close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מצוות, עצות לחיים טובים וארוכים?

אהוד חרמוןיד שבט, תשעו24/01/2016

ניתן להתייחס למצוות גם כאל עצות לחיים ארוכים וטובים יותר!

תגיות:

היום כבר ידוע שניתן לשמור על הבריאות ולחיות חיים ארוכים באמצעות הקפדה על מצוות מסוימות. אלו מצוות מתחום הבריאות וההיגיינה, שעולות בקנה אחד עם ההתייחסות לטיפוח הגוף ככלי ולא כמטרה. המצוות השונות מבוססות על מקורות מהתורה, מהתלמוד ומהרמב"ם והן עוסקות בחשיבות של נפש בריאה בגוף בריא.

תזונה נכונה על פי צום ודיני קדימה בברכות

העצה הבריאותית החשובה ביותר ביהדות היא לשמור על תזונה נכונה. המסורת היהודית ברורה ביחסה למאכלים כשרים ולא כשרים, אך לא כולם מביאים בחשבון את ההשפעה שלהם על הבריאות. המדע המודרני תומך בהנחה לפיה

ערבוב בין בשר וחלב פוגע במערכת העיכול ועלול לגרום נזקים בלתי הפיכים לגוף. מי ששומר על מצוות הכשרות מונע כאבי בטן ומבטיח לעצמו חיים בריאים וטובים.

במקורות היהודים מדגישים את החשיבות של צום ודיני קדימה בברכות. אלו למעשה כללי התנהגות יום יומיים שתקפים לגבי גברים ונשים בכל הגילאים. ברכת המוציא קודמת לכל ואם אין לחם אפשר לעבור לברכת מיני מזונות. במידה ויהודי רוצה לאכול סוגים שונים של פירות עץ ובהם פירות משבעת המינים, עליו לברק קודם עליהם. הסדר בתוך פירות שבעת המינים הוא זית, תמרים, ענבים, תאנים ורימונים והוא גם זה שמומלץ על ידי רופאים ודיאטנים.

הורים צריכים להקנות לילדיהם את דיני הצום והקדימה בברכות כבר מגיל צעיר, אך במקביל להישאר עירניים לצרכי הגוף ולהעניק לו את המקורות הגשמיים החיוניים לו. יש לשלב בין דגנים ומוצרי מאפה, להימנע ממזונות עשירים בשומן ולאכול כמה שיותר ירקות ופירות.

היגיינה ושינה נכונה

עוד עצה חשובה לבריאות ואיכות חיים היא לשמור על היגיינה. הדרך הפשוטה לעשות זאת היא כמובן להקפיד על מצוות נטילת ידיים לפני כל ארוחה. זו מצווה חשובה שמטמיעה הרגלי היגיינה מומלצים. ילדים שנוטלים ידיים שואבים דוגמא מההורים שלהם ובגילאים מאוחרים זה צפוי לבוא לידי ביטוי גם בשגרה. נטילת ידיים קשורה ישירות להיבט ההלכתי של היהדות והיא מדגישה גם את המשמעות הבריאותית שלה.

יהודי מאמין צריך לישון טוב בלילה כדי לסייע לגוף לחדש את משאבי האנרגיות. שינה נכונה היא פונקציה של בחירת מזרונים איכותיים, שילוב פתרונות אורטופדיים ועוד. כדאי לרכוש מזרון של חברת מוכרת כמו עמינח ולהחליף אותו כל 10 שנים בממוצע.

פעילות גופנית בשבתות וימי חול

אי אפשר לשמור על הבריאות ולהכין את הגוף לעבודת השם בלי לבצע פעילות גופנית. כדאי להקצות לפחות 20 דקות ביום לפעילות מן הסוג הזה, ולנסות לשלב אותה עם זמן איכות משפחתי. בשבתות וחגים ניתן להקדיש את הפעילות להליכה קצבית, ריצה או רכיבה על אופניים, בעוד בימי חול אין שום מניעה להגיע לחדרי כושר כשרים עם הפרדה בין גברים ונשים. בנוסף, במדינה עם אקלים ים תיכוני כמו ישראל יכולים תושבי ערי החוף לצאת לשחייה קצרה פעם או פעמיים בשבוע. זו דרך נהדרת להתחבר לבורא ובמקביל לדאוג לגוף.

שגרת יום פעילה מסייעת למי שעוסק בלימוד תורה בבתי כנסת ובתי מדרש. כדאי לפתוח את היום עם ארוחה מזינה, להקפיד על הפסקות יזומות לטובת פירות וירקות ולא לשכוח לשתות הרבה מים. היצע המאכלים הכשרים גדל מדי שנה ואין שום טעם שחסר למי שלומד תורה.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה