close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לא תחטט: מהי אקנה ואיך ניתן לטפל בה בכמה דרכים פשוטות ויעילות?

הלל שחריז אב, תשפא26/07/2021

אקנה – או בשמה האחר 'חטטת', היא מחלת עור נפוצה במיוחד בישראל. מה חשוב לדעת עליה ומהן הדרכים הטבעיות והרפואיות להתמודד איתה? במדריך הבא שלפניכם

תגיות:
צילום: shutterstock
פצעי בגרות, חטטת ובשמה המלא 'אקנה וולגריס' (Acne vulgaris), היא מחלת עור נפוצה כשקרוב ל-90% מהאוכלוסיה בגילאי 12-24וכן למעלה מ-30% מזו הבוגרת יותר סובלים ממנה. לכשני שליש מהם יופיעו פצעונים גם בחלקו העליון של הגב ובמקרים מסוימים, גם בבית החזה. אז מהו למעשה המקור להופעתה?

מקורה של מחלת האקנה הוא בהפרעות הנגרמות
צילום: shutterstock
לאזור זקיקי השערה ובלוטות החלב הקשורות אליו. השפעות הורמונליות האופייניות לגיל ההתבגרות, יצירה מוגברת של חלב בבלוטות, גורמים תזונתיים והיגייניים וחיידקי עור הם בין הגורמים המרכזיים המביאים לסתימת זקיק השערה אשר בעקבותיה, תאי העור לא מצליחים להתקלף ובמקומם, נוצרים נגעי האקנה – חלקם דלקתיים וחלקם לא. כך למשל, הקומדון הוא פצעון אקנה בודד – אשר לרוב אינו דלקתי, המגיע עם ראש שחור (קומדון פתוח שנחשף לחמצן) או ראש לבן (קומדון סגור) ובמקרים שבהם מתפתח בו זיהום חיידקי, עלול הנגע להפוך לפצע דלקתי. כמו כן, קיימים סוגים שונים של פצעוני אקנה כאשר שניים מוכרים יותר הם הפפולה – שלו ראש אדום ואינו מלווה במוגלה, ואילו השני הוא הפוסטולה, המלווה במוגלה ומכאן שמו הנוסף – מוגלית. עם שמות חמודים כמו אלו, אין זה מפתיע שמדובר במחלה כה פופולרית.

כיצד בכל זאת ניתן להתמודד עימה ומהן הדרכים הפשוטות לטפלה? בכתבה הבאה.

איך מטפלים באקנה?
אחת הדרכים הטובות ביותר להפחית את הסיכון לחלות באקנה ובאופן כללי לשמור על הבריאות, היא הקפדה על תזונה נכונה. אפשרויות נוספות כוללות טיפול תרופתי, טיפול פוטותרפי ותרופות סבתא, כמו גם שמירה על ההיגיינה, הכוללת שטיפת פנים לכל היותר פעמיים ביום ושימוש בתכשירי רחצה עדינים כמו סבון תינוקות. זאת ועוד, בשום אופן אין לנסות ולפוצץ את הנגעים ואם בחרתם להשתמש בעיקר בתכשירי טיפוח אקטיביים, ודאו שמדובר בכאלו ייעודיים לטיפול באקנה: לא שומניים, נטולי אלכוהול וכן היפואלרגנים שלא יסתמו את נקבוביות העור.

טיפול טבעי באקנה: מה לאכול – ומה לא
ככלל, לתזונה שלכם השפעה לא מבוטלת על נראות העור ובפרט על מצבם של פצעי האקנה.
לכן, הימנעו ככל הניתן מצריכת מוצרים עתירי סוכר, שומנים רוויים (ואחרים), קמח לבן, חלב, או מזונות אלרגניים דוגמת ביצים, פירות הדר, מוצרי סויה, בוטנים, תירס ועוד.
מומלץ לצרוך סיבים תזונתיים ומוצרי יוגורט העשירים בחיידקים פרוביוטים, כמו גם להוסיף לתפריט מוצרים המכילים פיטואסטרוגן (אסטרוגן צמחי) כמו מוצרי סויה בכלל ופולי סויה בפרט, או זרעי פשתן וזרעי שמן אחרים.

טיפול תרופתי באקנה
בשעה שמדובר במחלת עור, יש מקרים שבהם הטיפול באקנה הוא גם תרופתי. כדי לדעת אם טיפול שכזה נכון עבורכם, כדאי לקבוע מבעוד מועד וטרם נטילת תרופה כזו או אחרת פגישת אבחון והתייעצות עם רופא עור. הוא בתורו ידע לתת לכם את המרשם לאנטיביוטיקה לטיפול בחיידקים או כל תרופה אחרת לטיפול באקנה, יתאים עבורכם את הסוג והמינון הנכונים, ידריך אתכם בנוגע לתופעות הלוואי האפשריות וילווה אתכם להמשך המעקב הרפואי הדרוש.
עבור נשים בפרט, ישנם מקרים שבהם גם נטילת גלולות למניעת הריון תוכל לשפר משמעותית את מצב האקנה. בכל מקרה, יש להיוועץ בגורם מקצועי מוסמך טרם תחילתה.

פוטותרפיה: טיפול באקנה בקרינה
בטיפול בפוטותרפיה נעשה שימוש בקרינת אור אולטרה סגול, הנמצא יעיל לטיפול במספר מחלות עור וביניהן, גם בזו של האקנה. הטיפול במכשיר הפוטותרפיה מדמה למעשה את קרני השמש ומאפשר חשיפה מבוקרת אליהן באורכי הגל הדרושים. בחלק מהמקרים משולבת בטיפול גם משחה המעודדת ייצור פורפירין בחיידקי האקנה ובאחרים, על-ידי קרני האולטרה סגול ללא מרכיביהן המזיקים.

ומה עם כמה תרופות סבתא יעילות?
בדיוק כפי שמרק עוף מסייע לטיפול בשפעת או שלימונדה (ללא סוכר) חמה מקלה על גרון דואב – גם במקרה של טיפול באקנה תוכלו למצוא כמה תרופות סבתא יעילות שאף מאושרות לשימוש על-ידי רופאי העור.

אז לפני סיום, קבלו מאיתנו כמה מהאהובות עלינו במיוחד:
• מסכת דבש וכורכום: ערבבו חצי כפית מכל מרכיב, מרחו על עור לח והשאירו כ- 5 דקות. שטפו במים פושרים ונגבו היטב.
• משחת אספירין: מעכו כדור אספירין, הוסיפו מעט מים ליצירת משחה ומרחו על פצעי האקנה.
• קרח: הניחו קוביית קרח עטופה במגבת נייר על פצעונים אדומים, אדמומיים או דלקתיים. השאירו כמה דקות להרגעת הנפיחות.
• שמן עץ התה: שימוש במוצרים המכילים את שמן עץ התה יכולים לסייע לטיפול באקנה ותוכלו להכין רבים מהם גם לבד בבית.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה