close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אז מי כאן הגזעני? אתה או אני

אלעד כץיב תמוז, תשסג12/07/2003

"...היהודים מאמינים שהם עם סגולה, בנים של א-לוהים, עליונים.. אם כך איך יש לנו את החוצפה להיעלב? אנחנו כמעט העם היחידי בעולם שמצהיר כל כך בפירוש על היותו גזעני!..."

בשנת 1979 התקבלה באו"ם החלטה המשווה את הציונות לגזענות. רק למשמע הדברים אין אחד מאתנו שלא מרגיש התקוממות. אבל כשנחשוב על זה באמת – למה? היהדות היא לכאורה גזענית למהדרין ומצהירה על כך פעם אחר פעם! נכון, עם ישראל נכווה לא פעם מגזענות ואנטישמיות בגויים, והתקוממות מההשוואה לאותם אנטישמיים די טבעית ומובנת – אבל בכל זאת - האם היהדות עצמה לא גזענית? גזענות - [ציטוט-]"ההשקפה שעמי העולם נחלקים לגזעים מיוחסים ולגזעים נחותים"[-ציטוט] (מילון אבן שושן). היהודים מאמינים שהם עם סגולה, בנים של א-לוהים, עליונים. התורה אף מצהירה על כך במפורש – "ואתם תהיו לי ממלכת

כהנים וגוי קדוש". התורה קובעת היררכיה שלמה במשפחות העמים. יהודים – הכי טובים. גוים רגילים - נחותים לעם היהודי, עמים עוד יותר נחותים בחזקת מנודים שלא יכולים להתגייר ("לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה'") ואחרון חביב עמלק – הכי נחות. אם כך, איך יש לנו את החוצפה להיעלב? אנחנו כמעט העם היחידי בעולם שמצהיר כל כך בפירוש על היותו גזעני! התפתחותה של הגזענות בעולם היא די פשוטה. משחר האנושות האדם משחק בהנדסה גנטית, בהשבחת תכונות טובות של בהמות. צריכים שוורים חזקים לעבודות השדה? לוקחים פרה בריאה, חזקה ויפה, בוחרים שור מקביל ורוב הסיכויים שהעגלים שלהם יהיו יותר מוצלחים מהממוצע. אם נרביע חיות מספיק זמן (מספיק דורות ביולוגיים) נוכל לפתח כמעט כל תכונה שנרצה בחיות. נוכל לפתח גזעים שלמים של כלבים – כלבי תקיפה חזקים ואכזריים. ולעומתם כלבים שקטים וחכמים ככלבי נחייה לעיוורים. בבני האדם הסיפור הוא דומה. יש אנשים שנולדים עם תכונות ביולוגיות יותר טובות מהשאר. אם איש ואשה "איכותיים" מתחתנים – ילדיהם יהיו בנקודת פתיחה ביולוגית טובה יותר משל הממוצע, ולא רק בתכונות חיצוניות כגון גובה יופי וחוכמה – אלא גם במידות, באישיות. ההגיון מחייב שכמו שבחיות אפשר לפתח [נטוי-]גזעים[-נטוי] שונים בתוך אותו [נטוי-]מין[-נטוי] (למשל סוגי [נטוי-]גזעים[-נטוי] שונים מה[נטוי-]מין[-נטוי] כלב) כך אפשר לפתח גזעים שונים – איכותיים יותר ואיכותיים פחות במין ההומו סאפיינס – האדם. גם לפני התערבות יד האדם בבעלי החיים – עדיין נוצרו מינים שונים באופן טבעי בכל גזע – גזעי הכלבים שהתפתחו באופן טבעי באמריקה הדרומית שונים מאלו של אוסטרליה. אז למה הרעיון שגזעים שונים התפתחו בבני האדם כל כך מפחיד אותנו? הרי הוא עובדה ביולוגית פשוטה. [נטוי-]אין ביולוג אחד בעולם שיתוכח עם הקביעה הזו.[-נטוי] ובכל זאת - הרבה אנשים יסכימו עם כל הנאמר עד עכשיו – אבל ירגישו התקוממות אדירה עם הקביעה האחרונה! [נטוי-]למה?[-נטוי] התפיסה הרווחת בעולם היא שאם אני סך התכונות הביולוגיות שלי יותר טוב משלך – אני יותר מוצלח ממך. אני יותר [נטוי-]טוב[-נטוי] ממך. אם אני יותר יפה, חזק, חכם, ואמיץ – אתה נחות לעומתי. גם אנשים עם ראייה יותר נכונה של המציאות, שמבינים שאין מה להתגאות בתכונות פיזיות שלא עבדתי בשבילן – כן יתגאו בדברים שהם כן עמלו עליהם. כל הורה מתחיל יודע שאסור לשבח את ילדו על דבר שהצליח בו אבל לא התאמץ בשבילו. הגישה המקובלת בחינוך היא לעודד את המאמץ, גם אם לא תמיד מצליחים. אבל מי שמצליח אחרי שעבד על כך – ירגיש גאווה – ולכאורה בצדק! גאווה זו ההרגשה שאני יותר טוב ממך. ואם אני יותר טוב ממך – אז הדעה שלך היא טיפשית לעומת שלי. ואם אני יותר טוב ממך – אז למה אתה מתווכח איתי בכלל? פשוט תעשה מה שאני אומר לך! ואם אני יותר טוב ממך – אז לגיטימי שאתה תחיה משכר מינימום כשאני אהנה מחופשות בחו"ל. [נטוי-]אני יותר טוב ממך ולכן מגיע לי.[-נטוי] אין ספק שהגישה הזאת – גם אם היא מובאת כאן בהקצנה – היא הגישה השולטת ללא עוררין בעולמנו. אין אדם שלא מרגיש רמה כזו או אחרת של גאווה, על דבר כזה או אחר. על פי המוסכמות שעל פיהן העולם הנוצרי-מערבי מתנהג, גם אם כמס שפתיים אנשים יאמרו שכולם שווים – בתוך לבם הם כן ירגישו גאווה. הם ירגישו שהם יותר טובים. [נטוי-]הגישה השלטת בעולמנו היא שההרגשה שאני יותר טוב ממך היא לגיטימית, נורמלית.[-נטוי] ההיסטוריה, לעומת זאת, מלמדת אותנו שכאשר עם שלם מרגיש שהוא יותר טוב מעם אחר - התוצאות הרסניות. כאשר אנשים מרגישים שהם יותר טובים מעובדים זרים - זה לגיטימי לשלם שכר מינימום לעבודות פרך. כאשר האירופאים חשבו שהם יותר טובים מהאנדיאנים - זה היה מאוד מוסרי לשרוף להם כפרים שלמים. כאשר האדם הלבן הרגיש שהוא יותר טוב מהשחור - זה היה לגיטימי לקיים שלטון אפרטהייד בדרום אפריקה. [נטוי-]כאשר הנאצים ימ"ש הרגישו שהם יותר טובים משאר העמים – זה היה מוסרי לרצוח ששה מליון יהודים.[-נטוי] מה הסיבה, שכאשר אותה הרגשה פסולה של 'אני יותר טוב ממך', כאשר היא מתגלמת בעם, בציבור שלם, תוצאותיה כ"כ רעות? הרי לגיטימי להרגיש שאני יותר טוב ממך! אם אני עבדתי והצלחתי ואתה נכנעת – לגיטימי שאני אתגאה עליך. למה זה לא לגיטימי שעם שלם ירגיש ככה? למה גאווה פרטית היא נורמלית וגאווה כללית לא? ציבור נוטה בד"כ להקצין דברים, נוטה להוציא אותם לפועל יותר מאשר הפרט. כאשר אני חושב שאני יותר טוב ממך זה לא אומר הרבה ב[נטוי-]פועל[-נטוי], אך כאשר אני ואתה חושבים שאנו יותר טובים מהשלישי – אז שנינו ביחד נותנים לגיטימציה אחד לשני – להתנהג אליו ב[נטוי-]פועל[-נטוי] פחות טוב. למרות שכאשר גאווה מתגלמת בעם שלם תוצאותיה כ"כ יותר קשות משל סתם גאווה פרטית – [נטוי-]אין כל הבדל מהותי בין גאווה לגזענות![-נטוי] היהדות אומרת שאף יותר מזה. גאווה היא [נטוי-]המקור[-נטוי] של הגזענות. בני האדם נבראו בצלם אלוקים, אך הם נבראו שונים זה מזה. אין שום רע בלהבין שיש שוני בין בני אדם. זה לגיטימי, ואף חשוב. להגיד שאיש ואשה נבראו שווים זהו עיוות. הם כל כך שונים זה מזה – ויחד עם זאת לא שיך לדבר על 'מי יותר טוב'. השוואה כזו לא קיימת בכלל. ישנה רק הבנה של השוני ביניהם – ומכאן שוני תפקידיהם. לחשוב שאם תכונה מסוימת יותר טובה אצלך מאשר אצל השני הופך אותך ליותר טוב ממנו – זוהי גאווה – ובה כמעט כל אדם חוטא. הגאווה היא אם כל הגזענות. [ציטוט-]"כל מי שמשתוקק לאור ה' שיאיר על נשמתו ימאס בגאווה עד שתהיה סרוחה בעיניו בחוש ממש"[-ציטוט] (הרב קוק, מידות הראי"ה) אם אנו יודעים שתכונה מסוימת לא הופכת אותנו ליותר טובים – אין שום סכנה בידיעה שעם מסוים יותר טוב בקפיצה לגובה מעם אחר. עמים ובני אדם לא נבראו יותר טובים זה מזה – אלא עם תפקידים שונים! התפקיד של עם ישראל הוא לתקן את העולם, להביא את בשורת האלוקות לכל העולם – "לתקן עולם במלכות שדי". על כך עם ישראל מצהיר לא פעם – אנחנו ממלכת כוהנים וגוי קדוש – אך זה בא מידיעת ערך עצמי ולא מגאווה. לכל עם בעולם יש תפקיד בבריאה ואם עם כלשהו היה חסר הבריאה כולה הייתה חסרה . אפילו עמלק, "תמחה את זכר עמלק מתחת השמים" – מתחת השמיים אין לעמלק קיום אבל מעל, בעולם הבא יש לו . כאשר תפיסת העולם שלנו מעוותת מלכתחילה, כאשר אנו חושבים שזה טבעי להרגיש גאווה – אזי בעיניים טרוטות של גמדים נסתכל בתורה ונחשוב שאנו מזהים גזענות, אך האמת בדיוק הפוכה - התורה היא היחידה שאינה גזענית! [ציטוט-]"אם למדת תורה הרבה אל תחזיק טובה לעצמך כי לכך נוצרת"[-ציטוט] (אבות פרק ב' משנה ח') היהדות מחייבת כל אדם מישראל לדאוג לכל כלל ישראל כגופו ממש. גם האנשים החטאים – יש מצווה לאהוב ולקרב אותם. אי אפשר לאהוב כל עוד אתה מתגאה, ולכן אדם לא יכול לדבוק בקב"ה כל עוד לא הסיר מעצמו כל פרור של גאווה. "כל זמן שהגאווה היא בלב אי אפשר לשוב בתשובה ואי אפשר להשכיל כל שכל טהור" . כאשר אדם מתגאה הוא דוחק רגליה של שכינה, הקב"ה בעצמו מעיד עליו "אין אני והוא יכולין לדור בעולם" . כאשר אנשים הסתכלו בהיסטוריה הם זיהו את הסיבה הלא נכונה. זה אומנם בעייתי אם אני מגיע בקלות מדי למסקנות שתכונותיי טובות משלך, יכול להיות שזה מגאווה – אך אם זו האמת אני צריך להכיר בכך. אך אני צריך גם לדעת שזה לא אומר שאני יותר טוב ממך. התפיסה הנוצרית-מערבית זיהתה לעומת זאת את ההכרה בכך שאנו שונים אחד מהשני כבעייתית - ומכאן הגיעה לעיוותים אדירים. מכאן גם הגיעה התפיסה שהתורה היא גזענית, אך כאמור – בדיוק ההפך. זהו אבסורד איום שעולם שחושב שגאווה היא רגש טבעי ונורמלי – משוה בין ציונות לגזענות. מטרת מאמר זה אינה רק להראות שהתורה לא גזענית. זה הרי פשוט לכולנו. הנקודה הכל כך עקרונית שאנו חייבים לזכור ואשר אותה אני בא להדגיש, הוא שבשביל לקבל את האור הגדול שהתורה מביאה לעולם צריך לתקן את עצמנו. אור חזק מדי – למי שאין עיניים מספיק חזקות – יכול להכאיב. חובה עלינו לברר כל מקום שבו התורה מתנגשת לנו עם ערכים של תפיסת המוסר המקובלת, ומתוך כך נבין את התורה טוב יותר, נראה שאין שום סתירות בתורת ה', ואף נתקן את עצמנו ואת הבנתנו החסרה. חובה על עצמנו לבנות לנו כלים גדולים יותר לקבל את התורה – שהרי אין המשפיע יכול להשפיע אלא כפי שהמקבל יכול לקבל .
הוסף תגובה
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
עוד מאלעד כץ
עוד בנושא אמונה
שם השולח
תוכן ההודעה