close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

למה רע לצפות בסרטים אלימים?

הרב יניב חניא  ח סיוון, תשפ  31/05/2020

.......................

שאלה:

שלום וברכה, אני מאוד אוהב לראות סרטי פעולה ומתח, עם יריות, מלחמות ועניינים... ולאחרונה אני שומע מהרבה מקומות שיש בזה בעיה. למה זה בעצם לא בסדר לצפות בסרטים כאלו? אני הרי לא הולך להרוג אף אחד...

תשובה:

נתחיל במקרה- ביום השואה האחרון החלטתי לראות סרט על השואה. בדרך כלל אני לא נוהג כך. כי סרטי שואה ממש מצערים אותי וקשה לי מאוד לראות אותם. אבל משהו ב"אווירה" בימי הקורונה גרם לי להחליט לראות. בחרתי בסרט ממש לא "מוגזם" לא מסוג סרטי השואה המצמררים והקשים. סרט תיעודי על הזכרונות שכתב אייכמן בכלא בישראל. שיש בו תמונות שואה, אבל לא מהדברים הכי מזעזעים... ואתה יודע מה? תוך כדי צפיה הרגשתי שאני מתחספס. שמשהו בתוכי נעשה יותר "רע", רק מלצפות ברעות הזו. באכזריות. רק להביט בכמה תמונות של הרוע האכזרי הזה- עשה אותי עצמי אדם פחות טוב.
אני כמובן לא מביע דעה על עצם הצפיה בסרטי שואה. חשוב לראות אותם ולדעת על מה שנעשה לעמנו ולזכור את ההיסטוריה.
אבל צריך לדעת שסרטים, בניגוד אולי לסיפורים ומילים כתובות, "מדברים" למקום בנפש שלנו שקשה לנו לשלוט עליו. הם משפיעים על חלקים במח שבהם יש לנו פחות שליטה מודעת.
הכוחות שאליהם מדברים הסרטים הם כוחות הדמיון, שממילא לא קל להבחין בהם ולשלוט עליה. וכן, בסופו של דבר צפיה באלימות מחספסת אותנו. ובסרטים הללו, סרטי הפעולה, הרי האלימות היא משובחת... מוערצת. שהרי ככל שהרגת יותר, אתה שווה יותר, אתה גיבור יותר ומוצלח יותר. וכמובן שכל סרט הוליוודי ראוי לשמו גם כולל מנה גדושה של חוסר צניעות. ובעצם גם סרט צרפתי. ובלגי. וגרמני... וכולם...
צריך לדעת ולזכור ש"הנפש" האנושית, רחוקה ולא מושגת ככל שתהיה, היא דבר עדין. ומבחינתנו כאן בעולם הזה המח הוא המפתח והקישור לאותה נפש... שלא לומר לנשמה. וצבירה של זמן צפיה בדברים כאלה פוגע בה.
יש בזה גם תופעה מוזרה, שהרי ככל שצופים יותר אז נהיים מחוספסים יותר... ואז ככל שאתה רואה יותר אתה מזדעזע פחות. אבל זה שאתה לא מזדעזע לא אומר שאתה "טהור" מכדי להיות מושפע. להיך, זה מלמד על חספוס נפשי שגורם לך להיות פחות מתרשם.
זה גם בכלל לא ענין של יהדות או בכלל ענין דתי. מחקרים הכי פשוטים בעולם הפסיכולוגיה מראים שככל שילדים צופים באלימות יותר, הם נעשים יותר אלימים,. מיד אחרי הצפיה בסרט... שמו להם מצלמות נסתרות ממש בפתח היציאה מהקולנוע.
הסרטים הללו "מתכתבים", משפיעים על מקומות במח (בשלב ראשון) ובנפש שיש לנו שליטה מועטה עליהם. אם בכלל.
ברור לי לחלוטין שזה קשה להימנע מצפיה כזו בעולם שבו הדברים הללו הפכו לכל כך זמינים ומקובלים... אבל צריך לזכור שיש לכל צפיה כזו מחיר אישי ונפשי ולהמעיט בה ככל האפשר.
תשובות נוספות בנושא-
סרטים
זו שאלה קשה,ף שחוזרת היום שוב ושוב. כי החברה מסביב כל כך פרוצה ולא צנועה, וכמעט כל "שותפות" בחברה
בעלי מאוד רוצה שנראה סרטים לא צנועים
השאלה שלך קשה לקריאה כי יש בה טעות מהותית.

נתצחיל מכלל פשוט מבחינה הלכתית- צפיה בסרטים לא
על מה שלא מדברים...
טוב, כפי שאת מבינה לבד, זו לא בדיוק שאלה שרב אמור לענות עליה ישירות. כלומר- אני בודאי יכול לומר מה ד
בהמשך לשאלה הקודמת
טוב, הדברים שנכתבים פה אינן בדיוק שאלה, הן יותר זעקת כאב. זעקה שאני מסכים איתה לחלוטין וכואב אותה יו
סרטי פורנו
זו שאלה קשה מאוד, אני דן בה הרבה באתר... ויש לי כל מיני דברים שאני אומר. הענין הוא שאצלך זה שונה- א)
אני מכור לסרטים לא צנועים
אני עונה על השאלה כעת בקיצור, כי אני מבין שהבעיה חמורה, ואני לא רוצה שתחשוב ששכחתי לענות או משהו כזה