close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מתי באמת היתה מהפיכת הסידורים ונוסח התפילה?

הרב יניב חניאט שבט, תשפג31/01/2023

מחשבה חשובה לגבי התקדמות הסידורים ונוסח התפילה ומה נחשב ל"סידור מהפכני"...

תגיות:
המעקב אחרי נוסח התפילה והסידורים בבתי הכנסת הוא מעקב חשוב. הוא מלמד בצורה עמוקה על התפתחות ההלכה ומבנה בתי הכנסת שלנו.

רבים חקרו את הנושא ורבים רואים בהתפתחות הסידור סמל וסימן לשינויים חשובים בעבודה הדתית של היהודים. כך מקובל שהסידורים שיצאו אחרי עליית הרב עובדיה יוסף זצ"ל לדרגת פוסק הדור... הם מהפכה של ממש בגישה לתפילה. אחדות נוסח ועוצמה הלכתית חשובה... 

אולם, לאחרונה מתרבים מאוד הסידורים ה"עדתיים", כמו שכולם רואים. יש המון גרסאות של סידורים מרוקאיים, סידורים יותר מרוקאיים, ויש גם תוניסאיים וכדומה. לאחרונה יצא לי להתפלל
עם סידור מרוקאי ממש (אביר יעקב נראה לי הוא נקרא), וסידור ג'רבאי (תפילה למשה).

אין ספק שכל הגל הזה הוא תגובה לפטירת חכם עובדיה... ושחרור מסויים מהכפיה העירקית, אבל מתפילה בסידורים הללו, היו לא מעט חלקים שממש לא היכרתי. חלקם ממש ממש אשכנזים, וחלקם מסורות שלא היו ידועות לי בכלל (כמו מבנה ממש מורכב של התחנונים בימי שני וחמישי בסידור המרוקאי, קדיש על ישראל מיד אחרי תפילת חנה בבוקר בג'רבאי ועוד... לא מעט).

ואז נפל לי אסימון חשוב- הסידורים היותר מהפכניים לא היו של הדור של הרב עובדיה, בטח לא אור ודרך, ולא חזון עובדיה ולא איש מצליח... ואפילו לא "אמרי פי" המהפכן... הסידורים המה]כניים באמת היו הסידורים מהדור הקודם. סידורים כמו תפילת ישורון, כל אלה של בקאל, תפילת ירושלים.. הם אלה שעשו את המהפכה, וכנסו את כל נוסחי הספרדים לנוסח אחד וקצר משמעותית מכל המסורות...

הרב עובדיה בא על זה, לא הוא עשה את המהפכה הסידורית... זו עצם השיבה לארץ שהכריחה איזו אחדות תפילתית... ושעל גבה הרב עובדיה בא עם ההלכה... עצם התחלת הקיבוץ גלויות בתחילת המאה הקודמת גרם לזה שהיה הכרח לשנות את הסידור (וממילא העירקים, שהיו קרובים יותר פיזית, שלטו במהפכה זו)... 
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה