close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הרבנות- פחות סיבוכים בבריתות מוהלים מאשר רופאים

מערכת שורשח תמוז, תשעג16/06/2013

בסיכום הנתונים התברר כי מספר הסיבוכים בבריתות מילה שבוצעו על ידי רופאים גבוה ממספר הסיבוכים שנרשמו בבריתות שנערכו על ידי מוהלים

תגיות:

הוועדה לפיקוח על המוהלים, המשותפת לרבנות הראשית לישראל ולמשרד הבריאות, חידשה הבוקר את רשיונם של ארבעים וחמישה מוהלים מוסמכים. כל המוהלים המוסמכים נדרשים אחת לתקופה להופיע בפני הוועדה לשם חידוש הרשיון.

במעמד חידוש הרשיונות נשא דברים יו"ר הוועדה, ד"ר אלי שוסהיים, אשר אמר כי "בסיכום הנתונים התברר כי מספר הסיבוכים בבריתות מילה שבוצעו על ידי רופאים גבוה ממספר הסיבוכים שנרשמו בבריתות שנערכו על ידי מוהלים".

הוועדה מקבלת דיווח מיידי מבתי החולים על כל הגעה של תינוק לחדר מיון לאחר ברית המילה. בשנת 2012 נערכו כ-60 אלף בריתות ונרשמו 38 סיבוכים,

שהם 0.0006%. רבים מן המקרים סוכמו כדימום בלבד ללא צורך בטיפול רפואי. מהנתונים עולה עוד, כי הסיכוי לסיבוך גדל פי שלושה כאשר הברית בוצעה בידי מוהל שאינו מוסמך.

במקרים רבים מתברר שההגעה למיון הייתה מיותרת וניתן היה לפתור את הבעיה עם קריאה למוהל בלבד. "כ-40% מההגעות של הורים לבתי חולים היו בשבת, שבה הם חשבו שהמוהל לא זמין", אומר ד"ר משה וסטרייך, נציג משרד הבריאות בוועדה. "לכן חשוב ביותר שהמוהל יבהיר להורים את מידת הזמינות שלו בשבת. עם זאת", הדגיש ד"ר וסטרייך, "אסור למוהל להתעלם מהלחץ והמצוקה של הורים שמרגישים שמשהו לא בסדר בברית, גם אם המוהל חושב שהכל בסדר. אם ההורים רוצים לנסוע למיון אסור למוהל לומר שום דבר כדי למנוע זאת מהם, ורצוי שהוא גם יתלווה אליהם למיון".

מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, מר עודד וינר, הדגיש את חשיבות המוהל בפגישתו עם ההורים: "אין צורך בחוק ברית המילה, והמוני בית ישראל מקיימים את המצווה הזו באהבה ובשמחה. בנוסף על מצוות המילה יכול המוהל לעורר קידוש ה' גדול בדרך שבה הוא מופיע ומתנהל במהלך הטקס ומול ההורים. אבל אי אפשר לעשות זאת כשעורכים מספר רב של בריתות מילה ביום ללא מרווח זמן סביר. זריזות היא תכונה חשובה, אבל היא גם שלילית כשהיא באה על חשבון תחושת הביטחון של ההורים והאווירה בטקס".

גם הרב יוסף שרעבי, חבר הוועדה, הרחיב את הדיבור על תפקיד המוהל ביצירת אווירת הקדושה בטקס ברית המילה: "רק המוהל יכול ליצור בברית אווירה של קדושה. בבית כנסת שמתפלל בו מוהל לא אומרים תחנון, והמעט שיכול המוהל להשיב לציבור שמכבד אותו כך הוא לנהל את הברית בקדושה. לא לאחר, לא להזדרז לצאת ולא לקמץ בשירה ובברכות שיתנו להורים ולאורחים להרגיש את קדושת המעמד".

הרב שרעבי התייחס גם להיבטים הלכתיים הנוגעים לקיום ברית בימי בין המצרים (שלושת השבועות שבין י"ז בתמוז לט' באב, שבהם נוהגים מנהגי אבלות):"יש מצווה לשיר ולקיים סעודת מצווה, מותר גם לנגן בכלי נגינה אם כי זה לא רצוי. אם הברית חלה באחד מימות הצום, על המוהל לוודא שההורים יקיימו סעודת מצווה בצאת הצום".

הנוכחים וחברי הוועדה התייחסו בין השאר לאירוע המצער לפני כשבועיים, שבו חל סיבוך רפואי אצל תינוק לאחר ברית המילה, ולאחר כשבוע התינוק נפטר. ברבנות הראשית מזכירים שוב כי עמדת הרופאים שטיפלו בתינוק היא שהאירוע לא קשור לברית והוא תוצאה של מצב רפואי מוקדם אצל התינוק. מנהל מחלקת הבריתות ברבנות הראשית, הרב משה מורסיאנו, עמד בקשר הן עם הרופאים המטפלים בתינוק והן עם הרופאים חברי הוועדה מיד לאחר האירוע, ובשלב מוקדם ביותר בטיפול כבר מסרו לו הרופאים המטפלים, כי לא נמצא קשר בין המצב הרפואי של התינוק לבין ברית המילה.

הרבנות הראשית לישראל שבה וממליצה להורים העומדים למול את בנם לוודא כי המוהל שהזמינו הוא מוהל מוסמך על ידי הוועדה הבינמשרדית לפיקוח על המוהלים.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה