close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ט - החובה לאהוב את כלל ישראל ולא רק יהודים פרטיים / מדוע המשיח לא בא

הרב שמעון פרץכו שבט, תשפא08/02/2021
פרק יא מתוך הספר ואהבת
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק יא מתוך הספר ואהבת

תגיות:

פרק ט'

    בעקבות דברינו על הנשמה הכללית, יש נקודה נוספת שחשוב מאד להגדיר. אהבת הנשמה הכללית של עם ישראל אמנם מובילה לאהבת כל יהודי ויהודי באופן פרטי, ובתור שכזה היא משמשת לה אמצעי במידה מסוימת, אך היא בעיקר תכלית בפני עצמה.

-      כלומר, יש מצווה לאהוב את עם ישראל כעם?

-      אכן. לא די בכך שאתה אוהב כל יהודי ויהודי ללא הבדל אם הוא מקורב, בן משפחה, מאנשי שלומך ומאנשי קהילתך או שהוא לא. זה לא מספיק. יש חובה לאהוב את האומה הישראלית. את הנשמה הכללית של עם ישראל. ומצווה

זו כלולה במצות "ואהבת לרעך כמוך".

-      הכיצד?

-      הרי הסברנו שאנחנו אוהבים כל יהודי בגלל שמתגלַה בו אותה נשמה כללית שמתגלה גם בנו והופכת את כל היהודים לדבר אחד. אותה נשמה הינה חלק אלוקים ממעל. בעבורה נברא העולם והיא קדמה לו. ממילא, קל וחומר שעלינו לאהוב את הנשמה עצמה. את המציאות הרוחנית הנשגבה הזאת.

    אהבת הנשמה הכללית צריכה להוביל אותנו לאהבת האומה הישראלית בכללה לאורך כל הדורות שהיו ושיהיו, כיוון שהם כולם ה"לבוש" שלה. אותה נשמה אלוקית עליונה מתגלה ומופיעה בעולם דרך העם היהודי לדורותיו.

    למען האמת כל הנושא הזה של כלל ישראל הוא די פשוט ולא צריך ללמוד אותו בקל וחומר. הוא עולה מכל התורה כולה. התורה מתייחסת אלינו כאל עם ולא כאל יחידים. אמנם כל אחד מאִתנו הוא יחיד ומיוחד, אך רק משום שהוא חלק מהעם הקדוש. התורה מספרת לנו על אבותיו ואִמותיו של העם הזה. היא מספרת באריכות כיצד העם הזה נוצר וכיצד קיבל את התורה ובנה את המשכן. כמעט כל המצוות של התורה מנוסחות בלשון רבים. חלק גדול מהמצוות לא מוטלות על אדם פרטי אלא על עַם ועל המוסדות הציבוריים שלו: מלך, סנהדרין, בתי דין, כהונה ובית המקדש.

    עיקר[1] קיום כל המצוות הוא כאשר אנחנו יושבים כְעַם בארץ ישראל ולא כאשר אנחנו יושבים מפוזרים בגלות. אפילו את העונש בעולם הזה אנחנו מקבלים בתור חלק מעם, ולכן העונש הוא לצבור שלם [מחסור בגשם, מלחמות, מגפות וכד'] והוא תלוי במצבו של רוב הצבור.

-      למצווה לאהוב את כלל ישראל יש השלכות?

-      כן, בוודאי. האוהב יהודי באופן פרטי ידאג למלא את צרכיו האישיים בלבד, בעוד שהאוהב את עם ישראל ואת הנשמה הכללית, מתוך תחושת שייכות וחיבור אליהם, לא יסתפק בדאגה לרַווחתם הפרטית של כל היהודים אלא ירצה וישתדל בכל כוחו למלא את התפקיד של עם ישראל בעולם.

    הוא לא ישאף לדאוג רק לכך שכל יהודי ויהודי יהיה "מסודר" בחיים, הן בחיים הגשמיים בעולם הזה והן בחיים הרוחניים בעולם הבא, אלא הוא ישאף וישתוקק שיתמלא רצונה של הנשמה הכללית, ושהאומה הישראלית תמלא את ייעודה בעולם.

    לאותה נשמה כללית אלוקית יש רצונות ושאיפות שהיא חפצה ומשתוקקת להוציא אל הפועל בעולם. יש לה מטרה עליונה, שיכולה להתקיים ולהתממש רק על ידי אומה בריאה, שחיה כעם בארץ ישראל, ולא על ידי יהודים פרטיים. ולכן לא די לה שכל היהודים יקיימו את המצוות, לא יעשו עבירות ויזכו לגן עדן. זה בהחלט לא מספיק כדי לממש את אותה מטרה עליונה.

    מי שאוהב ומרגיש שייך לכלל ישראל ולנשמה הכללית, וכן מודע ומכיר בכוחות האדירים שיש לעם ישראל ובמשימות הכבירות שהקב"ה הטיל עליהם, יתפלל ויתחנן בכל כוחו שעם ישראל יחזור לקדמותו ויקים את ממלכתו בארצו על פי תורתו ויבוא משיח צדקנו ועל ידי כך יוכל למלא את שליחותו. הוא לא יחשוב רק על הצרכים הפרטיים אלא גם ובעיקר על הצרכים הכלליים.

    הוא לא רק יעשה ימים ולילות כדי לסחוב מקרר לדירתו של קשיש או להתנדב בגמ"ח, אלא יפעל ללא לאות ובמסירות עצומה למען עם ישראל שיוכל לחיות בארץ ישראל בממלכת כהנים וגוי קדוש. כיוון שרק על ידי כך הם יוכלו לממש את עיקר תכליתם בעולם. וישנן עוד השלכות רבות שאין לנו כרגע זמן להרחיב בהן.

-      הרב מדבר על קיבוץ גלויות, כיבוש ארץ ישראל וביאת המשיח. אם כן, לרצות בטובת כלל ישראל זה בעצם לרצות את הגאולה?

-      נכון. אך אני מדבר על הגאולה כאמצעי להשגת הייעוד של עם ישראל בעולם. ולא רק כדי שיהיה טוב לכל היהודים הפרטיים שיחיו אז.

-      מדברי הרב משתמע שזאת מדרגה גבוהה לרצות את הגאולה. אך על פניו נראה שכל יהודי דתי נמצא כבר במדרגה הזאת, שהרי כל יהודי דתי מתפלל על הגאולה מספר פעמים ביום.

    הוא מתחנן בתפילה "תקע בשופר גדול לחרותנו... וקבצנו יחד מהרה" וכן מתפלל "תשכון בתוך ירושלים עירך" וכן מבקש "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח" וכד'. כולם רוצים בטובת כלל ישראל!

-      לא בדיוק! יש לי שאלה. אתה יודע מדוע הגאולה לא באה?

-      בגלל שנאת חינם, לא?!

-      נכון. אך יש סיבות נוספות. אחת מהסיבות המרכזיות היא מפני שאנחנו לא כל כך רוצים שהיא תבוא.

-      מה? לא רוצים?! נראה לי מאד משונה לומר דבר כזה!

-      מדוע אתה רוצה שהמשיח יבוא?

-      מה זאת אומרת?! כדי שיהיה טוב לכל היהודים ושהצרות תִּפָּסֶקְנַה.

-      דבריך מהווים דוגמא מצוינת למה שאמרתי. זה יפה מאד שאכפת לך מכל יהודי ויהודי שחי בדורך באופן פרטי. אתה מעוניין שיהיה לכל אחד מהם טוב בעולם הזה ובעולם הבא וזה נפלא, אך לא אכפת לך מעם ישראל כאומה. או במילים אחרות, לא אכפת לך מהנשמה הכללית שלו ומהשליחוּת שלה בעולם.

    אנחנו חייבים לזכור, שאנחנו לא עם רגיל שבא לעולם רק כדי שיהיה טוב לכל אחד ואחד מאנשיו. יש לנו ייעוד שאותו עלינו למלא.

    אנחנו רוצים שהגאולה תבוא כדי שעַם ישראל יחזור למצבו הבריא – אומה שחיה על פי התורה. וזה כולל: אומה השולטת בארץ ישראל על כל מרחביה, בית מקדש בנוי ומתפקד היטב, סנהדרין ובתי דין המתפקדים כראוי, וכמובן, נבואה.

    וכל זאת כדי שהשכינה תשרה בעולם ושעם ישראל יוכל למלא את רצון ה' ממנו, והיינו למלא את שליחותו בעולם: להיות אור לגויים, לקדש את שמו של הקב"ה בעולם, לגלות את ייחודו וכד'.

-      ולמה הרצון שלי שיהיה טוב ליהודים כשיבוא המשיח לא מקרב את הגאולה, הרי אני רוצה שהוא יבוא?

-      אנחנו צריכים להיות מדויקים. אתה רוצה שהוא יבוא רק כדי שיהיה טוב לכל היהודים הפרטיים החיים בְּדוֹרְךָ. או במילים אחרות חריפות קצת יותר, המשיח עצמו והגאולה עצמה לא כל כך מעניינים אותך. אתה מסתכל עליהם רק בתור אמצעי למטרה שהיא מבחינתך שיהיה טוב לכל היהודים בני דורך.

    אך עלינו לדעת שלמשיח יש מטרות רבות נוספות והן בעצם – הגשמת כל היעדים של האומה הישראלית. על מנת ליישם את היעדים הללו יש צורך בהרבה שותפים שמגמתם בעולם היא מילוי תפקידו של עם ישראל. אנשים אלו יקרבו את הגאולה.

    אנשים שמתוך אהבת ה' ורצון למלא את רצונו, ומתוך אהבת האומה ורצון שתמלא את ייעודה ואת תפקידה, רוצים שעם ישראל יתקבץ כולו לארץ ישראל על כל מרחביה ויקים בה ממלכה קדושה שתהיה אור לגויים ויבנה בית המקדש והשכינה תחזור לשכון בו וכו'.

    על השגתם של דברים אלו הם בוכים ומתפללים ולפעמים אפילו גם נלחמים. הם מקדישים את חייהם למען מטרה זו.

-      מצבי גרוע, נכון?

-      חלילה! אתה נמצא באמצע תהליך וברוך השם הולך ומתקדם. לצערנו, ישנם הרבה יהודים שרוצים שהמשיח יבוא רק כדי שלהם יהיה טוב. הם אפילו לא כל כך חושבים ודואגים לכל היהודים בני דורם.

 

[1] הרחבנו על כך בתחילת פרק נ"ז.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה