close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פתיחה

הרב יניב חניאיד שבט, תשפא27/01/2021
פרק א מתוך הספר ואני, מה אני?
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק א מתוך הספר ואני מה אני?

תגיות:

החל מבריאת העולם ובמשך אלפי שנים היה האדם יצור מאמין. בתחילת דרכו האמין האדם (למעט עם אחד קטנצ'יק) באלילים שונים ומשונים - כל יער, כל מעיין וכל כוכב נחשבו לאלילים בעלי כח והשפעה על המין האנושי. לכן, במשך אלפי שנים עשה האדם כל שביכולתו כדי לְרַצות את הכוחות הללו וכדי לגרום להם להטות חסד אליו. במקרה הטוב היה האדם מביא ממיטב פרי שדהו, כסף וזהב שהרוויח, ובמקרה הגרוע הקריב לפניהם את בכור בניו.

לאחר אלפיים שנה

בערך החלה להתפשט בעולם האמונה באל אחד, אמונה שהיתה בתחילת הדרך מנת חלקה של משפחת אברהם אבינו בלבד ולאחר מתן תורה התפשטה יותר ויותר. בערך שמונה מאות שנה לאחר מכן הופיעה הנצרות, והפיצה - ע"י רצח, עושק והוצאתם להורג של מיליארדים - את האמונה באל אחד. האיסלאם המשיך את המלאכה באותה דרך, וכך, בסופם של חמשת אלפים וחמש מאות שנה, רובו של העולם עבר לאמונה באל אחד (אם כי מספרים גדולים עדיין מאמינים באלילים...).

בתחילת המאה ה-19 פרצה חדשה מרעישה בעולם, שאמנם היתה קיימת עוד קודם אולם כנחלתם של בודדים, והיא ה"כפירה". האדם יצא מאמונות אפילות וחשוכות של ימי הביניים לאורה חדשה - כפירה בבורא עולם. התהליך, בניגוד להרבה תהליכים אחרים באנושות, היה מהיר וחד משמעי. האנושות עברה למצב של חוסר אמונה כמעט בבת אחת. האדם, שעדיין לא השתחרר מהאלוהות האלילית והכיר בעיקר את האמונה באל אחד בצורתה המעוותת, הנוצרית, בעט בכל האמונות הללו ו"יצא לחופשי".

היום הגיע המצב לידי כך שבעיות רבות וקשיים אדירים עומדים בפני האדם המודרני המאמין:

א. אורח החיים השולט בעולם הוא אורח חיים חילוני, מנותק ובז לדת ולערכיה.

ב. המדע, שעל פיו מתנהלים רוב חיינו ושנחשב כמעט ל"פוסק אחרון" בדרך חייו של האדם היום, נראה כמנוגד וסותר אמונות בסיסיות בדת.

ג. הנושא המיני התופס יותר ויותר מקום באורח החיים בזמנים המודרניים מהווה כמעט היפוך לאורח החיים הדתי.

ד. הבעיטה במוסכמות חברתיות הופכת פעמים רבות לבעיטה במוסכמות דתיות ודרכי חיים שהדת מחזיקה למקודשות, כמו: הקמת משפחה המורכבת מגבר ואשה, הבאת ילדים וכן הלאה...

נקודות אלו ודומות להן מציבות בפני האדם המאמין המודרני קושיות ובעיות, התלבטויות ושאלות שפעמים רבות גורמות למרידה בנושא הדתי או לחיים דתיים נטולי רגש, נטולי אמונה אמיתית.

היהדות מאמינה בקדושתם של השאלות והבירורים הללו. רוב ככל לימוד התורה שלנו - שהוא המושג הנעלה ביותר ואחת המצוות החשובות בדת היהודית - בנוי על שאלות ותשובות. שאלות קשות ונוקבות, אמיתיות ומסובכות שהתשובות עליהן מקדמות ומשפרות את האמונה ומעלות אותנו למעלה.

החכמה הגדולה היא לשאול את השאלות הללו ולחפש להן תשובה. לא לחפש את הקושיה והניצחון בוויכוח, אלא לשאול כדי להתקדם וכדי לברר את הנושאים באמת. שאלות כאלה לא רק שהן חשובות אלא הן אף הכרחיות להתקדמות אמיתית ומהוות בסיס איתן לחיים דתיים שלמים ואמיתיים.

במשך תקופה ארוכה נתקלתי בהתלבטויות רבות ומגוונות בנושאים אמוניים ובשאלות נוקבות העומדות בפני נערים ונערות מאמינים בדור הזה. לעיתים קרובות ישנה תחושה שאין מספיק תשובות לשאלות אלה ושגם אם ישנן תשובות הן ארוכות ומסובכות מדי ומורכבות בדרך כלל ממקורות שונים וקשים להבנה. בספר זה נעשה נסיון למקד את השאלות המרכזיות המציקות לנער המאמין המודרני, ולענות עליהן בצורה קצרה ומתומצתת ככל הניתן. יתרונות רבים לשיטה זו אולם גם בעיות לא מעטות, מכיוון שהדברים אכן מורכבים. קשה מאוד לקחת שאלות נצח המלוות את היהדות במשך דורות ולענות עליהן בהינף יד, ללא מקורות להרחבה וללא הבאת דעות חלוקות. פעמים רבות ישנן גם שאלות שהתשובות עליהן אינן שלימות במהותן, שהרי לא הכל אנחנו יודעים ולא הכל מונח בכיסנו. ולכן ודאי שגם אחרי קריאת ספר זה ישנם נושאים ועניינים רבים הזקוקים לבירור ולהעמקה נוספת. אולם, היתה לנו בהחלט תחושה שפטור ללא כלום אי אפשר. רמת ההתלבטויות והקשיים האמוניים הניצבת בפני הדור היא כל כך גבוהה שיש בהחלט מקום לנסות ולפתוח את הנושאים לדיון, להצביע על כיוונים שונים לפתרון, ולהראות את הדרך לבירורים נוספים שעל כל אחד ואחת לעשות.

הספר בנוי משני חלקים: החלק הראשון מורכב ממאמרים ובו ריכזתי נושאים שונים שנראו לי מרכזיים בהסתכלויות האמוניות בימינו. החלק השני מורכב משאלות שהועלו על ידי בני נוער רבים, וקובצו הן מנסיוני והן מסקר שערכתי בקרב נערים. השאלות שחזרו על עצמן מספר הפעמים הרב ביותר קובצו בספר.

בשל מורכבות הנושאים מצד אחד והרצון לשמור על אופיו של הספר מצד שני, הוספתי מספר "תמרורים" במהלכו של הספר. תמרורים אלו יהיו מנותקים מהתוכן הישיר, כך שתיתכן מצד אחד קריאה רצופה בלעדיהם, ומצד שני הם יביאו מקורות נוספים, העמקה נוספת, ביאורים על מושגים שונים ואף סיכום קצר בסופו של כל פרק.

מתוך תפילה לבורא עולם והתנצלות על האומץ לעסוק בנושאים אלו – נתחיל.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה