close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תניא – יעוץ ארגוני לנפש

נדב כהןא טבת, תשעג14/12/2012

לכן גם האדם זקוק ליועץ ארגוני. גם באדם יש "בעלי תפקידים" שונים, יש כוחות נפש שונים, והרבה פעמים קשה לאדם לזהות את כל אחד מהכוחות.

תגיות:

תניא – יעוץ ארגוני לנפש
עסקים רבים הגדלים ומתפתחים בקצב מהיר, מוצאים את עצמם במצב בו הם זקוקים לייעוץ ארגוני, מישהו חיצוני שייעץ להם כיצד היא הדרך הטובה ביותר לנהל את העסק, כדי להגיע למקסימום תוצאות במינימום הוצאות.

כך גם אנשים רבים מוצאים את עצמם במצב דומה, הם מרגישים כמו עסק שצמח מהר מדי וזקוקים ליועץ חיצוני שיעזור להם "לנהל" את עצמם, להגיע לתוצאות טובות יותר, לממש את היכולות הפנימיות שלהם בצורה מקסימלית, מבלי לפגוע בחיי המשפחה והחברה.

ספר התניא מספק את הכלים המתאימים לכל אדם, כדי להגיע למימוש עצמי ברמה הגבוהה ביותר.

עסק משפחתי
עסק משפחתי הוא עסק קטן שבו היזם הוא גם המנהל, והוא בעצם עושה את כל הפעולות הנדרשות בעסק. גם את ההזמנות, גם את המכירות, גם את הפרסום, השיווק, הנהלת חשבונות, הכל. כשהעסק גדל ואין אפשרות לנהל הכל לבד, היזם בדרך כלל לוקח עוזר, ומחלק ביניהם את התפקידים, אך בדרך כלל בסגנון הניהול המשפחתי חלוקת התפקידים אינה ברורה, ולאו דווקא שמותאמת לפי היכולות של בעלי התפקידים השונים.

כשהעסק גדל עוד, לוקחים עובדים נוספים והמצב מתחיל להסתבך, הגדרת התפקידים הלא מדויקת מביאה להרבה פרטים שנופלים בין הכיסאות מצד אחד, והרבה פעולות שנעשות בכפילות מצד שני.

עם כך עוד אפשר היה להסתדר, הבעיה הגדולה יותר היא, שככל שהעסק גדל יש בו יותר אנשים שאינם מתאימים באמת לתפקיד שלהם, יותר מדי תפקידים לא הגיוניים, וחוסר בהירות לגבי ההיררכיה הארגונית. חוסר הבהירות מביא לכך שלא ברור מי מנהל את מי.

כל עוד שהעסק קטן, אז איכשהו מסתדרים אך כאשר העסק גדל למימדים גדולים הוא כבר לא יכול להמשיך לתפקד, יותר מזה, העובדים בעסק הופכים להיות מתוסכלים.

אם לעובד יש רעיון חדש והוא צריך תקציב כדי לבצע אותו, הוא כבר לא יודע למי לפנות כדי לקבל אישור. כשהוא כבר מקבל לכך אישור יכול לבוא מישהו אחר ולבטל אותו. מצב זה מכניס את העובד לתסכול פנימי ומרמור כנגד המערכת בה הוא נמצא.

לאחר כמה פעמים כאלה העובד הופך להיות "כבוי", הוא מגיע לעבודה בלי רצון לתרום, הוא איבד את היצירתיות והדחף לפעול. כאן מתחילה להתפתח אבטלה סמויה.

אנשים כבויים
אנשים כבויים נמצאים לא רק בעסקים משפחתיים שגדלו, הם נמצאים בחברה כמעט בכל מקום. אלו אנשים שכבר אין להם חשק לעשות, לא מנסים ליצור, לא מאמינים שאפשר לשנות. הם מסתובבים עם פנים נפולות, מתוסכלים, לא מבינים מה תפקידם בעולם ורק מחכים לשלב הבא.

דוגמא טובה לכך אפשר לראות בצבא, חייל מגויס לשלוש שנים, שלוש שנים בהם הוא יכול להימצא במסגרת שהוא לא מבין והיא לא מבינה אותו. הוא לא מבין ולא מתחבר למטרה אותה הוא אמור לשרת, המערכת לא נותנת לו לבטא את עצמו ומהר מאוד הוא נכבה. הוא מסתובב שלוש שנים עם פנים נפולות, סופר את הימים לאחור ליום השחרור המיוחל.

גם בחברה הדתית אפשר לראות את זה. אנשים שנולדו למסגרת דתית, מסגרת תובענית של קיום תורה ומצוות, אך לא מבינים את המטרה בכך ולא מתחברים לעניין. אלא שהם נולדו לחברה דתית ולא רואים דרך לעזוב אותה, אז הם ממשיכים בקיום התורה ומצוות אך ללא חשק, ללא רצון, הם מסתובבים כבויים, מחכים כבר ל"שחרור".

עסק פונקציונאלי
היועץ הארגוני בדרך כלל עוזר לעסק להפוך מעסק משפחתי לעסק פנוקציונאלי, תפקודי. עסק שיש לו חזון מוגדר, מטרות ברורות, דרכי פעולה המוסכמות על כולם, עסק שעובד לפני מבנה ארגוני מסודר בו יש הגדרת תפקיד ברורה לכל אחד, עסק בו ההיררכיה הארגונית ברורה וידועה לכולם. כל אחד יודע מה תפקידו ומול מי הוא צריך לעבוד, מי מעליו ומי מתחתיו. הידיעה הזו, הבהירות הזו, מחזירה את האור לעובד ומדליקה אותו מחדש.

זהו גם הפתרון אצל "האנשים הכבויים". ברגע שמצליחים להסביר לאדם כבוי מה תפקידו בעולם, מה החזון, מה המטרה, מה הם דרכי הפעולה, איפה החלק שלו בתוך כל הסיפור, הוא "נדלק" מחדש. הידיעה והבהירות לגבי מקומו בעולם, תפקידו בחיים מוציא אותו מהמצב הכבוי ומחזיר לו את החיוך לפנים.

בצבא זה יקרה כשהחייל יבין מדוע התגייס ומדוע נדרש לקיים את תפקידו, בחברה הדתית זה יקרה כשהאדם יבין מדוע הוא נדרש לקיים תורה ומצוות, מה המשמעות הפנימית שלהם, מה המטרה הכללית, ואיפה הוא נכנס בתוך העניין.

הכלי ממשיך את האור
יוצא מכך כי אדם כבוי לא זקוק לכך שידליקו אותו, לא חסר לו אור בחיים, הבעיה היא לא ב"אורות", הבעיה היא ב"כלים". הוא לא מבין את תכלית החיים שלו, אין לו מטרה מוגדרת ולכן במשך הזמן הוא צובר תסכולים, בשלב מסוים הוא מפסיק לנסות. אפשר לנסות לפתור את הבעיה על ידי שנכניס לו "אור" לחיים על ידי שמחה, ריקודים, שירה או ניגונים, אך זה יעזור רק באופן זמני, כיוון שגם אם יכנס אור, אין לו את הכלים לקלוט אותו.

האור ישפיע עליו באופן רגעי אך הוא יחזור למצבו הקודם כלעומת שבא ברגע שהאור יפסק.

הפיתרון האמיתי הוא "להרחיב את הכלים" להסביר לו במילים פשוטות ובהירות את תפקידו בעולם, ולהראות לו איך גם הפעולות הפשוטות ביום יום הם חלק מאותו תפקיד.

ייעוץ ארגוני לנפש
לכן גם האדם זקוק ליועץ ארגוני. גם באדם יש "בעלי תפקידים" שונים, יש כוחות נפש שונים, והרבה פעמים קשה לאדם לזהות את כל אחד מהכוחות. מעבר לכך, קשה לאדם לדעת לאיזה מהקולות להקשיב. לפעמים נדמה לו שהכי חשוב להקשיב להיגיון, לפעמים לרגש, פעמים שזו האינטואיציה, מכל הקולות השונים האדם יכול לצאת מאוד מבולבל עד שבסופו של דבר ימצא את עצמו מתוסכל.

ספר התניא נותן לאדם תמונת מצב ברורה ובהירה לגבי תפקידו בעולם, מדוע הוא כאן, מה מטרתו, כיצד הוא מבצע זאת. מול מי הוא צריך לעבוד , מי מעליו ומי מתחתיו, ברגע שיש את התמונה הברורה הזו האור נכנס בחזרה לחיים, גם אדם כבוי יכול להתעורר מחדש.

מתגלה שהוא תמיד היה דלוק, תמיד היה בו אור, הבעיה הייתה שפשוט הוא לא ראה את התמונה הגדולה, לא היה מי שיעשה לו סדר בנפש. ברגע שנעשה הסדר, הכלים הורחבו ואז האור התגלה.

נפש פונקציונאלית
כך גם בעבודת השם, לפני ה"ייעוץ הארגוני" עבודת השם היא משפחתית, זורמים עושים מה שמתסדר, אין כאן היררכיה ומבנה ברור, העבודה מתבססת בעיקר על הלב, עבודה רגשית.

התניא נותן לנו כלים לעבור ל"נפש פונקציונאלית" מצב בו השכל תופס פיקוד, לא על חשבון הרגש, אלא שעכשיו שיש מבנה שכלי בהיר, ישנה תבנית חשיבה ברורה, ישנה משנה סדורה בנוגע למי אני ומה תפקידי בעולם, אפשר לבטא את הרגש בצורה חזקה יותר. יש כלים רחבים ועכשיו הרגש יכול להתבטא באמת.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה