close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כ"ו - ההגדרה הנכונה של לימוד זכות / הרחבה בעניין ועצות מעשיות

הרב שמעון פרץכו שבט, תשפא08/02/2021
פרק כח מתוך הספר ואהבת
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק כח מתוך הספר ואהבת

תגיות:

פרק כ"ו

-      מה זה משנה מהיכן נובעים החסרונות? חטא זה חטא!

-      תראה, השאלה שאתה מעלה היא חשובה מאד. הרבה מאד אנשים מוצאים לעצמם "תירוץ" לא ללמד זכות בדיוק בגלל הטענה הזאת: "הרי הוא בוודאי חטא, או - הוא בוודאי פגע בי, ומה זה משנה מה המניע שלו. הוא רשע! ויש אפילו מצווה לשנוא אותו".

    או שבעקבות ההבנה שלהם שלא משנה מה המניע הם חושבים שללמד זכות זה להוציא אותו זכאי ולחשוב שהוא מלאך, אחרת זה לא לימוד זכות, וזה קשה להם מאד ולכן לא מלמדים זכות כלל וכלל.

-     

למה קשה להם לזכות אותו לחלוטין?

-      תגיד אתה!

-      כנראה שהסיבה היא שהם מרגישים עמוק בפנים כמו שאני הרגשתי כאשר סיפרת לי על מצווה זו. עמוק בפנים הם יודעים שהוא לא מלאך. הם מרגישים שלימוד זכות אינו אמתי.

-      נכון. עד כמה שזה אולי ישמע לך מוזר במחשבה ראשונה, ההגדרה של ללמד זכות היא - לראות את האמת כפי שהיא. ואני מדבר על האמת השלמה, הכוללת גם את המניעים שלו וגם את האישיות הכללית שלו.

    לימוד זכות מתחלק למספר סוגים:

    א. לפעמים, על ידי בירור מעמיק של העובדות מבלי לסמוך על שמועות או על חצאי אמיתות או על "סברות כרס" ודמיונות או על לשון הרע, מתברר שהוא לא חטא כלל.

    ב. צריך להיות מאד מדויק, ולדעת במה בדיוק הוא חטא ולא להעצים את החטא ולהגדיל אותו. צריך לדעת דברים מדויקים וברורים - א', ב' וג'. לא בערך ולא באופן כללי. פעמים רבות, כאשר אנו יושבים ומסדרים לעצמנו את הדברים בשקט ונחת, ופועלים על פי השכל ולא על פי הרגש ועל פי תחושת העלבון הצורבת אותנו, מתברר שהחטא של חברנו או פגיעתו קטנה בהרבה ממה שהיה נראה לנו בהתחלה.

    ג. צריך להבין את המניע של חברנו! יש לכך חשיבות. צריך לבדוק האם הוא עשה זאת בכוונה או שמא בלי כוונה. האם עשה זאת מתוך רוע, סתם מתוך חוסר שימת לב או אולי אפילו מתוך רצון לעזור. גם אם הוא עשה זאת בכוונה, האם זה מתאים לאישיות שלו? האם הוא באמת אדם כל כך רשע ומושחת שנהנה לפגוע באנשים או שמא מדובר בכישלון חד פעמי. אולי הוא נגרר אחרי האווירה או שמא רצף של טעויות הוא שהביא אותו לעשות מה שעשה.

-      ואם לפי ההיכרות שלי איתו הוא באמת אדם רע, איזו זכות אפשר אז ללמד?

-      באופן עקרוני, על יהודי שידוע ומוחזק כאדם רע יש פחות חובה ללמד זכות. אך בכל זאת גם במקרה כזה כדאי וראוי להזכיר לעצמנו שמדובר ביהודי קדוש בן לעם קדוש ובן של הקב"ה וגם עליו נאמר "בני בכורי ישראל". לאדם שניצב מולך כרגע, גם אם זה לא נראה לך כל כך וגם אם כרגע הוא באמת נמצא בשפל המדרגה, יש נשמה אלוקית מיוחדת במינה בעלת עוצמות אדירות והוא בהינף לב יכול בן רגע על ידי תשובה להפוך להיות צדיק יסוד עולם קרוב מאד לקב"ה.

-      כשאני מזכיר לעצמי את הדברים האלה הם באמת קצת גורמים לי לרחם עליו ולא לכעוס עליו, אך זה לא מספיק לי!

-      אתן לך לימוד זכות נוסף. בסיסי יותר. תחשוב בבקשה כיצד האדם הזה התחיל את חייו. הוא הרי לא נולד רשע. תחשוב רגע על הילדות שלו. הוא לא זכה למה שאתה זכית. לך תדע איזה אבא היה לו או איזו אמא, או אולי גם אבא וגם אמא.

    אתה יכול לדעת באיזו שכונה הוא גדל? אילו דמויות היו לו לחיקוי? אולי הוא עבר התעללות בבית או בכיתה ונגרמה לו טראומה שמשפיעה עליו עד עכשיו, וגורמת לו להציק לילדים ולפגוע בהם?

    תנסה רגע לחשוב באיזה חיי עוני הוא חי או אפילו חיי עושר אך עם אבא ואמא שלא נמצאים בבית ועסוקים בעסקיהם. מה תאמר לי, תראה איזה חיי פשע ורשע הוא חי! הוא כופר גמור ומזלזל בקדשי ישראל!

    אז אני אשאל אותך: האם הדרדרות זו לא הייתה כמדרון חלקלק? הרי הוא בוודאי ניסה בהתחלה לצאת מזה, ניסה להשתחרר מאחיזת החנק של החברים שדחקו בו ואולי אפילו פגעו בו כאשר ניסה לא ללכת בדרך שלהם. אך זה היה חזק ממנו.

    נכון. בוודאי שבסופו של דבר אם הוא היה מספיק חזק הוא היה מצליח להתגבר. אך אתה יכול לשפוט אותו? הכישלון שלו לא היה עכשיו אלא אז בגיל הצעיר. אז הוא קיבל את ההחלטות הלא נכונות, ואילו עכשיו אלו התוצאות הגרועות של אותן החלטות אומללות.

    כללו של דבר: אין לנו להסתכל על המצב העכשווי אלא ההסתכלות חייבת להיות רחבה ומקיפה על "כל האדם" – כפי שהבאנו לעיל בשם ה"שפת אמת".

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה