close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

על קוצו של יוד – מדוע יוד כל כך חיוני לגוף האדם

מערכת שורשיד תמוז, תשפא24/06/2021

מהי החשיבות של יוד לגוף האדם, מהיכן הוא מגיע ואיך מזהים חוסר ביוד?

תגיות:
צילום: pixabay
יוד הוא מינרל מרכזי וחיוני לבריאות גופנו, כיוון שהוא אחראי על חילוף החומרים באמצעות תפקוד תקין של בלוטת התריס. הוא משפיע על משקל הגוף, על רמת האנרגיה שלנו ועל מצב הרוח, על התחדשות התאים וגם על עמידות בפני תהליכים סרטניים. בנוסף, היוד אחראי גם על ההתפתחות התקינה של מוח העובר. לצערנו, הגוף אינו יודע לייצר יוד בעצמו והדרך היחידה שלנו לקבל אותו היא באמצעות מזון.

מי סובל ממחסור ביוד?
אם בעבר מי שסבל ממחסור ביוד היו רק תושבים במדינות עולם שלישי שהתזונה שלהם דלה ומצומצמת, כיום בעקבות השינויים בתעשיית המזון והאוכל המעובד
– התופעה רווחת גם בעולם המערבי. במקום מזונות טבעיים שלא עברו תהליכים במפעל, אנו צורכים מזונות מעובדים וקפואים, מה שמוביל באופן איטי אך בטוח למחסור ביוד.

מה הם המקורות העיקריים ליוד בתזונת בני האדם?
כפי שצוין, את היוד ניתן לקבל רק ממזון, ואם נדייק את עצמנו – בעיקר ממזון מן החי.
• דגי ים – סלמון, דניס, לוקוס וסרדינים נחשבים לעשירים ביוד, אך זוהי לא הסיבה היחידה לצרוך אותם. דגים הם מזון בריא, טעים ודל קלוריות ומומלץ לשלב אותם בתפריט לפחות 3 פעמים בשבוע.
• אצות ים – אצת נורי ואצת ווקאמה. אם אתם אוהבים סושי, תרוויחו מנה יפה של יוד.
• מוצרי חלב – שמנת, יוגורט וחלב ניגר.
• ביצים – ביצים נחשבים לסופר-פוד, כלומר מזונות בריאים מאוד, כשהצריכה שלהם מתונה. את הביצים ניתן לצרוך בכל צורה – היוד נשמר.
• מלח – מלח הוא המוצר העשיר ביותר ביוד. יתרה מכך, רמת היוד שנמצאת בדגים מושפעת מהמליחות במים בהם הם שחו. הקפידו לצרוך מלח (אך לא בהגזמה) בארוחות שלכם ועדיף שהוא יהיה סגור ואטום ולא חשוף ללחות, כי אז יורד ערכו.

התסמינים של אי-צריכה מספקת של יוד
מחסור ביוד מוגדר כאשר ריכוזו בשתן קטן מ-100 מק"ג לליטר. ככלל, ההשפעה העיקרית של מחסור ביוד היא על הפעילות של בלוטת התריס שנמצאת בגרון. בלוטת תריס שאינה מתפקדת משפיעה באופן רחב ביותר על מערכות הגוף – ממצב רוח ירוד, דרך נשירת שיער ועד לבעיות בהתפתחות בקרב העובר במהלך ההיריון. לפניכם התופעות הנפוצות באוכלוסיה הסובלת ממחסור ביוד:
• נשירת שיער משמעותית – הן בקרב גברים והן בקרב נשים, בכמות שיער לא רגילה.
• עלייה במשקל- כאשר רמות הורמון בלוטת התריס נמוכות התוצאה היא חילוף חומרים איטי, מה שגורם לכך שהגוף שורף פחות קלוריות במנוחה.
• עייפות וחולשה – עייפות וחולשה במהלך היום ורצון לנמנם כמעט בכל מצב.
• אובדן חשק מיני.
• עור יבש – עור יבש וסדוק שנוטה להיפגע בקלות.
• דיכאון ומצב רוח ירוד – דיכאון ומצב רוח ירוד יכולים לנוע בין דכדוך קל והתכנסות לדיכאון של ממש, כתלות ברמת המחסור.
• בעיות בריכוז – מי שסובל ממחסור ביוד יתקשה להתרכז, בעיקר בפעולות הדורשות ריכוז כמו קריאת ספר ולמידה.
• במהלך ההיריון הגוף מייצר פחות הורמונים של בלוטת התריס, ולכן יש צורך מוגבר במינרל יוד. במקרה של מחסור ביוד במהלך תקופת ההיריון, יתכן עיכוב בגדילה הגופנית ובהתפתחות השכלית אצל יילודים.

דרכי הטיפול במקרים של מחסור ביוד
אם אתם סובלים מהתסמינים שצוינו, מומלץ לגשת לבצע בדיקות לאיתור מחסור ביוד. לחלופין, ניתן לבצע מספר שינויים בתזונה שלכם ולהמתין לשינוי בהרגשה. הדרך הטובה ביותר למנוע מחסור ביוד היא להחליף את המלח השולני הביתי במלח מועשר ביוד, מבלי שתצטרכו להגדיל את צריכת המלח הכללית שלכם. אם אתם נדרשים לצמצם במלח או לא להשתמש בו כלל בעקבות בעיות של לחץ דם גבוה למשל – שאלו את הרופא שלכם כיצד ניתן לכסות על אובדן היוד מהמלח. בנוסף, העשירו את התזונה שלכם בדגים, ביצים ומוצרי חלב. מלבד העובדה שמדובר במזונות עשירים ביוד, הם נחשבים לבריאים מאוד כשצריכתם היא מאוזנת. ביצים ודגים נחשבים למזון-על. אם אתם לא צורכים מזונות עתירים ביוד, למשל בעקבות אלרגיה או טבעונות, מומלץ לצרוך תוספי תזונה הכוללים יוד.
הוסף תגובה
צילום: pixabay
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה