close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ירושלמי- עד היכן קוראים קריאת שמע

הרב ישי וויצמןטז אב, תשפה10/08/2025
פרק ריב מתוך הספר אורו של התלמוד הירושלמי
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

השאלה עד היכן קוראים את קריאת שמע מידי יום, מלמדת על הבדל בתפיסת אהבת השם ויראתו

תגיות:
שמע ישראל רמיקס 1920
לגבי מצות קריאת שמע. חז"ל תיקנו לקרור שלוש פרשיות, אבל זה לא מעכב.  יש בגמרא כמה שיטות מה יש לקרוא כדי לצאת ידי חובת המצוה. בבבלי יש שלוש שיטות. בתחילה הגמרא מביאה מחלוקת תנאים האם די לקרוא את הפסוקים הראשונים בלבד, "עד על לבבך", או שיש לקרוא את כל הפרשה הראשונה, עד ובשעריך. אחר כך מביאים שיטה נוספת, שיטת רבי מאיר, שאומר שדי בפסוק ראשון בלבד, וכך נפסק להלכה. בהתאם לכך מספרים בבבלי שרבי יהודה הנשיא היה מעביר שיעור לתלמידיו במשך כל זמן קריאת שמע, והוא היה אומר רק את הפסוק הראשון בלבד. 

לעומת זאת, בירושלמי מובאות רק השיטות הראשונות,
שמע ישראל רמיקס 1920
וההלכה היא שיש לקרוא את שלושת הפסוקים הראשונים, "עד ושננתם" (ולא עד בכלל). בהתאם לכך מספרים שרבי יהודה הנשיא היה אומר עד ושננתם. 

מה שורש המחלוקת?

הבדל בין התלמודים הוא האם קריאת מצות "ואהבת" - מצות אהבת ה' - מעכבת את קיום המצוה. בירושלמי מלמדים שקריאת מצות אהבת ה' הכרחית כדי להתחיל ולסיים כל יום ויום. הסיבה שדווקא בארץ ישראל אומרים כך היא מפני שארץ ישראל היא ארץ ה' ובה נפגשים עם הקב"ה מקרוב ויודעים לאהוב אותו. בחו"ל נמצאים רחוק, ולכן העיקר בחו"ל הוא היראה. את ההבדל הזה בין עבודת ה' שבא"י לזו שבחו"ל לימד הזוהר הקדוש.

יתן ד' ונזכה לאהבת ה' הראויה מתוך המציאות הנפלאה של ארץ הקודש, יחד עם יראתו יתברך, במיזוג שלם.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה