מנגו אורגני

הרב יניב חניאטתשריתשעז11/10/2016
שאלה:
רציתי לשאול האם מבחינה הלכתית יש יתרון לאכול מנגו אורגני, או כל דבר אורגני אחר? זה סתם שיגעון או משהו עם רקע הלכתי חיובי?
תשובה:
זו שאלה מעניינת, שכמובן לא נוגעת רק למנגו או אפילו רק ל"אורגני".אני חושב שיש לתשובה כמה סעיפים-
1) אם מוכח שמדובר במשהו בריא יותר (נניח לאכול דברים טבעיים שהם מופחתי סוכר), הרי שלכאורה אין שום ספק שמדובר שמהו "הלכתי", שהרי אדם מחוייב לשמור על בריאותו, ויש פסוק מפורש של "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", וברור שיש עניין הלכתי רציני וחשוב לשמור על הבריאות ולכן, אם מדובר על שינוי בריאותי, ברור שזה הלכתי ואולי אפילו מחוייב.
2) אם מדובר על "משהו סביבתי" (ואני מבין שעל זה יותר השאלה), זה קצת יותר מורכב. למרות שיש ציווי מפורש לשמור על הסביבה (לא מנוי בספר המצוות, אבל חכמים אומרים "תן דעתך שלא תקלקל את מה שתיקנתי", שזהו מדרש שממנו לומדים על החשיבות של שמירת הסביבה ומניעת נזק. מצד שני, נראה מכמה וכמה מקורות בחז"ל שכל עוד השאר משמש לטובת האדם, הרי שאין איסור "לנצל" את העולם. לגבי צער בעלי חיים זה נאמר לכאורה במפורש- כל עוד יש תועלת לאדם, צער בעלי חיים מותר. אין עניין לצער אותם ויש להיזהר לא הכאיב יותר מהדרוש, אולם עצם הצער בעלי חיים מותר.
אני מניח שלגבי הסביבה הדוממת זה דומה- כלומר- יהיה מותר ל"נצל" את משאבי העולם כל עוד זה לתועלת וכל עוד לא מדובר במשהו שיוצא מפרופורציות יחסית לתועלת. לדוגמא, עד כמה שאני מבין דיג בשיטות החדשות של "גריפת קרקע הים", למרות שיש לו תועלת ישירה לאדם זה דבר אסור, הנזק שנגרם לעולם ולסביבה הוא גדול מידי.
3) חשוב לחשוב ולשמור על הדורות הבאים, כלומר- אם אנחנו עושים נזק לעולם ונזק זה יזיק לדורות הבאים של העולם, זה כבר ממש משהו אסור, כי חובה עלינו לחשוב על הדורות הבאים ולהשאיר להם עולם מתוקן.
כל זה בכלליות, כמובן שיש דבריםרבים שבהם הנזק שהאדם גורם הוא בל יתואר, ובכלל אין שאלה. יש גם מצבים רבים שבהם הנזק נגרם רק בגלל תאוות חסרות פרופורציה של האנושות (נניח הטונה הלבנה שמושמדת מהעולם בגלל ניצול מזערי של גופה לאכילה), בירו יערות בשל רווחים רגעיים ועוד.
אני עצמי מוצא את עצמי מודאג מאוד מהצב של הכחדת מינים בטבע והנושא מעניין אותי מאוד, למרות שאינני אוכל דווקא מנגו אורגני.
תשובות נוספות בנושא-
שאלה מוזרה
לא, דם אדם ובשר אדם הם לא טמאים כמו בשר לא כשר, כמובן שאסור לאכול, אבל אם זה לא יצא החוצה מותר לבלוע את זה.
לא, דם אדם ובשר אדם הם לא טמאים כמו בשר לא כשר, כמובן שאסור לאכול, אבל אם זה לא יצא החוצה מותר לבלוע את זה.
האם יש התייחסות לגבי חומרת החטא של זרע לבטלה
לא בדיוק הבנתי את הפרטים בשאלה...
לכאורה לא אמור להיות הבדל בחומרה, אולי בפרטי הפרטים, כי לנשוי יש פת בסלו ובכל זאת הוא חוטא... לעומת רווק שלמעשה אין לו מרגוע בענין. אבל אנילא חושב שבעצם החטא יש הבדלים כאלה בתורה... בכל המקרים והחטאים, החטא הוא סטיה מדרך החיים התקינה, ורק בדיון על "העונש" אוליימצאו סיבות מקילות. כמו שכתוב פעמים רבות לגבי כל מיני מקרים... לא רק במקרה הזה.
לא הבנתי את העניין של מעל לטבע
לא בדיוק הבנתי את הפרטים בשאלה...
לכאורה לא אמור להיות הבדל בחומרה, אולי בפרטי הפרטים, כי לנשוי יש פת בסלו ובכל זאת הוא חוטא... לעומת רווק שלמעשה אין לו מרגוע בענין. אבל אנילא חושב שבעצם החטא יש הבדלים כאלה בתורה... בכל המקרים והחטאים, החטא הוא סטיה מדרך החיים התקינה, ורק בדיון על "העונש" אוליימצאו סיבות מקילות. כמו שכתוב פעמים רבות לגבי כל מיני מקרים... לא רק במקרה הזה.
לא הבנתי את העניין של מעל לטבע
היגיון בהלכות ברכות
כיוון שברכה ראשונה היא על הנאת האכילה, יש להצמידה לתחילת האכילה, ואסור להפסיק בין הברכה לאכילה. אבל ברכה אחרונה אינה על הנאת האכילה בלבד, אלא על התועלת והנחת שיש לאדם ממה שאכל, ולכן אפשר לברך אותה גם לאחר זמן, כל עוד מרגישים איזה שובע מהאכילה. בברכה יגאל ללום
לא כיוון ב"אשרי"
אם אמרו את הפסוק 'פותח את ידיך' בלא כוונה - צריך לחזור ולומר את הפסוק הזה בכוונה. ואף שכבר הגיע לפרקים אחרים - יחזור לאומרו בכוונה, כי הוא החשוב שבפסוקי דזמרה. ויש אומרים שהואיל ולא כיוון בפסוק העיקרי, כל מה שאמר אחר כך עד סוף הפרק אינו נחשב, ועליו לחזור ולומר מפסוק "פותח" ועד סוף הפרק. אבל לרוב הפוסקים מספיק לחזור ולומר את פסוק "פותח" בלבד. בברכה יגאל ללום
אם אמרו את הפסוק 'פותח את ידיך' בלא כוונה - צריך לחזור ולומר את הפסוק הזה בכוונה. ואף שכבר הגיע לפרקים אחרים - יחזור לאומרו בכוונה, כי הוא החשוב שבפסוקי דזמרה. ויש אומרים שהואיל ולא כיוון בפסוק העיקרי, כל מה שאמר אחר כך עד סוף הפרק אינו נחשב, ועליו לחזור ולומר מפסוק "פותח" ועד סוף הפרק. אבל לרוב הפוסקים מספיק לחזור ולומר את פסוק "פותח" בלבד. בברכה יגאל ללום
עבודה- מוסר-חוק
השאלה היא מאוד כבדה ונוגעת לכל כך הרבה פרטים, שקשה לי לענות מייד. באופן כללי, הדבר תלוי ברמת האחריות שלך, בכמה אתה מעורב בעניין ובעוד הרבה פרטים. בכלליות הייתי אומר ששקר ורמאות בנושא מס הם לא טובים ואסור לעשות אותם, אם אתה מרגיש שזאת שיטה בחברה הזו ושאתה צריך להיות חלק מזה, תחפש לך מהר מקום אחר וברגע שתמצא תעזוב, אם זה לא שיטה ורק משהו מקרי, או שלחילופין יש סיכוי לשנות את הדברים, נסה לעשות זאת כמיטב יכולתך, קבע לך זמן, נניח שאם זה לא מסתדר תוך ששה חודשים, אתה עוזב. ברור ומובן שאם אתה צריך להיות אחראי או חלק מהמאות, תסרב בתוקף, אין שום עניין שתסתבך בעצמך.
השאלה היא מאוד כבדה ונוגעת לכל כך הרבה פרטים, שקשה לי לענות מייד. באופן כללי, הדבר תלוי ברמת האחריות שלך, בכמה אתה מעורב בעניין ובעוד הרבה פרטים. בכלליות הייתי אומר ששקר ורמאות בנושא מס הם לא טובים ואסור לעשות אותם, אם אתה מרגיש שזאת שיטה בחברה הזו ושאתה צריך להיות חלק מזה, תחפש לך מהר מקום אחר וברגע שתמצא תעזוב, אם זה לא שיטה ורק משהו מקרי, או שלחילופין יש סיכוי לשנות את הדברים, נסה לעשות זאת כמיטב יכולתך, קבע לך זמן, נניח שאם זה לא מסתדר תוך ששה חודשים, אתה עוזב. ברור ומובן שאם אתה צריך להיות אחראי או חלק מהמאות, תסרב בתוקף, אין שום עניין שתסתבך בעצמך.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הדרכה
מוצרים








