא נוהגים לקנות פרחים במיוחד ליום ראשון או שני, נניח, אבל כן ליום שבת, בגלל הייחוד של היום.

צריך לומר, שיש לא מעט בתים שרואים בכך הלכה של ממש ועל כן הם מקפידים על ביצועה קלה כחמורה, אך אין מדובר בהלכה ולא במצווה, אלא מדובר במנהג שיפה לקיים אותו. כידוע, יש שורה ארוכה של מנהגים אשר עם הזמן השתרשו ובעיניי רבים הפכו להיות הלכה לכל דבר.

צריך להדגיש עוד נקודה, הפרחים מבטאים לא רק את קדושת השבת ואת הייחוד שלה לעומת ימים אחרים, הם מבטאים גם ביטוי של אהבה כלפי מי שמקבל אותם. מאחר ובדרך כלל מדובר בפרחים שהגבר מביא לאישה, אז באופן טבעי מדובר בביטוי אהבה כלפיה.
למה זה חשוב? כי לא צריך מנהג או הלכה בשביל לקנות פרחים ולבטא אהבה. על כן, נכון לקנות זרי פרחים או לעשות משלוחי פרחים בשביל שהאיש תרגיש שהגבר חשב עליה, שהגבר אוהב אותה. אין בכך שום דבר רע, להיפך. אפילו אם לא מדובר ההלכה.

מאמר זה נכתב באדיבות: נופר חנות פרחים

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה