close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

צניעות בשירותים

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יגסיווןתשעב03/06/2012

שאלה:

ב''ה שלום לכבוד הרב לגבי מה שכתוב בשו"ע : "יזהר שלא יאחוז באמה וישתין, אם לא מעטרה ולמטה.." אני לא בטוח מה הכוונה- מובן לי שיש שני חלקים בגיד ובאמצע הגיד עטרה ומעטרה ולמטה מותר באיזה חלק מותר לגעת? (1) האם מותר בחלק הקרוב לפתח שממנו יוצא השתן או בחלק שקרוב לגוף ? (2) אם בחלק הקרוב לפתח השתן הרי שזה המקום שבו עושים את ברית המילה ובמקום אחר כתוב שאסור לגעת שם? ("ויזהר מאוד, שלא לאחוז בידיו במילתו" קיצור שולחן ערוך. ) (3) מצאתי תשובה באינטרנט שכתוב שם: "תשתדל פשוט לא לאחוז ב-"עטרה" (הכיפה של איבר המין) אלא בחלק שקרוב יותר לגוף..." האם יש בה טעות?? http://ask-the-rabi.info/k1/40996/ ? תודה מראש

תשובה:

1. עטרה היא החלק שקרוב למקום שממנו יוצא השתן. החלק השני הרבה יותר רגיש למגע.
2. במקום הזה "מילתו" הכוונה לכל האיבר.
3. זו ללא ספק טעות, לעניות דעתי.  
תשובות נוספות בנושא-
כיסוי ראש

הסיבה שאשה צריכה לכסות את הראש ובכלל כל דיני צניעות אינם קשורים רק לעניין של "לא למשוך אנשים", זה גם עניין פנימי, של צניעות פנימית וכו' ולכן זה לא תלוי רק בשאלה של האם למשוך אנשים, כמו שלא יעלה על דעתה של מישהי שאולי בגלל שהיא ממש מכוערת היא יכולה ללכת בלי בגדים. הצניעות היא עולם שלם, מלא שקשור להמון פרמטרים ולכן כולן מקפידות עליה.

נגיעה במשפחה-דחוף. לרב חניא.
על פי חז"ל אין ממש בעיה עד גיל 9. מגיל תשע יש בעיה (זו גם בעיה מבחינה רפואית, על פי חז"ל זה הגיל שבו מתחילים ל"התבייש"), מדובר בעיקר על דברים כמו מקלחת, שינה משותפת וכו'.
מעל גיל זה יש להימנע מדברים שיש בהם חוסר צניעות ממש ונגיעה יכולה להיות מותרת עד גיל 13.
לגבי הלאחר בר מצווה, יש מקום לדון בזה אחרי שנגיע לשם, עוד 4 שנים, אני מניח שאם בעז"ה יהיו לה ילדים משלה בגיל זה, הדברים ישתנו מעט.
אמונה
1) זו שאלה עצומה שאלפי אנשים בארץ, מחנכים, הורים, רבנים וכדומה, מתלבטים בה. אני מניח שההדרך הכיטובה היא ללמד ולהשפיע שהצניעות היא לטובת האדם, שהיא מועילה לבת ושזה רצון פנימי של כל אחד ואחד מאיתנו.
2) לא, בית כנסת ובית מדרש ואם לא אז בכל מקום.
3) הרבנות הראשית ובעקבותיה כל הפוסקים ללא יוצר מן הכלל פסקו וסוברים שאסור לבנות להתגייס, זה גם מסיבה הלכתית פשוטה וגם מסיבות מעשיות מאוד של בעיות צניעות וכדומה. ממילא זה וןדאי וודאי שלא מומלץ.
4) לדעתי כן, למרות שיש הרבה שסוברים אחרת.
5) כן, למה לא? זה טוב לתכנן.
קול אישה
אני חושב שמכיוון שמדובר בבעיית צניעות, הרי שאין הבדל אם שרים מול גברים יהודיים או לא, אולי אין בזה את הבעיה של לפני עיוור, אולם יש בעיית צניעות בעצם השירה.