close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בחומר או לא בחומר

עורך אנונימיכד חשוון, תשסו26/11/2005

"הצליחו לדחוס מה שנחשב פעם מחשב-על לשבב בגודל ציפורן ? אחלה, אפשר לשחק פיפ"א בPlay station 2 . ימציאו מכונת זמן? סבבה, נוכל לראות את כל העונה הקודמת של סיינפלד בלי להקליט" מדוע הפכנו לבורים חסרי ענין.

קולמוסים רבים נשברו ע"מ לנתח את כשלון מערכת החינוך בארץ. סיבות רבות נמנו לעניין :חוסר כבוד למורים, שיטות חינוך לא נכונות ועוד כהנה וכהנה סיבות. כמובן בכולם יש מן האמת, אך ברצוני להצביע על גורם שהוא לדעתי קרדינלי (למתקשים – בבילון) בנושא הכשל בחינוך.
בסרטי המערב הפרוע ישנה סצינה המופיעה פעמים רבות – המורה מגיעה ליישוב הנידח וכל ההורים והילדים אחוזי התרגשות לקראת הקמת בית הספר בכפרם – סופסוף ייצאו מבורותם, ילמדו קרוא וכתוב, חשבון, אנגלית... טוב נו, לא אנגלית.
ומדוע שלא ישמחו? רכישת הידע היא מותר האדם מן הבהמה. אחד הדברים המשמחים ונותני הטעם
לחיים הוא צבירת ידע חדש. הידע לא חייב להירכש בצורה הקלאסית של הרצאה, אלא בכל צורה חוויתית אחרת – אם ע"י מראה חדש, צלילים חדשים, סיפור או בכל דרך אחרת שעולה על דעתכם.
הידע שנצבר ע"י האנושות למן בריאתה ועד היום הוא עצום – מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, רק קראו לזה בשם (אם יש לכם תרגום יותר טוב ל "just name it " תשלחו לי). כל מי שלמד באקדמיה, או בכל מסגרת אחרת תחום מסוים בצורה רצינית יודע שהפער בין הידע שלו בתחום זה לידע של בן אדם מן הרחוב הינו עצום. העולם מסביבנו נהיה משוכלל ומתוחכם יותר ויותר, הידע האנושי הופך להמצאות ויישומים.
ומה הקשר של האדם הפשוט מהרחוב לכל ההתפתחות הזו ? פשוט כלום. בחוסר עניין והתפעלות הוא פשוט צורך את המוצרים ומשתמש בטכנולוגיות המתקדמות באדישות. המציאו דרך להעביר אינפורמציה על פני יבשות בחלקיקי שניה ? מצוין, אפשר לראות את המונדיאל בטלויזיה. הצליחו לדחוס מה שנחשב פעם מחשב-על לשבב בגודל ציפורן ? אחלה, אפשר לשחק פיפ"א בPlay station 2 . ימציאו מכונת זמן? סבבה, נוכל לראות את כל העונה הקודמת של סיינפלד בלי להקליט.
בוודאי כולכם זוכרים את המשפטים שזרקנו אחד לשני בשיעורי המתמטיקה – מה זה יעזור לי כשאני קונה במכולת ? משל היו כל חיינו רק קניות במכולת. אכן לא יעזור לך במכולת למצוא את נקודת המינימום של הפרבולה, יכול להיות שתמצא עוד תחומי עניין בחיים חוץ מהמכולת? אם כך כדאי שהבנת טוב את השיעור הזה – אחרת תיתקע בבעיות.
אולי עודף הידע האנושי אשם בכך, אולי העובדה שקודקוד פירמידת המידע הוא כ"כ גבוה, אך גם כ"כ חד ולא נותן סיכוי להרבה אנשים להגיע אליו גורמת לאדישות וגורמת לבסיס הפירמידה להיראות כארכאי ולא אטרקטיבי, ואולי זו אשמתנו שאיבדנו את ההתלהבות ואת הסקרנות איתם נולדנו. אולי זו אשמתנו ואשמת הורינו שחינכו אותנו להישגיות ולא לאהבת החכמה. קיבלת ציון טוב? זה העיקר! מה זה משנה שנשארת אהבל גמור, העיקר שלאוניברסיטה תוכל להתקבל וגם שם כמובן לא תלמד כלום רק תשנן את הבחינות של שנים שעברו, מה שלא יזיז למרצה שלך, כי גם הוא מיואש לחלוטין מהאפשרות להקנות ידע למי שלא רוצה בכך ואולי גם הוא קצת איבד ענין בכל העסק. ואז כשסופסוף תגיע למנוחה ולנחלה ותמצא עבודה תדע כמובן ליישם את הטכניקה בה צריך להשתמש אבל תישאר בעצם אדיש וחסר התלהבות לידע בו הינך משתמש.
הידע שלא נוגע לתחום ההתעסקות של האדם באופן ישיר נתפס בטעות כמה שמוגדר תחת השם - "ידע כללי" והוא נועד בעיקר כדי להרשים אחרים ואת רובו ניתן למצוא במשחק הטריוויה (מהי עיר הבירה של אוזבקיסטן?) והוא אכן משעמם וחסר חדווה.
דמיינתם פעם לעצמכם שהייתם מטיילים אחורה בזמן ל50  , 100 או 1000 שנה מה הייתם יכולים לחדש לסביבתכם הפרימיטיבית, מהו הידע שצברתם אותו הייתם יכולים לחלוק עימם ? (חוץ מכמה שחקנים יש בהוקי קרח)

היום כשרבים מאיתנו כבר הורים האם נשכיל להעניק לילדינו את חדוות הלימוד? האם נגרום להם לרצות להבין איך לעזאזל מצליח מכשיר קטן לחמם לנו את האוכל בלי להתחמם בעצמו? האם נשביע את סקרנותם להבין את כל העולם החשמלי והאלקטרוני מסביבנו? האם נצליח להחדיר בהם את המודעות שכל שיעור שפיספסו בבית הספר הוא עוד פיסת ידע עליה ויתרו?
והמורים שבינינו האם אתם מפנימים את הנקודה שכל שיעור שלא הצלחתם להעביר בהתלהבות ומקצועיות לילדים לא רק יפגע בממוצע השנתי של ביה"ס אלא יפער חור בהשכלתם ובחכמתם של תלמידיכם ? שכל שיעור אנגלית שהתלמידים לא התעניינו בו יכול לגרום להם לדבר אנגלית כמו עמיר פרץ ?
והדברים ראויים להיאמר עוד יותר כלפינו, הציבור הדתי (וסליחה מרבבות קוראינו החילוניים וממליוני קוראינו הגויים). למרות שלכאורה ההישגים בלימודים מעט יותר גבוהים במחוזותינו, אהבת החכמה נעדרת אצלנו אף יותר מאשר אצל הציבור החילוני. לכמה מאיתנו היו תחביבים בהם השקענו בילדותנו? כמה מאיתנו בנו טיסנים? מי מאיתנו היה פריק של אלקטרוניקה? של ארכיאולוגיה? וכמה מאיתנו פשוט עברו את פס הייצור של בית הספר.
האם אנו לא סוברים שמטרת האדם בעולם היא ברוח בעיקר ולא בחומר, בחכמה ולא בתענוגות, בשכל ולא בכסף.

נ.ב. למי שפתאום בא להבין קצת איך העולם שמסביבו פועל אני רוצה להמליץ על אתר מעולה –
http://www.howstuffworks.com/


הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה