אכילת חמץ בפסח

הרב יניב חניאכזחשווןתשעב24/11/2011
שאלה:
יהודי חילוני שלא מקפיד ואכל חמץ בפסח- כתוב שעונשו כרת. האם זה נכון שבאמת הוא לא יזכה לחיי עולם הבא=חיי נצח?
תשובה:
כרת הוא לא ממש כריתה מבעולם הבא לנצח, אבל יש דברים שחז"ל אומרים עליהם שמי שעובר עליהם לא יזכה לעולם הבא, ומי שעובר עליהם אמור להיות ללא חיי נצח.אני לא יודע א זה קשור לחילונים של ימינו, או אפילו לדתיים של ימינו, כי אנחנו חיים בדור מאוד מאוד מורכב ומאוד מבולבל והרבה אנשים עושים דברים נוראיים מבחינה הלכתית מתוך מחשבה שזה נכון וישר, אז אני לא יודע איך הקב"ה ישפוט אותם, או אותנו.
תשובות נוספות בנושא-
מין אורלי
השאלה הזו נשאלה בעבר כמה וכמה פעמים, אני מצרף הפניות- http://www.shoresh.org.il/spages/shut/main.aspx?id=997 http://www.shoresh.org.il/spages/shut/main.aspx?id=1895 לגבי זה שבעלך יגע בפיו בחלק גופך העליון- אין שום בעיה עם העניין.
השאלה הזו נשאלה בעבר כמה וכמה פעמים, אני מצרף הפניות- http://www.shoresh.org.il/spages/shut/main.aspx?id=997 http://www.shoresh.org.il/spages/shut/main.aspx?id=1895 לגבי זה שבעלך יגע בפיו בחלק גופך העליון- אין שום בעיה עם העניין.
הלכות שבת
אם אני מבין איך עובד סופלה- דהיינו שהוא לא אפוי עד הסוף (אם אני טועה, אנא תקנו אותי), נראה לי שיש בעיה לחמם אותו, כי מכיוון שהוא לא מבושל, הרי שיש בזה בישול. לכן יהיה מותר לחמם אותו רק במקום שבו אין סיכוי שהוא יגיע לחום של היד סולדת בו, במילים אחרות- לחמם אותו על גבי סיר שיוב על הפלאטה ויש רווח בין הפלאטה לסופלה, כך שהוא לא יכול להתחמם ממש.
אם אני מבין איך עובד סופלה- דהיינו שהוא לא אפוי עד הסוף (אם אני טועה, אנא תקנו אותי), נראה לי שיש בעיה לחמם אותו, כי מכיוון שהוא לא מבושל, הרי שיש בזה בישול. לכן יהיה מותר לחמם אותו רק במקום שבו אין סיכוי שהוא יגיע לחום של היד סולדת בו, במילים אחרות- לחמם אותו על גבי סיר שיוב על הפלאטה ויש רווח בין הפלאטה לסופלה, כך שהוא לא יכול להתחמם ממש.
תספורת בלג בעומר ביום שישי
ידוע שינוי המנהגים בין האשכנזים לספרדים בנוגע לתספורת וגילוח השיער בל״ג בעומר, שלדעת הספרדים יש להמתין עד ל״ד בבוקר על מנת להסתפר ולהתגלח, וכמו שנכתב בשולחן ערוך (סימן תצג ס״ב): "נוהגים שלא להסתפר עד ל"ג לעומר שאומרים שאז פסקו מלמות, ואין להסתפר עד יום ל"ד בבוקר", והאשכזנים נוהגים להסתפר כבר בל״ג בבוקר, וכמו שהעיר הרמ״א: "ובמדינות אלו אין נוהגין כדבריו, אלא מסתפרין ביום ל"ג ומרבים בו קצת שמחה ואין אומרים בו תחנון (מהרי"ל ומנהגים), ואין להסתפר עד ל"ג בעצמו ולא מבערב".
וביאר המשנה ברורה (ס״ק ו-ז) מחלוקתם שהרמ״א סבר שתלמידי רבי עקיבא פסקו מלמות לגמרי בל״ג בעומר, ולדעת השולחן ערוך פסקו בל״ד בעומר, אף שרוב התלמידים פסקו מלמות בל״ג, מעט מהם פסקו בל״ד.
אמנם אם חל ל״ג בעומר ביום ששי כמו השנה, הקיל השולחן ערוך גם לספרדים להסתפר, וז״ל: "ואין להסתפר עד יום ל"ד בבוקר, אלא אם כן חל יום ל"ג ערב שבת שאז מסתפרים בו מפני כבוד השבת". וכתב הגר"ע יוסף (חזון עובדיה יו״ט עמוד רסז) שאם יש לו סיבה כל שהיא המונעת אותו מלהסתפר בערב שבת, רשאי להסתפר אף בליל ששי לכבוד השבת.
ידוע שינוי המנהגים בין האשכנזים לספרדים בנוגע לתספורת וגילוח השיער בל״ג בעומר, שלדעת הספרדים יש להמתין עד ל״ד בבוקר על מנת להסתפר ולהתגלח, וכמו שנכתב בשולחן ערוך (סימן תצג ס״ב): "נוהגים שלא להסתפר עד ל"ג לעומר שאומרים שאז פסקו מלמות, ואין להסתפר עד יום ל"ד בבוקר", והאשכזנים נוהגים להסתפר כבר בל״ג בבוקר, וכמו שהעיר הרמ״א: "ובמדינות אלו אין נוהגין כדבריו, אלא מסתפרין ביום ל"ג ומרבים בו קצת שמחה ואין אומרים בו תחנון (מהרי"ל ומנהגים), ואין להסתפר עד ל"ג בעצמו ולא מבערב".
וביאר המשנה ברורה (ס״ק ו-ז) מחלוקתם שהרמ״א סבר שתלמידי רבי עקיבא פסקו מלמות לגמרי בל״ג בעומר, ולדעת השולחן ערוך פסקו בל״ד בעומר, אף שרוב התלמידים פסקו מלמות בל״ג, מעט מהם פסקו בל״ד.
אמנם אם חל ל״ג בעומר ביום ששי כמו השנה, הקיל השולחן ערוך גם לספרדים להסתפר, וז״ל: "ואין להסתפר עד יום ל"ד בבוקר, אלא אם כן חל יום ל"ג ערב שבת שאז מסתפרים בו מפני כבוד השבת". וכתב הגר"ע יוסף (חזון עובדיה יו״ט עמוד רסז) שאם יש לו סיבה כל שהיא המונעת אותו מלהסתפר בערב שבת, רשאי להסתפר אף בליל ששי לכבוד השבת.
כיסוי ראש ביום החתונה
ישנם רבים רבים שמתירים לכלה להיות בערב החתונה ללא כיסוי ראש, גם לאחר חדר ייחוד. ישנם גם כאלה שמאוד הקפידו על כלות ששמות כיסוי ראש (או פאה אחרי חדר ייחוד), בגלל שיש בכך משום הוצאת לעז על המנהג. אז כמובן שאילו היית רואה לכתחילה היה ראוי שתשים הינומה כמו הפסק של הרב אריאל, אבל אם לא ראית וכך יצא אני לא רואה שום סיבה לצער עמוק ולחרטה, אתה יכול לסמוך על הפוסקים האשכנזים שעושים מידי יום ביומו חתונות עם חדר ייחוד וללא כיסוי ראש במהלך הערב, וכך נוהגים רבים וטובים וצדיקים וטהורים. מה גם שיש גם פוסקים ספרדים שאומרים כך.
ויותר מזה, אצלכם לא היה ייחוד כל כך, כך שאני ממש לא רואה סיבה לצער או לבעיות בעניין.
תשמח בחתונה שהיתה לך ושתזכו לכל טוב.
ישנם רבים רבים שמתירים לכלה להיות בערב החתונה ללא כיסוי ראש, גם לאחר חדר ייחוד. ישנם גם כאלה שמאוד הקפידו על כלות ששמות כיסוי ראש (או פאה אחרי חדר ייחוד), בגלל שיש בכך משום הוצאת לעז על המנהג. אז כמובן שאילו היית רואה לכתחילה היה ראוי שתשים הינומה כמו הפסק של הרב אריאל, אבל אם לא ראית וכך יצא אני לא רואה שום סיבה לצער עמוק ולחרטה, אתה יכול לסמוך על הפוסקים האשכנזים שעושים מידי יום ביומו חתונות עם חדר ייחוד וללא כיסוי ראש במהלך הערב, וכך נוהגים רבים וטובים וצדיקים וטהורים. מה גם שיש גם פוסקים ספרדים שאומרים כך.
ויותר מזה, אצלכם לא היה ייחוד כל כך, כך שאני ממש לא רואה סיבה לצער או לבעיות בעניין.
תשמח בחתונה שהיתה לך ושתזכו לכל טוב.
פעילות אתר ביום הכיפורים
אם האתר הוא ממש רווחי, כלומר- עניינו להרוויח כסף, אז צריך לסגור את המצב של מכירה או כל מה שמכנסי כסף ישירות. כך זה לא יפגע בדירוג בגוגל, כי האתר פתוח, אולם מצד שני לא ניתן יהיה לבצע פעילות שכרוכה בכסף. לדעתי, גם אם הקידום יפגע היה צורך לסגור, אולם בצורה הזו הקידום לא יפגע.
אם האתר הוא ממש רווחי, כלומר- עניינו להרוויח כסף, אז צריך לסגור את המצב של מכירה או כל מה שמכנסי כסף ישירות. כך זה לא יפגע בדירוג בגוגל, כי האתר פתוח, אולם מצד שני לא ניתן יהיה לבצע פעילות שכרוכה בכסף. לדעתי, גם אם הקידום יפגע היה צורך לסגור, אולם בצורה הזו הקידום לא יפגע.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה








