close
 
הוסף למועדפים|
 
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
 
התחברות-שלום אורח
 
 
  
 
הלכה | אמונה | שונות | מצוות | מידות | הדרכה | דיני ממונות | צניעות - בינו לבינה | תפילה | הלכות שבת | כשרות | תורה/ פרשת שבוע | 
.......................

הרב ישי סמואל | הרב אייל גריינר | צוות הר ברכה | דני ארגמן | הרב ברוך אפרתי | 
 
 
 
עוד מהרב יניב חניא
חבר דתי
הכשרת מיקסר לפסח
בינו לבינה
קשה
אני לא חושב שזה בסדר
הורדה מהאינטרנט של סרטים
מקור שם
מריחת קרם בשבת
אזכרה לילד
היתר למניעת הריון
 
עוד בנושא הדרכה
חבר דתי
בינו לבינה
גט לחומרא
בקשר לתשובה של הרב לשאלתי..
יש לי 2 שאלות
הסרת שיער
הדרכת כלה לחילוניות
החלפת שם
גזירת הבורא
לרב יניב חניא שלום וברכה
 
 
להינצל מעוון ביטול תורה

הרב יניב חניא  טו חשוון, תשפ  11/13/2019

.......................

שאלה:


לכב' הרב שליט"א,
השאלה נשאלה ואני מעוניין לשמוע עד דעה
אבקש לא לפרסם על מנת שלא ילמדו את הטריק הזה עוד גולשים וימעטו בלימוד תורה (זכור לי שגם בגמרא יש שאלה האם מותר לפרסם את הדעה הזאת)

ידוע שיש שיטות שונות בגדרי החיוב ללמוד תורה.
זכור לי שיש אפילו שיטות מאוד מקילות שאומרות שמספיק ללמוד פרק אחד בבוקר ואחד בערב על מנת לקיים "והגית בו יומם ולילה" ויש מי שסובר שמספיק קריאת שמע שחרית וערבית.
ראה גם את השיטה של הרב קוק (מאמרי הראיה א עמוד 198) ואת שיטת רבי מאיר שמחה מדווינסק (אור שמח, הלכות תלמוד תורה פרק א)
השאלה:
האם תלמיד ישיבה שרוצה להינצל מעוון ביטול תורה, יכול לכוון שהוא סומך על השיטה המקילה שמספיק לקרוא קריאת שמע בבוקר ובערב ועל ידי כך להינצל מעוון ביטול תורה אע"פ שבפועל הוא ילמד תורה כרגיל?      הכוונה שהוא בעצם מחליט שהוא סומך על הדעה המקילה שלפיה הוא מסיים עם החובת לימוד תורה שלו על ידי שהוא קורא קריאת שמע בערב ובבוקר.  ולכן אם הוא יבטל תורה במשך היום, לא יהיה מרוכז באיזה שיעור וכו' זה כבר לא יחשב כעוון כיוון שהוא כבר יצא ידי חובת לימוד תורה וכל מה שהוא לומד זה לפנים משורת הדין.    ידוע לי שקיים בהלכה מושג של "קים לי".  המטרה של הטריק הזה זה לא למעט בלימוד תורה אלא להינצל מעוון ביטול תורה עבור מי שלעיתים מתקשה להתרכז בלימוד.  כמות הלימוד נשארת אותה כמות רק שבפועל זה לא יחשב לו כעוון.   משל לאדם שהולך על פי פוסק שסובר שיש בישול בחימום רוטב בשבת ובכל זאת מחמם כל שבת מאכלים עם רוטב.
במצב כזה הוא עובר עבירה אבל אם הוא יחליף לפוסק שמקל בזה אע"פ שהוא עושה את אותם מעשים כבר אין בידו עוון.
 או אדם שקיבל על עצמו פוסק שסובר שאסור לאכול קטניות בפסח ואוכל קטניות. אם הוא יחליף פוסק לפוסק ספרדי שמתיר קטניות כבר אין בידו עוון. (כגון אדם חוזר בתשובה שיכול לבחור איזה מנהג שהוא חפץ)
מה דעת הרב?    האם זה נכון לעשות ככה?

בתודה מראש


תשובה:


כבר כמה ימים שאני קורא את שאלתך ואנני ממש מבין אותה. האם תוכל להסביר אותה יותר? אולי דוגמא מעשית?

תודה,
יניב

 
.......................

שלח שאלההדפסהמלץ לחברשמורגודל אות:+-
.......................

 
 
 
תכנים
מגזין
כתבות
ערוצים
מאמרים
דעות
שירותים
המרת תאריך עברי ללועזי
מילון עברי/ אנגלי
ייעוץ ובניית אתרים
תיבת דואר שורש
הנצחות וברכות
כיף
סאטירה
משחקי פלאש
כרטיסי ברכה ממוחשבים
עוד בשורש
אמירת קדיש לע"נ
סדנאות למורים בנושאי אמונה
פסוקים ומשניות לפי השם
חנות ספרי יהדות
שותפים לדרך
אלבום תמונות יהודי חינמי
seo-tip בניית אתרים
השתלת שיניים בהרדמה מלאה
אמירת משניות לעילוי נשמת
מיחזור משכנתא
הובלה בישראל
מרכז האשראי לעסקים
קשר
צור קשר
אי מייל ישיר