close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מקומות טיול הכוללים קברי צדיקים

MyTzadikכב תמוז, תשעט25/07/2019

הקיץ בעיצומו ועמו הגיע החופש הגדול, גם תקופת בין הזמנים מתקרבת ורבים מחפשים מקומות לטיול ולנופש המשלבים במהלכם קברי צדיקים. כמה רעיונות

תגיות:
הכניסה לבית הקברות, ברחוב סוריו (פדובה)
צילום: אתר MyTzadik.com
הקיץ בעיצומו ועמו הגיע החופש הגדול, גם תקופת בין הזמנים מתקרבת ורבים מחפשים מקומות לטיול ולנופש המשלבים במהלכם קברי צדיקים.
איטליה הינה אחת מיעדי התיירות הפופולריים בעקבות הרי האלפים, האגמים, הארכיטקטורה, המרחבים הגדולים והנופים המרהיבים אולם קיימת פחות מודעות לכך כי נמצאים בה קברי צדיקים רבים שחלקם מאוד עתיקים.
אז למי שמגיע או מתכנן להגיע לצפון איטליה ורוצה לבקר בקברי הצדיקים באיזור ראשית עליו לדעת כי רוב בתי
הקברות כמו בהרבה מבתי הקברות באירופה, בדרך כלל מוקפים גדר או חומה גבוהה ובחלק מבתי הקברות יש זמני ביקור קבועים, על כן רצוי לתאם את הגעתכם מראש.

נתחיל בוונציה, בה הוקם הגטו הראשון בעולם אשר מקורו בשם האיטלקי ג'טו [Ghetto] וכן דפוס ונציה - המוכר מספרי קודש רבים עליהם מתנוסס הכיתוב "דפוס ונציה".
באי המקסים אשר הינו אחד מאתרי התיירות הגדולים בעולם אין מכוניות וכל התנועה מתבצעת באמצעות סירות או בהליכה רגלית בסימטאות שבין הבתים והחנויות המחוברות באמצעות מאות גשרים העשויים מאבן, ברזל או לחלופין מעץ. הגיטאות בוונציה
משרדי הקהילה היהודית הווניציאנית נמצאים בגטו הישן [Ghetto Vecchio], יש במקום גם בית חב"ד, בתי כנסת שאחד מהם שימש כבית מדרשו של הרמח"ל - רבי משה חיים לוצאטו, מסעדות ומכולת כשרים.
בית החיים העתיק נמצא באי סמוך הנקרא "לידו" אליו ניתן להגיע באמצעות אוטובוס על המים [באיטלקית נקרא - ואפורטו Vaporetto]. רצוי לרכוש כרטיס מראש ויש להעביר אותו במכשיר הממוקם בתחנה טרם העלייה ל"ואפורטו" [נעשות ביקורות תוך כדי הפלגה ומאוד לא רצוי להיתפס ללא כרטיס, מה גם שהמעבר בתחנה האחרונה בלידו כרוכה בהעברת הכרטיס לפתיחת המחסום]. השייט בים הפתוח הינה חוויה בפני עצמה וכאשר מגיעים לתחנה הממוקמת ב"לידו" [ישנה רק תחנה אחת] יש לפנות שמאלה וללכת רגלית לאורך הכביש עד הכניסה לבית הקברות בלידו/ונציה.

צפונית מזרחית לונציה במרחק כשעתיים נסיעה ברכב בכביש המהיר [כביש אגרה], נמצא בית הקברות בטריאסטה.

בית הקברות ברחוב קאמפניולה (פדובה)

במרחק כחצי שעה נסיעה מונציה, ניתן להגיע ברכבת או ברכב לעיר פאדובה [Padua] המפורסמת באוניברסיטה לרפואה אשר הינה מהאוניברסיטאות הראשונות באירופה והשנייה שנוסדה באיטליה [לאחר האוניברסיטה בעיר בולוניה הסמוכה]  ובגן הבוטאני הענק המשתרע על פני שטח של 20,000 מ"ר אשר הינו הגן הבוטני האקדמי העתיק ביותר בעולם.
קיימת קהילה יהודית וישנם שלושה בתי קברות באיזורים שונים של העיר - חובה לתאם הגעה מראש היות ובתי הקברות בפדובה נעולים ומוקפים חומת אבן גבוהה.
בבית הקברות ברחוב קאמפניולה 24 טמון המקובל משה דוד ואלי זצוק"ל
בבית הקברות ברחוב וויאל 26 טמון המהר"ם מפדובה - רבי מאיר קצנלבוגן זצוק"ל
בבית הקברות ברחוב סוריו 124 טמון דון יצחק אברבנאל זצוק"ל שנקבר בבית החיים הישן מהמאה ה-15 ובשנת ה'תשט"ו עצמותיו הועברו עקב פינוי השטח על ידי העירייה.

בעיר פרארה [Ferrara] אשר הוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית טמון רבי יצחק חזקיה לאמפרונטי זצוק"ל בעל "פחד יצחק" אולם המיקום המדויק אינו ידוע כמו רוב הקברים בבית הקברות בפרארה, למרות שהמקום כיום שמור ומאוד מטופח.

בית הקברות פרארה

בבית הקברות בצ'נטו [Cento] שפירושו 100, הממוקמת כ- 40 דקות נסיעה ברכב מפרארה טמון המקובל רפאל עמנואל חי ריקי זצוק"ל שנרצח על ידי שודדים.
וממש בסמוך נמצאת העיר פיוה די צ'נטו [Pieve di Cento] שלא נותרה אפילו מצבה אחת בבית הקברות שכיום הינו פארק קטן בתוך שכונת מגורים אולם לאחרונה התגלה כי נטמן שם רבי עובדיה ספורנו זצוק"ל.

לעומת זאת בית הקברות בפינאלה אמיליה [Finale Emilia] הוא מהעתיקים באזור, המקום שופץ ומתוחזק על ידי תושבת המקום.
זהו אחד מבתי הקברות הבודדים שהמצבות נמצאות במקומן המקורי ולא הוזזו כמו בהרבה מבתי הקברות באיטליה. הקהילה היהודית ששהתה במקום בעבר נהנתה מיחס אוהב מצד תושבי העיר ואף במהלך מלחמת העולם השנייה התושבים לא הסכימו למסור ולהסגיר אותם לידי הנאצים שבלית ברירה נאלצו לעזוב את המקום ללא שקיבלו את מבוקשם, אף הכומר המקומי הסתיר ודאג להבריח לשוויץ מספר יהודים שנמלטו לעיר וזכה על כך באות חסיד אומות העולם.

העיר רג'ו אמיליה [Reggio Emilia] הינה מהערים העתיקות באיטליה אליה הגיעו יהודים כבר בימי האימפריה הרומית. שטח בית הקברות ברג'ו אמיליה אומנם מאוד קטן אולם טמונים בו מגדולי המקובלים באיטליה, כגון: המקובל בנימין הכהן ויטאלה זצוק"ל שעמד בראש מקובלי איטליה, רבי ישעיהו באסאן זצוק"ל שנמנה על תלמידיו של הרמח"ל, המקובל רבי שמשון חיים נחמני זצוק"ל שהבטיח כי מי שילמד בספריו יפעל עבורו ישועה ועוד.

כדאי רק לציין שבמקומות אלו לא נהוג להדליק נרות, בחלקם העניין אף מסוכן היות והמקום בקיץ מלא עשביה יבשה. תהילים, פרקי משניות, לימוד מתוך ספריהם בהחלט ראוי ורצוי ושתזכו לישועות ו'היו עיניך רואות את מורך'.
הוסף תגובה
הכניסה לבית הקברות, ברחוב סוריו (פדובה)
צילום: אתר MyTzadik.com
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה