close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך להתגבר?

הרב יניב חניא  ו תמוז, תשעב  26/06/2012

.......................

שאלה:

לכבוד הרב שלום איך אני יוצא מהרהורים אוסרים, ברוך ה' אני משתדל לא לקרא עיתונים, ומשתדל לשמור על העיניים, ברחוב לפעמים בחוסר בררה יש שם פריצות אז קשה, אבל את המחשבה קשה לשמור, אי אפשר לסובב את הראש או לעצום את העיניים, והכי מעצבן שזה גם מגיע בתוך התפילה או לימוד התורה, איך אפשר להפסיק עם המחשבות אלו...

תשובה:

השאלה, כמובן, קשה ומטרידה רבים מאוד ברמה יום יומית. אולי השאלה הכי מטרידה לכולנו.
אני חושב שיש כמה עקרונות-
א) בהחלט יתכן שלחלק גדול מאיתנו מדובר במלחמה בלתי פוסקת, כלומר- משהו שאי אפשר להכריע אותו באופן מוחלט לשום צד... תמיד תמיד נאלץ להיאבק. צדיקים מצליחים לנצח סופית, אולם רוב האנשים הרגילים לא.
ב) מדובר במלחמה שניתן לנצח בה, אולי לא להכריע אותה סופית, כפי שציינו כבר, אבל למרות התחושה התחושה שהמחשבה לא נשלטת, זה אפשרי, אני מעיד על עצמי שהמחשבה שלי מהירה מאוד, בורחת וקופצת ממקום למקום ואחרי שנים רבות למדתי שניתן לשלוט עליה.
ג) ההתרגלות לשליטה אמיתית על המחשבה מצריכה, כמובן, שינוי עמוק יותר בחיים ולא רק "שליטה על המחשבה", זה מצריך נקיות, השתקעות בטוב, מחשבה חיובית ועוד... זה לא פשוט ומצריך שינוי כולל.
ד) צריך להיזהר, בייחוד בימינו שזה כל כך קשה, להפוך את העניין לדבר מרכזי מידי בחיים, כי אז זה מגדיל את הקושי והופך את עצם המאבק לדבר שנוי שמשפיע גם הוא על הנפש עצמה.

צריך לזכור תמיד שזה אפשרי, להתאמן על שליטת המחשבה (לאו דווקא בדברים הללו, גם בעוד דברים, כמו סקרנות וכדומה) ואז מגלים שזה אפשרי לשלוט על המחשבה.      
תשובות נוספות בנושא-
המשך הרהור
זה יכול להיות כל מיני הפרשות, החל משתן ועד לנוזל סיכה מסויים שמופרש מהאיבר לפני תשמיש, לענ"ד לא צרי
הירהורים
כן, בהחלט זה נחשב הרהורים רעים.