close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מדריך החתונות השלם פרק ג' ואחרון

חיים ולדומירסקיכז תמוז, תשסט19/07/2009

"הסוגיה הראשונה העומדת לפתחו של הרוקד היא המעגל אליו ברצונו להשתייך - האם יהיה זה המעגל החיצוני המתאפיין בריקוד הנמרץ "הליכת הדב", קרי רגל פנימה... רגל החוצה...רגל פנימה... וחוזר חלילה, יש לשים לב שלעולם רגל אחת נשארת על הקרקע ורוב הזמן גם שניים. או שמא יהיה זה המעגל הבא בתור – "מעגל המעוכים" שמגלים שציר הניווט שלהם נחסם שוב ושוב ע"י המופרעים מהמרכז מחד ומעגל העצלנים מאידך" (פורסם בעולם קטן)

הפעם אני נמצא בדילמה - מצד אחד מדריך החתונות עוד לא הושלם ויהיה זה חוסר התחשבות מצידי להשאיר את כל המתחתנים הצעירים כצאן ללא רועה ללא הפרק השלישי של המדריך אך מן הצד השני נכנסנו כבר לשלושת השבועות וכבר אין חתונות ובטח שזה לא הזמן לבדיחות (את בדיחת ה"אלא אם כן אתה רומאי" מיציתי בטור הקודם לכן לא השתמשתי בה הפעם). ובכן הפשרה שהתגבשה במוחי היא שחלק ג' של המדריך אכן ייכתב אולם הבדיחות בו יהיו גרועות.

תזמורת

פריט החתונות אשר במגזרנו הקט הינו בגדר הכרח, כלל לא מוכר אצל אחינו החילוניים. שם מככב ה DJ, אחד העיסוקים הנחשקים ביותר אצל הצעיר התל אביבי (העיסוק השני הוא ה"ברמן" - עבודה מרתקת ורבת אתגרים הכוללת סיבוב בקבוקים באויר, פתיחת פקקים עם השרוול ומזיגת משקאות משני בקבוקים שונים בו זמנית!!!). על מנת לזכות בתואר האקדמי DJ מלבד מלאכת החלפת התקליטים עליך לדעת את מיומנות הסיבוב אחורה וקדימה של התקליט כדי ליצור סדרת שיהוקים אלקטרונית או אז תוכל להחליף את שמך מיוסי ל DJ yossi. אולם כאמור התקליטן נשאר מחוץ לשערי המגזר ואת מקומו תופסת התזמורת. מאחר שלמוזיקאי החילוני אין הרבה תעסוקה בימות החול אל תתפלא שהמתופף עטור הכיפה הוא בכלל המתופף (החילוני) של שלמה ארצי, הגיטריסט של שלהבת הוא סינגולדה והאורגניסט עם הכיפה השחורה הוא בכלל ארקדי דוכין.
מנתונים של הלמ"ס עולה כי מס' להקות החתונה במגזר גדול פי 20 ממס' המתחתנים בשנה – ואכן תזמורות החתונה הולכות ומתרבות כהצפות ביוב בלוד אחרי הגשם ותוכל למצוא אחת בכל סגנון – הסגנון השמרני, הסגנון הפריקי, סגנון ה"זה מתחיל כמו מלך האריות אבל זה מהרה מהרה ה' אלוקינו ", סגנון ה"אני דתי אבל תישארו יש ריקודים מעורבים אחרי זה", והסגנון הניאו רפורמי (סתם הייתי צריך להגיד את זה). המאחד את כל הסגנונות הוא שכולם באיזה שלב של החתונה ינגנו מוזיקה אירית ואת "אבא שמעון החולבאוני", המגניבים הרציניים ביניהם יעשו מחווה רצינית לסבתא עם איזה "א יידישע מאמע" מטריף (רצוי ע"י זמר תימני להגברת האפקט).

ריקודים

 לפני כשנתיים כתבתי באכסניה זו את המדריך לחוזר בתשובה הסרוג ובו חלק קטן העוסק בריקודי המגזר (חפשו ב www.haim.shoresh.org.il) אולם הנושא הינו באמת נושא לאנציקלופדיה כך שיש עוד מה להרחיב וחוץ מזה תתרגלו לזה שאני עומד למחזר בדיחות, לאט לאט הן נגמרות.
בחירת המעגל - הסוגיה הראשונה העומדת לפתחו של הרוקד היא המעגל אליו ברצונו להשתייך - האם יהיה זה המעגל החיצוני המתאפיין בריקוד הנמרץ "הליכת הדב", קרי רגל פנימה... רגל החוצה...רגל פנימה... וחוזר חלילה, יש לשים לב שלעולם רגל אחת נשארת על הקרקע ורוב הזמן גם שניים. או שמא יהיה זה המעגל הבא בתור – "מעגל המעוכים" שמגלים שציר הניווט שלהם נחסם שוב ושוב ע"י המופרעים מהמרכז מחד ומעגל העצלנים מאידך, אם הרקדן הוא צעיר ברוחו ובגופו הרי שפתוח בפניו המעגל למיטיבי לכת הגומרים 50 סיבובים בזמן שהחיצוני התקדם כרבע סיבוב. לעיתים נפתח במרכז מעגל מצומצם "מעגל נושא", או אז עליך לפרוץ את כל המעגלים בברוטליות כדי להגיע למעגל החתן עם החבר'ה מהשבט, מעגל החתן עם המשפחה המצומצמת (האבא האחים ועוד בן דוד שני של האבא שנתקע שם) או מעגל החתן עם חבר'ה ששמם מתחיל באותה אות של שם החתן.
מיקום במעגל – לאחר שבחרת את מעגל השיוך שלך עליך לבחור את מיקומך במעגל, כאן נהוג לארוב מחוץ למעגל וברגע שאתה מזהה חבר מוכר לנתץ במכת קרטה חדה את החיבור בינו לרוקד מימינו והידחקות פנימה. המאמץ לרוב משתלם לשניה וחצי הקרובות שכן אז אתה זוכה לאותה מכת קרטה בעצמך ומוצא את עצמך מבודד שוב.
סוג החיבור – ברגע שהתמקמת במעגל עליך להחליט על טיב היחסים בינך לבין הרוקד לידך, האם תושיט לו זרת כדי שייאחז בה, האם תיתן לו את כל היד, האם תיתן לו יד תוך חסימת גופו בכתפך ואולי כבר נפתחתם ותניח יד סחבקית על כתפו. ויש כמובן גם את הסנובים הנצחיים שאפי' את היד יסרבו להושיט לך, ok אני מזיע, זאת סיבה להעליב ?
סוגי הריקודים – לבד מריקוד "הליכת הדב" שהזכרתי מקודם, ישנו כמובן הריקוד המפורסם של שלושה צעדים קדימה אחד אחורה, אולם כאן קיימות אינספור וריאציות ל"אחד אחורה", יש המרימים ברך בכיוון הנגדי, יש הבועטים לכיוונו של הפרצוף של הרוקד מימינם ויש המבצעים צעדים הלקוחים היישר ממועדוני הדיסקו בשנות ה80. ריקוד נוסף הוא ריקוד הקפיצות חסרות הפשר והוא נועד על מנת לשבור את רוחם של הרקדנים העיקשים על מנת שהאורחים המבוגרים יותר (שמביאים את הצ'קים) יוכלו לגשת למנה הבאה. בל נשכח כמובן את ריקוד ה"גם אני תימני" שבו כל אשכנזי מבטן אימו מעוות את גופו ומתאמץ להראות שתנועותיו חינניות כשל זורבה התימני.
זכרני נא – אכן לפיסקה שלמה זכה השיר זכרני נא אשר מתסיס את הקהל לריקוד משולהב לזכר שמשון הגיבור "ואינקמה נקם אחת משתי עיניי..." קדימה כן "נקם אחת משתי עיניי מפלישתים" (יש אפי' תזמורות המהדרות ומשנות ל"פלשתין") ואז כשאתה מוכן כבר לקחת את הנשק ביד ולצאת למסע נקמה זועם נגמר השיר ומוחלף בשיר שקט - לאיפה להוליך את הזעם ? מה עם העיניים שלקחו לי ? למה ה' ? למה ?
חתונה נפרדת – בכל חתונה דתית קיימת דרגה כזו או אחרת של הפרדה. ישנם כאלו שגדר ההפרדה מסומן ע"י 20 ס"מ של אויר בין הגברים לנשים, יש כאלו ע"י 2 עציצים דקורטיביים המסמנים קו גבול דמיוני, ישנן מחיצות בד סגורות, וישנן החתונות החרדיות שבהן המחיצה בנויה מחלקים חסרים בחומת ההפרדה בינינו לפלסטינים, אולם גם בהפרדה הרמטית זו ישנה התחשבות הומניטרית במזרוחניקים קרובי החתן ובאזורים מוגדרים מתקיים איחוד משפחות משני צידי הגדר, כמו בבריכות של הקיבוצים הדתיים - יש זמן המוגדר לגברים, זמן לנשים ואין זמן המוגדר כמעורב אולם יש את זמן ה"משפחות".
הרצועה החסידית – כל מי שנכח בחתונה של דתל"שים מכיר את הרצועה החסידית. עם פתיחת הריקודים כולם מסביב דוחקים אותך לשמח את החתן, שכן ה DJ שם את השיר "משיח, משיח" שהיה להיט ענק לפני 20 שנה ואתה הרי דתי, אתה מת על השירים האלה, לא?! כך שאתה מוצא את עצמך עם עוד חמישה אנשים שעוד לא הדתלשו בריקוד חסידי סוער לצלילי אברהם פריד, תוך פחות מחצי דקה משתנה המנגינה לעוד להיט היסטרי של פרחי מיאמי למשך עוד 10 שניות, או אז משתנה השיר למשהו לא חסידי בעליל ואתה מוצא את עצמך בתוך דיסקוטק תל אביבי מצוי עמוס ב"משפחות" ומחלץ לאחור. בחתונה הדתל"שית האחרונה שלי לא רקדתי את הרצועה החסידית, לא מתוך התרסה, פשוט פספסתי, בדיוק מצמצתי.

מה לבשה הכלה

 בעוד אישה אשר תשאל את חברתה מה לבשה הכלה תקבל דו"ח מפורט בן 500 דפים על שולחנה הרי שגבר שיישאל על כך יענה "שמלה לבנה". אנחנו לא רואים יותר מזה... 

 

החתן המזמר

מחד גיסא לא נעים להגיד לחתן ביום חתונתו "בחייאת רבק עזוב את המיקרופון, אתה 2 סולמות צפונה מהתזמורת" מן הצד השני הביצועים של חתנים עת הם לוקחים את המיקרופון לידם לא היו בדיוק מעבירים אותם אודישן של כוכב נולד (יש לשכנים שלי טלויזיה). בקיצור, נשאר לי רק לשטוח את בקשתי לפני כל החתנים העתידיים הקוראים במקרה עלון זה – תחשבו על זה עוד פעם...

 

ובכן בזאת בא לסיומו מדריך החתונות השלם. אני מקווה שעזרתי ולו במעט לחתנים, למחותנים ולמוזמנים לצלוח את הערב בשלום (הברכה מנוסחת בלשון זכר משיקולי חריזה בלבד והיא מיועדת לגברים ונשים כאחד).
שיהיה במזל טוב.


לטורים קודמים ולחומרי ארכיון מסווגים– www.haim.shoresh.org.il
תודה לכל מי ששלח מייל לבדיקה.
העסק עובד.
לכל נושא אחר הקש - [email protected]

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה