close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

למה מכסים את חלת השבת

מערכת שורשג אב, תשעח15/07/2018

מה מקור המנהג של כיסוי חלה? ולמה מכסים את חלת השבת? כל המנהג וסוגי כיסויים יפים בהמשך...

תגיות:
מי מאתנו אשר מכיר את המסורת היהודית ואף פועל לפי פיה, יודע כי אחד המנהגים בימי שבת וימי חג הוא כיסוי חלת השבת במפית יפה ורקומה אשר מכסה את כלל החלה.

כיסוי החלה בערב שבת ביום שבת ובימי חג מקנה לרבים אווירה כיפית במיוחד, כאשר ילדים וגם מבוגרים אשר שמים לב לכיסוי המכסה את חלת השבת - כבר יודעים כי השבת החלה ויומיים של מנוחה וקדושה עומדים לפניהם.
כיסויים לחלה המעוצבים בסגנונות שונים, מכסים את החלה שנמצאת על שולחן השבת, ובזמן הברכה והקידוש הופכים לחלק המרכזי בארוחה.

אבל למה מכסים את חלת השבת?
כיסוי החלה הינו מנהג עתיק יומין אשר היה נהוג כבר מימים ימימה. הכיסוי הינו סוג של מפית לחלה, בעבר יריעת בד או עור, שעם השנים התפתחה לכיסוי מקסים המיועד לחלה והוא מפואר ורקום.

מקורו של מנהג כיסוי החלות הינו מהתלמוד והוא מסביר כי "אין מביאים את השולחן אלא אם כן קידוש ואם הביא – פורס מפה ומקדש." משמע, את הלחם של יום שבת מגישים בצורה מכוסה רק לאחר שנאמרה ברכת יום השישי ויום השבת. בכך ניתן לדעת כי לאמור ברכה על הלחם לפני האכילה.

כיסויי חלה מעוצבים
כיום כמעט כל בית בישראל יכול להרשות לעצמו לרכוש כיסוי חלה מעוצב, וזאת מפני שישנם כיסויים באיכויות שונות מסוגי בדים שונים.

אבל אילו כיסויים חלה ישנם?
כיסוי חלה ירושלים – כיסויי חלה מסוג זה רקומים והם מעוצבים בגוונים שונים כמו לבן, שמנת ואף כיסוי בגווני כחול ותכלת. על כיסויי אלה בדרך כלל רקומות גם המילים "שבת ויום טוב".

כיסוי חלה מתקפל - כיסוי חלה מעוצב מתאים למגש מתקפל, גם הוא עם עיצוב ורקמה מותאם לצרכים של שולחן השבת.
כיסוי חלה מרכז רקום – כיסוי חלה שבמרכזו רקמה והוא מושקע במיוחד ומספק גם קיום המצווה של כיסוי הלחם וגם פריט יפיפייה ומעוצב אשר נוסף לשולחן.

לסיכום, כיום כל אחת ואחד יכולים לבחור את הכיסוי המתאים להם מכל, וזאת כדי לקיים את מצוות כיסוי החלה והברכה לפני ארוחת השבת, כמו גם להכניס את השבת באווירה נעימה וקדושה.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה