close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מבחנו האמיתי של ראש הממשלה

אסף גולןט אב, תשעא09/08/2011

גלי המחאה אמנם מובלים על ידי גורמי שמאל, אולם על ראש הממשלה לנצל אותם לצורך שינוי אמיתי במבנה הכלכלי.

המאמר פורסם לראשונה בעיתון מקור ראשון

גלי המחאה החברתית של השבועות האחרונים העלו על סדר היום הציבורי את הפערים ההולכים וגדלים בין שכבות שונות בחברה הישראלית. אלא שבמקום למקד את המאבק בנושאים אלו ולפעול יחד עם ראש הממשלה למציאת דרך אמצע שתאפשר לחולל שינוי אמיתי בכלכלה הישראלית, השתלטו על המחאה גורמי שמאל קיצוניים ששאיפתם היחידה היא ערעור כל הסדר החברתי הקיים. גורמים אנרכיסטיים וקומוניסטיים שמעולם לא התמודדו עם כלכלה מערבית מפותחת הנמצאת בתחרות בינלאומית קשה וכואבת, לקחו את הנהגת המחאה, כשבכך הם פוגעים בזעקה האותנטית של כלל הציבור.
אנשי השמאל הללו, שזכו משום מה לחיבוק תקשורתי אוהב, מאיימים על עצם הסדר החברתי הקיים במדינת ישראל. מימוש שאיפותיהם לא יוביל להטבה כלכלית לשכבות הביניים ולעניים בישראל, אלא להתרסקותה של הכלכלה הישראלית כולה, כפי שקרה ביוון ובספרד. המאה ה-20 הוכיחה באופן הכואב ביותר, כי אף מדינה לא יכולה להתנהל באופן כלכלי חסר אחריות לאורך שנים, מבלי לשלם על כך מחיר יקר בזירה המדינית ובלכידות החברתית של החברה המקומית.
עובדה פשוטה זו הועלמה בתוך ים המלל הכללי של כלי התקשורת השונים, שמצאו לעצמם זירה חדשה להשחרת פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אלא שלמרות מאמצי ההדחקה העצומים של כל שונאי ביבי, נראה שהציבור החל להפנים שהדרך בה צועדים מנהיגי המחאה ידרדרו את כולנו לתהום כלכלית מסוכנת ביותר, מבלי להועיל כהוא זה למצוקות האמיתיות של החברה בישראל.
אלא שדווקא המציאות הזו מעמידה את ראש הממשלה במבחן משמעותי. מחד, ראש הממשלה יכול לנצל את הסדקים הרבים שנוצרו ביממות האחרונות כדי למסמס את מחאת הציבור; אולם מאידך, הוא יכול להתמקד בבעיות היסוד בתחום הדיור וכלכלת הבית שעלו מההפגנות, ולטפל בהן באופן אמיתי ורב מערכתי.
אם יבחר ראש הממשלה לתקן את בעיות היסוד הללו, התוצאה הממשית של הצעדים תהיה הכרת תודה עמוקה של הרוב הדומם בישראל, וממילא גם ניצחון סוחף בבחירות הבאות למחנה הימין. אולם אם לשכת רה"מ תבחר למסמס את גל המחאה מבלי לפתור את המצוקות הקשות עליהם הוא מצביע, ניתן לקבוע בוודאות שגל המחאה הבא לא רק יפיל את שלטון הימין, אלא עלול לרסק לחלוטין את המשענת הכלכלית עליה בנויה המדינה כולה.
מבחינה זו, מבחנו של ראש הממשלה נתניהו הוא לדעת להוביל את החברה הישראלית אל חוף מבטחים כלכלי מאוזן, שבו גם האינטרס הציבורי בחיים ראויים יישמר, וגם המבנה הכלכלי של ישראל יישאר איתן כפי שהינו היום. כל ניסיון העבר של נתניהו כשר אוצר מראה שיש בידיו הכלים לנהל את המשבר בהצלחה תוך הובלת המדינה כולה לכיוון כלכלי מאוזן ושפוי, לרווחת כלל אזרחי המדינה.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה