שימוש בזום בליל הסדר

הרב יניב חניאכטאדרתשפ25/03/2020
שאלה:
יש בימים האחרונים פסק הלכה של רבנים חשובים שמסתובב בווטס אפ שמתיר לעשות שימוש ב"זום" בליל הסדר במקרה הצורך, כדי שאנשים בודדים וזקנים יוכלו להיות חלק מליל הסדר. מה הרב אומר על זה?
תשובה:
גבי הפסק, אני חושב שזו טעות קשה. זה סוף של שבת/חג כפי שמכירים אותם.בזמנו מישהו בנה "אייפון שבת" מבוסס גרמא. והזמינו אותי מ"משמרת השבת" לתאר להם איך עובד אייפון מבחינה טכנולוגית כדי להתייחס לזה. כי מבחינה הלכתית היה קשה לאסור את זה.
ואז, באותו מפגש, אפילו הרבנים הכי מתירניים עשו שמיניות כדי למצוא סיבות לאסור. כי זה הרי סוף של סעודות שבת, או תפילות או התכנסות בקרב המשפחה. כל ילד בטלפון שלו. עסקים. עדכונים "נחוצים" של בורסות וכספים. ושמירת פעולות ל"גרמא" בסוף שבוע כשאתה פנוי. וזהו... אין יותר רוחניות בשבת.
ממש לא מזמן אמרתי לחבר חילוני שלי, איש מפורסם ו"אושיית שמאל", שדבר ממש טוב שקורה אצל החילונים הוא המחיקה של העדות. הוא אמר לי- "זה היה יכול להיות נחמד אם מישהו היה מרים את העיניים מהטלפון לשיחה של חמש דקות". הוא תיאר לי כמה קשה לו לאסוף את הילדים לכמה דקות של שיחה בשבת, לא סעודת שבת, אלא כמה דקות של ביחד. ננסה לדמיין לעצמנו איך ייראו תפילות או קריאת התורה או סעודה של חג, כש"מותר" להפעיל אלקטרוניקה.
לי זה תמיד נראה כ"רוח הקודש" של רבנים שאסרו את האלקטרוניקה בתחילת המאה שעברה למרות שהבסיס ההלכתי לאסור הוא רעוע. מה שהציל את השבת מלהיות חול גמור בחסות המכשירים. וברור לחלוטין שהתעסקות עם המכשירים, בהיתר כזה או אחר, תגיע מהר לכל מקום ודבר ותמחוק כל מצב רוחני שאפשר היה להגיע אליו בחג. ואחר כך בשבת.
תשובות נוספות בנושא-
ברית מילה בשבת
1. בשביל ברית לא חייבים מנין, כלומר- בשביל הברית עצמה. אבל הטקס מצריך מנין. אבל זה לא תנאי, כלומר- אם בגלל זה לא יעשו ברית, אז עושים בלי מנין.
2. לא מקובל לדחות בגלל זה את הברית. אולם אם יגרם מזה חילול שבת (כלומר- בגלל זה אנשים יגיעו במיוחד בשבת ויחללו שבת), אז יש שאומרים שצריך לדחות. אולם אם לא יחללו שבת, עושים ברית בלי מנין.
בכל מקרה, מה שאני חושב שצריך לעשות זה להיות בשבת במקום שיש מנין. אני בטוח שיש הרבה מקומות ואנשים שישמחו לארח אתכם לברית. זה צריך להיות הכיוון- לעשות שבת במקום שיש מנין.
1. בשביל ברית לא חייבים מנין, כלומר- בשביל הברית עצמה. אבל הטקס מצריך מנין. אבל זה לא תנאי, כלומר- אם בגלל זה לא יעשו ברית, אז עושים בלי מנין.
2. לא מקובל לדחות בגלל זה את הברית. אולם אם יגרם מזה חילול שבת (כלומר- בגלל זה אנשים יגיעו במיוחד בשבת ויחללו שבת), אז יש שאומרים שצריך לדחות. אולם אם לא יחללו שבת, עושים ברית בלי מנין.
בכל מקרה, מה שאני חושב שצריך לעשות זה להיות בשבת במקום שיש מנין. אני בטוח שיש הרבה מקומות ואנשים שישמחו לארח אתכם לברית. זה צריך להיות הכיוון- לעשות שבת במקום שיש מנין.
הדלקת נורה ביום טוב
השיטה שראית אכן מופיעה ב]וסקים מסויימים, ביניהם, עד כמה שזכור לי, הרב משאש, שממש התיר נורה בשבת וכן הרב עובדיה הדאיה (אני לא בטוח לגביו). בכל מקרה זו סויה קלאסית שכתבו עליה בלי סוף בדור הקודם, וביביע אומר הרב עובדיה מדבר עליה בכנה וכמה תשובות.
מה שאתה מביא אכן היתה שיטה מקובלת באותו דור. אבל בסופו של דבר תפסה השיטה שאוסרת את המנורה בגלל הסיבות שציינת בשמו של הספר (אם כי אתה ציינת אותן לקולא והפוסקים אסרו כמובן).
אי אפשר לדעת מה היה אומר על זה, כי זו בדיוק המחלוקת... מה היה אומר על זה השולחן ערוך. כלומר- האחרונים אינם חולקים בפירוש ישיר של דברי הגמרא, אלא מה היו אומרים הראשונים והפוסקים שלפניהם.
בכל מקרה, ביביע אומר וביחווה דעת תמצא סיכומים מעולים, כדרכו של חכם עובדיה זצ"ל, לכל הסוגיה הרחבה הזו.
השיטה שראית אכן מופיעה ב]וסקים מסויימים, ביניהם, עד כמה שזכור לי, הרב משאש, שממש התיר נורה בשבת וכן הרב עובדיה הדאיה (אני לא בטוח לגביו). בכל מקרה זו סויה קלאסית שכתבו עליה בלי סוף בדור הקודם, וביביע אומר הרב עובדיה מדבר עליה בכנה וכמה תשובות.
מה שאתה מביא אכן היתה שיטה מקובלת באותו דור. אבל בסופו של דבר תפסה השיטה שאוסרת את המנורה בגלל הסיבות שציינת בשמו של הספר (אם כי אתה ציינת אותן לקולא והפוסקים אסרו כמובן).
אי אפשר לדעת מה היה אומר על זה, כי זו בדיוק המחלוקת... מה היה אומר על זה השולחן ערוך. כלומר- האחרונים אינם חולקים בפירוש ישיר של דברי הגמרא, אלא מה היו אומרים הראשונים והפוסקים שלפניהם.
בכל מקרה, ביביע אומר וביחווה דעת תמצא סיכומים מעולים, כדרכו של חכם עובדיה זצ"ל, לכל הסוגיה הרחבה הזו.
צניעות
כשאתה שואל "מה הדין", האם אתה מתכוון לעצם השימוש בהם?
לגבי העניין של שבת זה פשוט יותר, משחה אסורה בשבת, כי יש איסור מריחה בשבת ולכן כל המשחות אסורות בשבת וממילא גם המשחה הזו.
לגבי כדורים, זה קצת תלוי, כי בגדול יש גזירה של חכמים על שימוש בתרופות בשבת, אולם פוסקי זמננו מתירים שימוש כאשר הכאב או הסבל גורם לזה שהאדם ממש לא מתפקד בשבת, נניח כדורים לכאב שיניים וכדומה. ולכן במקרה הזה זה תלוי- אם מדובר בצורך של ממש, בחוסר תפקוד וכדומה, וזה גורם לתסכול גדול ולסבל של הזוג (בהנחה שאי אפשר לכפר על זה בימי חול), זה יהיה מותר, אם לא, זה יהיה אסור בשל איסור שימוש בתרופות בשבת.
לגבי עצם השימוש במשחות כאלו וכדורים, ביום חול נניחו, זו שאלה מורכבת. באופן כללי אני חושב שזו בעיה, כי התכשירים הללו הוכפים את עצם ההנאה העצמית מהיחסים לעניין בפני עצמו, וזו בעיה... אנחנו מתייחסים להנאה מיחסים כחלק ממכלול של יחסים בין איש לאשתו ולהנאה משותפת ולא סתם "לדחות את הפליטה כדי להנות יותר". אני בדרך כלל חושב שזה עניין נפשי יותר מאשר עניין גופני. ולכאורה אין בכלל מקום ל"הגברת התשוקה".
כל זה נכון כל עוד אין בעיות, ברגע שיש ח"ו בעיות של תפקוד, אז זה כבר משהו אחר לגמרי וזה מותר ורצוי.
כשאתה שואל "מה הדין", האם אתה מתכוון לעצם השימוש בהם?
לגבי העניין של שבת זה פשוט יותר, משחה אסורה בשבת, כי יש איסור מריחה בשבת ולכן כל המשחות אסורות בשבת וממילא גם המשחה הזו.
לגבי כדורים, זה קצת תלוי, כי בגדול יש גזירה של חכמים על שימוש בתרופות בשבת, אולם פוסקי זמננו מתירים שימוש כאשר הכאב או הסבל גורם לזה שהאדם ממש לא מתפקד בשבת, נניח כדורים לכאב שיניים וכדומה. ולכן במקרה הזה זה תלוי- אם מדובר בצורך של ממש, בחוסר תפקוד וכדומה, וזה גורם לתסכול גדול ולסבל של הזוג (בהנחה שאי אפשר לכפר על זה בימי חול), זה יהיה מותר, אם לא, זה יהיה אסור בשל איסור שימוש בתרופות בשבת.
לגבי עצם השימוש במשחות כאלו וכדורים, ביום חול נניחו, זו שאלה מורכבת. באופן כללי אני חושב שזו בעיה, כי התכשירים הללו הוכפים את עצם ההנאה העצמית מהיחסים לעניין בפני עצמו, וזו בעיה... אנחנו מתייחסים להנאה מיחסים כחלק ממכלול של יחסים בין איש לאשתו ולהנאה משותפת ולא סתם "לדחות את הפליטה כדי להנות יותר". אני בדרך כלל חושב שזה עניין נפשי יותר מאשר עניין גופני. ולכאורה אין בכלל מקום ל"הגברת התשוקה".
כל זה נכון כל עוד אין בעיות, ברגע שיש ח"ו בעיות של תפקוד, אז זה כבר משהו אחר לגמרי וזה מותר ורצוי.
שימוש במקרר בשבת
אכן יש בעיה של חיישנים. חייבים לקחת את זה בחשבון. כיום האור הוא פחות הבעיה לעומת החיישנים, המנועים וכדומה.
לכן באמת צריך את הפתרון של משמרת השבת. 600 ש"ח לארבעים שנה לא נשמע לי נורא. זה בודאי נחשב הוצאות שבת
אכן יש בעיה של חיישנים. חייבים לקחת את זה בחשבון. כיום האור הוא פחות הבעיה לעומת החיישנים, המנועים וכדומה.
לכן באמת צריך את הפתרון של משמרת השבת. 600 ש"ח לארבעים שנה לא נשמע לי נורא. זה בודאי נחשב הוצאות שבת
שימוש במקרר בשבת
אכן, יש רבים שאומרים שיש בעיה במקררים החדשניים, ששם פתיחת הדלת לא רק מפעילה את המנורה, אלא מפעילה או מפסיקה עוד הרבה דברים אחרים, כמו מנועים, חיישנים וכדומה. לכן יש צורך לשים לב שלמקרר יש "מצב שבת" שבו כל הדברים הללו נכבים. יש היום הרבה מקררים כאלו ויש מכונים שעוסקים בלבדוק ולתת הכשר.
אכן, יש רבים שאומרים שיש בעיה במקררים החדשניים, ששם פתיחת הדלת לא רק מפעילה את המנורה, אלא מפעילה או מפסיקה עוד הרבה דברים אחרים, כמו מנועים, חיישנים וכדומה. לכן יש צורך לשים לב שלמקרר יש "מצב שבת" שבו כל הדברים הללו נכבים. יש היום הרבה מקררים כאלו ויש מכונים שעוסקים בלבדוק ולתת הכשר.
לחם פשתן דל פחמימות - ביכורים
לגבי השאלה על הברכה, התבוננתי על מרכיבי הלחם באתר, וזה נראה לי כמשהו שצריך לברך עליו שהכל, מצד שני, אני לא בדקתי את הלחם עצמו ולא ראיתי את המרכיבים לעומק, רק מה שהם מתארים באתר, והם מתארים שם שמחלקת הכשרות של הבד"צ החליטה מזונות, כך שאני מניח שיש להם את הסיבות שלהם.
יש במאפים התייחסות למה שקרוי "מעמיד", או חומר שהוא מעט בכמות אבל חשוב למבנה הלחם... אולי את זה הם לקחו בחשבון. בכל מקרה, לי קשה לחלוק עליהם בלי לדבר עם מישהו מהמפעל או לדעת יותר על הצד של האפיה.
לגבי ארוחות שבת, אני סבור שאי אפשר לאכול את הלחם בתור סעודת שבת, אין בו מחמשת מיני דגן מספיק. לכן העצה שלי פשוטה- לאכול לחם (אולי עדיף לחם מלא במקרה שלך) כביצה, שזה בערך פרוסה ואחר כך להמשיך לאכול רק מהלחם הזה. בצורה כזו תתחייב בברכת המזון על הלחם ה"רגיל" ובכל זאת לא תאכל ממנו יותר מידי.
לגבי השאלה על הברכה, התבוננתי על מרכיבי הלחם באתר, וזה נראה לי כמשהו שצריך לברך עליו שהכל, מצד שני, אני לא בדקתי את הלחם עצמו ולא ראיתי את המרכיבים לעומק, רק מה שהם מתארים באתר, והם מתארים שם שמחלקת הכשרות של הבד"צ החליטה מזונות, כך שאני מניח שיש להם את הסיבות שלהם.
יש במאפים התייחסות למה שקרוי "מעמיד", או חומר שהוא מעט בכמות אבל חשוב למבנה הלחם... אולי את זה הם לקחו בחשבון. בכל מקרה, לי קשה לחלוק עליהם בלי לדבר עם מישהו מהמפעל או לדעת יותר על הצד של האפיה.
לגבי ארוחות שבת, אני סבור שאי אפשר לאכול את הלחם בתור סעודת שבת, אין בו מחמשת מיני דגן מספיק. לכן העצה שלי פשוטה- לאכול לחם (אולי עדיף לחם מלא במקרה שלך) כביצה, שזה בערך פרוסה ואחר כך להמשיך לאכול רק מהלחם הזה. בצורה כזו תתחייב בברכת המזון על הלחם ה"רגיל" ובכל זאת לא תאכל ממנו יותר מידי.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכות שבת
מוצרים








