close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

טיפול פסיכולוגי – מהו כוחה של המילה?

מערכת שורשיח סיוון, תשפ10/06/2020

כשאנחנו חשים מועקה על לבנו, מרביתנו פונים לייעוץ לאדם חיצוני , בין שמדובר בקרוב משפחה ובין שמדובר במכר או מכרה. די בכך שנשמע דעה חלופית או כזו המחזקת את תחושותינו, בכדי שנחוש בהקלה משמעותית

תגיות:
טיפול פסיכולוגי נשען אף הוא על כוחה של המילה, של העצה ויתרה מכך – ההקשבה. טיפול פסיכולוגי מציע יתרון או יש נאמר תנאים סביבתיים שלעתים יכולים להיות עדיפים על פני עצה מאדם קרוב – הסביבה מלווה על-ידי אדם אובייקטיבי שאיננו שיפוטי, אדם שעצם ידיעתנו שהוא מחזיק בידע מקצועי והסמכה נדרשת, הופכת אותו בין רגע למקור הנכון לטכס ממנו עצה.
/>
טיפול מנחה? זה תלוי
רבים מדמים בראשם את הטיפול הפסיכולוגי ככזה שבמהלכו הפסיכולוג או הפסיכולוגית, מנחים את המטופל או המטופלת אל הדרך או התובנה הנכונה.

אולם בפועל מטפלים בבריאות הנפש אינם ממהרים להציג למטופליהם את מה שלראות עיניהם נחשב לדרך הנכונה. מטרת הטיפול הפסיכולוגי היא בראש ובראשונה להקנות למטופלים סביבה מאפשרת, כזו שתעניק להם את העצמאות להגיע למסקנות חדשות ולתובנות בעצמם.

האם אדם אשר מגיע כאשר הוא מלין על נדודי שינה, יימצא את העזר מכך שהפסיכולוג יסביר לו כי הדבר נובע ממתחים נפשיים? או שמא, טיפול שבמהלכו מדברים על חוויות שונות, תחושות, רגעים מכוננים ואפילו רגעים יומיומיים, יוביל לתובנות באשר לטריגרים, מתחים נלווים ואף אירועי עבר שממשיכים ללוות בדמות תסמינים משתנים?

שיטות וטכניקות טיפול
נכון יהיה לומר שטיפול פסיכולוגי איננו בהכרח פגישה שבמהלכה המטפל מנחה את המטופל. אולם ישנן טכניקות שונות, אסכולות ודרכי טיפול שאותן בהחלט ניתן להקביל למעין הדרכה.

לצד ההקשבה וההכלה של המטפל, הרי שהקניית כלים יעילים יכולה לסייע רבות. אותו אדם שהלין על בעיות שינה, הבין מן הקו המנחה של השיחה אותו הוביל המטפל, כי עיקר הבעיה נעוצה באירועיים בהווה או בעבר אותם שכח לכאורה, אך ממשיכים להעסיק אותו.

באם מדובר בטראומה מן העבר, הרי שישנן טכניקות שונות אשר יכולות לסייע דוגמת טיפול SE או טיפול EMDR (Eye Movement Desensitization Reprocessing) המאפשר עיבוד מחדש של חוויות טראומתיות. במהלך טיפול שכזה, פועל המטפל כדי להציף את החוויות מחדש תוך הדרכה על תנועתיות העיניים. מדי פעם המטפל ישאל שאילות אשר תאפשרנה למטופל לחשוב ולחוות אחרת דברים מסוימים. מחקרים שונים מראים כי השימוש בתנועות עיניים בטיפול שכזה מדמה את תנועת העיניים הספונטניות במהלך השינה, אותה התנועה המסייעת למוח לעבד את המידע.

באם מדובר באמונות או הרגלים שונים, או דרכי הסתכלות שאדם סיגל לעצמו לאורך השנים, הרי שניתן להיעזר בטכניקות שונות מן התחום הטיפולי הקוגניטיבי התנהגותי (CBT). בכללותה, במסגרת טכניקה זו, פועלים המטפלים כדי להקנות למטופליהם אופני הסתכלות שונים על אירועים, חוויות ורגשות.

נציין שהתאורים הנ״ל מאד כלליים ושווה לקרוא עוד על מה שכל שיטה יכולה להציע לכם, ולמצוא מטפלים עם הכשרה מתאימה.

וכל זה במהלך שיחה?
ובכן, אם נדייק הרי שיהיה מדובר בשיחות רבות וממושכות. למילים יש כוח, וביכולתן להנחות את האדם אל עבר מסע של ריפוי עצמי, הכלה והבנה טובה יותר של בליל הרגשות והחוויות הפנימיות.

אין מדובר בשיחה אחת שתחולל שינוי עוצמתי ומפליא. אולם מספיק שתגיעו כשאתם נכונים לשנות, נכונים להתוות דרך חלופית נוחה יותר עבורכם, כדי שאט אט, ממפגש למפגש, תתחילו להרגיש בשינוי.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה