close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

המאבק על השבת בתל אביב- דרכי פעולה?

מערכת שורשכג חשוון, תשעה16/11/2014

משלחת רבני דרך אמונה בפגישה עם הרב לאו על רעיונות מעשיים לקידום השבת בתל אביב

תגיות:
היום התקיימה פגישה בין רבה הראשי של תל אביב הרב ישראל מאיר לאו שליט"א, ומשלחת רבני 'דרך אמונה' המשמשים כרבנים בתל אביב וסביבותיה.

הרבנים הגיעו ללשכת הרב לאו חזק את עמדתו במערכה בנושא השבת בתל אביב. הוצהר כי 'דרך אמונה' תעמוד מאחורי רבה הראשי של ת"א במערכה על השבת הציבורית בת"א. השיחה נועדה גם כדי להבין ולגבש יחד דרכי פעולה לשמירת השבת בכלל המדינה, דבר הנמצא תחת איום בימים אלה.

הרב תיאר את המאבק על קדושת השבת בתל אביב, בכך שיש גורמים המנסים לבטל את הצביון המיוחד ליהדות בעיר, בימי המנוחה. ישנם נסיונות לאפשר מסחר רחב בשבת, ולהפר את ההסכמה החוקית שתמיד היתה, שאין מסחר בעיר בשבת קודש. ראש העיר יחד עם הסיעה הגדולה במועצת העיר- מרץ, הם העומדים ביסוד יוזמה זו, ולפיכך הרב שלח מכתב המסביר את ערכה של השבת מבחינה דתית וסוציאלית לכל חברי המועצה, כמו גם לשר הפנים היוצא גדעון סער, ולשר הדתות וסגנו. 

שר הפנים אכן פעל בנושא וביטל את היוזמה, אולם עתה הוגשה שוב ההצעה בתיקונים קלים, כך שיתאפשר לכמאה חמישים עסקי מסחר גדולים לפעול בשבת באישור. אין ספק שברגע שהדבר יאושר, גם שאר העסקים יפתחו מיד משום שלא יעמדו בלחץ הכלכלי, והשבת תימחק לחלוטין מהמרחב הציבורי בעיר העברית הגדולה והחשובה.  כל זאת לצד מקומות התרבות שכבר פועלים ברובם בעיר כגון תאטרון הבימה. לאור העובדה ששר הפנים מוחלף בימים אלה, היו שניצלו את פסק הזמן ופנו לשופט על מנת שיכריע לטובת החוק העירוני החדש המתיר חילול שבת המוני.

הנושא אכן נידון בידי שופט מוניציפאלי שאין אפשרות לערער על הכרעתו, והוא החליט שמכיוון ששר הפנים לא התנגד להצעה במועד (בשל עזיבתו), אזי היא מאושרת. הרב לאו הדגיש שאפילו בשוויץ ביום המנוחה כל הרחוב הראשי סגור למסחר, לא רק בשל הצו הדתי אלא גם לאור הצו המוסרי של מנוחה כללית. 

רבני 'דרך אמונה' שוחחו עם רבה של ת"א על המשמעות הכואבת של מציאות חדשה זו-
א. יש כאן הצהרה מאת ראשי העיר על כך שתל אביב אינה עם צביון יהודי, שעיקרו של צביון זה הוא השבת במרחב הציבורי.
הרצון שנהיה ככל העמים, הוא חזרה על האימרה הידועה 'הציונות דבר אין לה עם הדת', שמרן הרב קוק זצ"ל לחם נגדה בכל כוחו.
ראש העיר הראשון דיזנגוף שמר בכל מאודו על מנוחת השבת במרחב הציבורי מתוך הבנת ערכה כיסוד הזהות העברית, וכקשר העמוק למסורת, ועתה הרוח השתנתה, לרצון שנהיה ככל העמים בזהותנו.
ב. מעשה זה של התרת מסחר בשבת לעשרות אלפי אנשים, הוא עבירה חמורה על יסוד התורה של שמירת שבת, שהיא יסוד אמונת ישראל בבורא העולם, והתורה הזהירה בזה בתוקף.
ג. פתיחה של המסחר תגרום לא רק לחילול שבת נורא, אלא גם לפגיעה במנוחתם של המעמד החלש בעיר, העובדים במסחר של מכירה במכולת, הובלת החלב, נקיון וכו'. יש בזה פגיעה במוסר האנושי הבסיסי של הוגנות כלפי החלש אשר אינו יכול לממן לעצמו נופש מתי שיחפוץ כמו המעמד הגבוה, והוא זקוק מאד לשבת מנוחה.  
ד. חינוך הילדים- בדורנו אין כמעט מפגש של ההורים עם ילדיהם, בשל שעות העבודה במשך השבוע. שבת היא המבצר האחרון של הפגישה המשפחתית. פגיעה בשעות המנוחה בשבת תגרום לניתוק אחרון בין ההורים לילדיהם, בהיותם עובדים וסוחרים, קונים ומוכרים כבכל יום.
ה. ישנם גורמים שונים המנסים עתה לקדם את 'אמנת גביזון מדן', המבקשת להתיר פתיחה המונית של תרבות ובידור בשבת בכל הארץ, כמו גם תחבורה ציבורית רחבה. הדבר ברור שאם ח"ו מוסדות הבידור והתרבות יפתחו כרצונם, המסחר יבוא מיד בעקבותיהם, לאור תקדים ת"א.  דברים אלו הם עקירת הזהות היהודית, שראשיתה בת"א וסופה ח"ו בכל הערים הגדולות. בחדרה ובהרצליה הודיעו כבר עתה שאם בת"א יתקבל החוק המתיר חילול שבת המוני, הם ילכו בעקבות זאת, ועתיד זהותה היהודית של המדינה עומד כאן למבחן. ת"א היא הסכר הראשי לשטף של חילול שבת חוקי במסחר בארץ.

הרבנים אמרו כי מרן הרב קוק מסר נפשו על שמירת השבת הלאומית במושבות ובערים, וכך גם רבינו הרצי"ה, וכן הגר"א שפירא זצ"ל אשר נלחם על קדושת השבת בערים בהיותו הרב הראשי, שלא להתיר ח"ו מסחר, בידור או נסיעה בשבתות באופן ממלכתי.
רבני 'דרך אמונה'  יגבשו את המאבק הרבני ביוזמה הזו לשנות את הסטטוס קוו לרעה במדינה, ויסייעו לשמירת השבת הציבורית במדינה באופן אופטימי וברצון להרבות אורה של שבת.

יצאה קריאה לבעלי היכולת להשפיע בתפקידיהם, למנוע את פריצת הסכר, ולעשות כל שביכולתם לבצר את קדושת השבת בעיר.

דובר על שני אפיקים מרכזיים לשינוי המציאות-
א. מענה ארוך טווח, חיזוק הלימוד בתל אביב סביב ערכה של השבת, במספר שכונות ועם מרכז מיוחד לכך. זאת במאור פנים ובהעמקה של קירוב והסברה ממקורות הקודש באופן שהדברים יובנו לכלל התושבים, ובדגשים מגוונים.
ב. מענה מיידי, קשר עם מי שצריכים לקבל החלטות בנושא זה, וגיבוי משמעותי לרבנות בתל אביב כך שהדבר ימנע בס"ד, במאמרים ובפגישות, ובעמידה משותפת.

הפעילות תהיה כמובן בתיאום ואישור הרבנות הראשית לישראל והעומדים בראשה שליט"א, שהיא היחידה המובילה את זהות הקודש במדינה.

לסיום, הרב לאו שליט"א אמר כי בעבר היתה מפלגה ציונית-דתית אשר פרשה מהממשלה בשל איחור של שני מטוסים לארץ, אשר הגיעו עשרים דקות לאחר כניסת השבת, ואנו מצפים לגם בימינו לעמידה על שמירת השבת, מבעלי תפקיד חובשי כיפה בתל אביב וגם ברמה הארצית.

הרבנים הוסיפו לדברי הרב לאו, ואמרו כי גם הרב מימון זצ"ל פרש מהממשלה בשנות החמישים בשל פגיעה בחינוך ליהדות במעברות, ופרישתו גרמה לפיזור הכנסת סביב הזהות היהודית של החברה הישראלית. 
סוכם כי "ערכה של הזהות היהודית במדינה בחינוך ובשבת, חשוב מאד לכל מי שירא שמים, ויש להאבק על כך לא פחות מאשר אנו נאבקים על שלימות ארצנו, בכל המרץ והעוז. לאור זה נפעל בס"ד".
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה