close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ועדת קליטה ביישוב דתי

הרב יניב חניא  טו אלול, תשעז  06/09/2017

.......................

שאלה:

ב"ה שלום וברכה, האם ישנו צד של תביעה ממונית מוצדקת לבעל נכס ביישוב דתי קהילתי אשר ועדת קליטה ביישוב מונעת ממשפחה המעוניינת לשכור או לקנות את נכסו להתקבל ליישוב ללא נימוק מוצדק ? המשפחה המעונינת שומרת תורה ומצוות ומתאימה לצביון הדתי , ללא בעיות ממוניות או בעיות חברתיות כל שהם והצדדים הגיעו להסכמה וחתמו על חוזה . ועדת הקליטה מטילה קנס בסך 6000 ש"ח לשנה על בעל נכס שמשכיר את נכסו למשפחה שלא עברה ועדת קליטה, מונעת מתן תא דואר ומונעת אמצעי לפתיחת שערי היישוב הננעלים בערב . יש לציין כי עצם קיומה של ועדת הקליטה מוסכם באופן עקרוני על כל תושבי היישוב כולל בעל הנכס השואל אך הועדה מפלה ודוחה משפחות מתאימות ללא נימוק בכתב או בעל פה ובכך הנכס עומד ריק למרות הביקוש הגדול. שאלה שנייה באותו ענין היא האם לשוכר ישנה תביעה ממונית נגד ועדת הקליטה כאשר הוא חתם על חוזה בו הקנסות שיוטלו על בעל הנכס ישולמו על ידו באם אינו עובר ועדת קליטה, זאת לאחר שהבין כי ישנה הצדקה לקיומה של ועדה שכזו שתפקידה לדחות את מי ששייפר את הצביון הדתי של היישוב בחילול השבת או שאינו מסוגל לשלם את מסי היישוב וכדומה ומכיוון שהוא עומד בכל הקרטריונים ההגיוניים הללו הסכים להתנות את החוזה באישור ועדת הקליטה ? תודה מראש על זמנכם ועל האתר המועיל.

תשובה:

שלום וברכה,

השאלה שלך היא באמת מורכבת מבחינה הלכתית ונוגעת לכל מיני פרטים שקשה לקבל דרך השאלה (למרות שפירטת בצורה יפה), באופן עקרוני נדמה לי שהשאלה הראשונה שצריך לברר היא האם לועדת הקליטה יש מעמד של "שבעת טובי העיר", אם כן, הרי שיש לה יכולת לקבוע תקנות מסויימות ואפשרות לכפות אותם.
אני מתלבט בזה, ואנסה לחפש האם יש לזה התייחסות בפוסקים שונים- האם ועדה מקומית היא שבעה טובי העיר? האם ועדת קליטה היא תחת הגדר הזה? זו שאלה מעניינת וחשובה לדיון הזה.

על פניו- לועדת קליטה שהתמנתה על ידי הציבור וקיבלה את כוחו ממנו ובהסכמתו יש יכולת לעשות ולהכריע בסוגייות כאלו. אולם אם הוגדר מראש שהועדה צריכה סיבה כדי לא לקבל מישהו, או שיש כללים ברורים להכרעה הזו, אז הועדה חייבת לציין את הכללים (או במילים אחרות- להסביר ולנמק מדוע היא לא מקבלת את המשפחה שהבאת, ואם היא לא מנמקת הרי שהיא עוברת על הכללים של עצמה).

האם הועדה במקרה שלך לא ציינה בכלל מדוע היא לא מקבלת את המשפחה? סתם ככה סרבה ללא נימוק? האם זו תופעה חוזרת (כלומר- כל ההחלטות של הועדה הן לא מנומקות)?

על פניו נראה לי שלועדה אין יכולת להטיל קנסות, אולם מצד שני יהיה קשה לומר שניתן לתבוע אותם על הנזק שנגרם... אני חש שהדיון הזה מצריך הרבה מאוד פרטים, או דיון של פנים מול פנים בדין תורה. הכי חשוב לברר זה האם לועדה יש מעמד של טובי העיר.
תשובות נוספות בנושא-
חתונה שאמרתי שאבוא ולא באתי
האנשים שמארגנים חתונה לוקחים בחשבון שיש אנשים שאמרו שיבואו ולא יבואו בסוף, תמיד יש דברים בלתי צפויים
נסעתי רוורס ופגעתי במישהו

אם נסעת רוורס בכביש (כלומר- נסיעה לאחור), אז לכאורה על פי דיני ממונות אתה אשם. זו לא חייבת להיות

כבוד המת
אני סבור שזו תרומה ראוייה, יש עניין גדול להובלת מתים בכבוד ואנו מחוייבים בכבודם בכל מיני דברים.
מחילה
בגדול יש בחז"ל כלל שלגבי ממונות דברים שבלב אינם דברים ולכן גם אם תיאורטית היית מוחל בלב זה לא תופס.