close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תקיפה אווירית: ניתוח השידור של רזי ברקאי על גירוש ילדי עובדים זרים מלמד על מתקפה חסרת פשרות של גל"צ

חני לוזכו תשרי, תשע14/10/2009

איך קשורה אשת רה"מ, שרה נתניהו לגירוש הזרים? כמה דקות הקדיש ברקאי לקידום האג'נדה נגד החזרת משפחות עובדים זרים לארצות מוצאם? ניתוח השידור של ברקאי מצביע על מתקפה אווירית של ממש

‏יום רביעי ‏14 ‏אוקטובר ‏2009
00:30:46

בכירי גלי צה"ל יצאו היום במאבק חסר פשרות, ושלא לומר - חסר איזון, להיאבק נגד מה שמכונה "גירוש ילדי העובדים הזרים".
במרכז תדמי"ת מדדו את הזמן שהוקדש בתוכניתו של רזי ברקאי הבוקר, "מה בוער", לסוגיה השנויה במחלוקת הזו:

24 דקות שידור. נטו.

השידור כלל פתיח של ברקאי על "הימים בהם היינו קצת יותר נדיבים", כשכוונתו לממשלתו הראשונה מנחם בגין ז"ל שהחליטה להעניק מקלט לפליטים מוויטנאם השסועה שעדיין לא התאוששה מהמלחמה עקובת הדם בין הצפון לדרום. כך התנהל השידור:

1.5 דקות: הכתבת יונה לייבזון על החלטת הממשלה על דחיית גירוש הילדים.
כ-6 דקות: ראיון עם שר החוץ לשעבר, דוד לוי, על ההחלטה להעניק מקלט לכמה עשרות פליטים מוויאטנם תוך השוואה בין המחווה ההומניטרית דאז לפליטי מלחמה לבין הסוגיה העכשווית. דעתו: מוסרית, אסור לעשות לאחרים מה שעשו לנו.
כ-6 דקות: השופט בדימוס מישאל חשין המתנגד לגירוש הילדים שכבר התערו בחברה הישראלית, וצופה שבג"ץ יתערב נגד החלטה כזו אם תוגש תלונה בשם אחד הילדים.
כ-2 דקות: הכתב הכלכלי, מתן חודורוב נותן סקירה על הדיון בהתמקדות בשר האוצר, יובל שטייניץ "אחד הדוחפים המובהקים ביותר בממשלה לגירוש עובדים זרים והוא לא מגן על ילדי עובדים זרים". חודורוב מסביר את השיקולים הכלכליים של שטייניץ, "בסדרת התבטאויות לא פופולריות מאד מתלהמות כלפי העובדים הזרים".
כאן שומעים את קולו של השר שטייניץ למשך.. 30 שניות.
4 דקות: סיגל רוזן, מ"מוקד הסיוע לעובדים זרים", שמקפידה להשתמש במטבע הלשון "מהגרי עבודה" ולא "עובדים זרים". ברקאי מעלה את הסוגיה של החוקיות של הישארות חלק מהעובדים שנשארים בישראל למרות שנשארו מעבר לזמן שהוקצה להם. רוזן מצדיקה את המצב הנגרם לדבריה בגלל חוקים לא הוגנים, ואומרת שאם ישראל לא רוצה את הילדים של עובדים זרים אזי היא צריכה להפסיק להביא עובדים זרים. המרואיינת קובלת על מצב שאין אפשרות להם להתאזרח, "בכל מדינה יש הליכי התאזרחות לעובדים זרים, בישראל אין אפשרות כזו".

במבזק של 9:30 מדווח על הביקורת שמותח חשין על החלטת הגירוש, תוך ציון כי "בכוחו של בג"ץ לבטל את ההחלטה"
4 דקות: רוני בראון, שר האוצר לשעבר, מועלה לשידור על ידי ברקאי בגלל שלדברי ברקאי, בראון התקשר למערכת. בראון סיפר על ההחלטות של ממשלת קדימה בה היה חבר, שאישרה את הישארותם של 800 ילדים על בני משפחותיהם. בראון משווה את הוצאת הילדים מישראל כהוצאת דג מהמים. לסיום דבריו הוא זורק לאוויר שרעיית ראש הממשלה דאז, עליזה אולמרט "עסקה בעניין הומינרטי זה", ורזי ברקאי מצטרף לרמז ומזמין את שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, לעלות לשידור.

ניתוח התוכנית מראה כי מתוך 24.5 וחצי הדקות שהוקדשו לנושא זה, פחות מ-2 דקות בלבד הוקדשו כדי לשמוע את הרציונל של הצד השני של הדיון. זאת, תוך פרשנות ושימוש במלים טעונות שלילית כלפי השר שטייניץ. רק 30 שניות (!) הוקדשו לשמיעת הקלטה קולית של שר האוצר, ולמרות זאת, ברקאי אומר למראויינת מהמוקד לעובדים זרים, "שמענו את השר שטייניץ". 

 


במרכז תדמי"ת סבורים שאין זה מתפקידו של רדיו ממלכתי לפעול בצורה בוטה וחד משמעית לקידום אג'נדה בעניין הנתון למחלוקת ציבורית, תוך הפרת אתיקה הבסיסית וחובת האיזון. 

 יש לכם מה להגיד?
כתבו לנציב פניות הציבור בגלי צה"ל, עו"ד עודד (דדי) לוינסון:
[email protected]
תדמי"ת :
[email protected]

--------------------------------------------------------
מרכז תדמי"ת- לתגבור הדמוקרטיה במדיה הישראלית

מרכז תדמי"ת עוסק במעקב תקשורת, בשמירת זכויות הפרט והכלל מול כלי התקשורת, ובפעילות לקידום מדיניות "שמיים פתוחים" בתקשורת האלקטרונית

מיסודו של הפורום המשפטי למען ארץ ישראל (ע"ר)

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה