close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

זרות מתסכלת

הרב יניב חניא  ו סיוון, תשעח  20/05/2018

.......................

שאלה:

שלום לרב, יש לי מחשבות זרות שקשורות ברמת חרדה גבוהה מאוד שיש לי. (אני מקבל ייעוץ פסיכולוגי) אני חושב שזה קשור לחרדה תמידית שיש לי לא לעבור על האיסור "מקבלו עליו לאלוה...", אני מרגיש את הצורך לדמיין כאילו אני אומר משהו אפילו כשאני רק נושם מהפה או בולע רוק, אחרת אני יחשוב שעברתי על האיסור הזה. המחשבות שלי קשורות לייחוס אלוקות לחפצים במחשבה . לפני כמה ימים רציתי להימנע מאותן מחשבות ואמרתי "ה' הוא האלוקים" בדיוק לפני כן חשבתי לעצמי "מזל שאני אומר הוא ולא הם או משהו כזה כי אז יכול להשתמע שאני מתכוון לאיזה משהו אחר אם אני חושב על איזה חפץ או משהו כזה באותו רגע", כשאמרתי "ה' הוא האלוקים" יכול להיות שעיוותתי את המשפט ואמרתי אולי הם במקום הוא. חשבתי באותו הרגע על החפצים שיש בבית שלי. זה גם חלק גדול ממה שמלחיץ אותי... שאני יעבור על האיסור "מקבלו עליו לאלוה" עם החפצים שיש בבית שלי ואז אצטרך לפגום בכל החפצים (אני לא יהודי) וגם להוציא הרבה כסף ממה שאני חוסך על איכשהו לקנות סטים חדשים לאכילה וכל זה אחרי שהחטאתי את המשפחה שלי בהנאה מע"ז... אני לא באמת רוצה להפוך את החפצים שיש לי בבית לאלים שלי אך זה קרה לי מהבילבול והלחץ המעייף הזה, אני חושש שאולי כיוונתי באותו משפט. מה עליי לעשות לגבי המקרה? הדבר הזה קורה לי הרבה פעמים... יש לי איזה מחשבה רגעית בלי שכל מאחוריה ואז יכול להיות שנפלט לי איזה משהו ואולי יש לי איזה כוונה רגעית והדבר הזה מפיל אותי לעצבות ובכי כל פעם מחדש... תודה ושבוע טוב

תשובה:

המקרה שאתה מתאר נקרא בספרי התשובות "נרוועים", מלשון "עצבים" שהכוונה היא לבעיות שנובעות ממחשבות כפיתיות שנוגעות למצווה מסויימת. יש לזה כל מיני דוגמאות מבחינה מעשית והרבה פנו אלי בעבר בדברים דומים- לדוגמא כאלה שלא יכולים לצאת מהשירותים כי הם חושבים שהם לא התנקו כמו שצריך, וכל הזמן לא יכולים להתפלל כי הם צריכים לשירותים שוב ושוב... והרי אסור להתפלל כצריכים לשירותים. כאלה שחוזרים שוב ושוב על מילים בתפילה כי אולי הם לא ביטאו היטב.... וכדומה. יש הרבה סוגים לזה.

אני חייב להודות שזה קצת מוזר (הרבה מוזר) שלא יהודי פונה בעניין הזה, כי למה שזה יציק לך כל כך, אבל ממילא.

בכל מקרה- קשה לטפל בעניינים כאלה רק דרך תשובה באינטרנט. אבל יש לזה שני כלים עיקריים- הראשון הוא טיפול פסיכולוגי, שהרי זו בעיה פסיכולוגית ואני שמח לשמוע שאתה בכיוון הזה מטפל.

השני הוא להתעלם לחלוטיןם מהבעיה בתקופה הארושנה (תקופה שיכולה להימשך שנים), כלומר- מבחינתך העבירה של "מקבלו לאלוה" לא קיימת. פשוט לא קיימת ואתה לא יכול לעבור עליה... כמו שמי שצריך כל הזמן לשירותים כשהוא בא להתפלל אנחנו מורים לו שיתפלל עם הצורך העז לשירותים ומבחינתו זה לא קיים. כך גם במקרה שלך, העניין הזה לא קיים לך... רק אחרי שתשתחרר מזה אולי, והדגש על אולי, המצווה הזו תחזור אליך.