close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כ"ט - אדם צריך ללמד זכות על אחרים כשם שמלמד על עצמו

הרב שמעון פרץכו שבט, תשפא08/02/2021
פרק לא מתוך הספר ואהבת
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק לא מתוך הספר ואהבת

תגיות:

פרק כ"ט

-      אני מבין עד כמה לימוד זכות הוא מצווה חשובה ויסודית, ודווקא משום כך אני מבקש מהרב להרחיב בו עוד קצת.

-      אנסה להוסיף עוד משהו שיוכל לעזור בעניין. יצא לך לפעמים לספר לשון הרע?

-      לפעמים כן, לצערי.

-      האם חשבת לאחר מכן, שזה מעיד שאתה אדם רשע ואכזרי?

-      לא. זה לא היה מתוך רוע, פשוט לא שמתי לב שאני פוגע, או לא חשבתי שזה כל כך נורא. האמת היא, שעכשיו אני נזכר, וכאן המקום

לומר שאני מאד מתבייש במה שאני הולך להגיד, שיצא לי לספר לשון הרע על אף שהייתי מודע לחומרת החטא ועל אף שהייתי מודע שאני פוגע בחברי. היה לי קשה להתאפק.

-      נו, אז זה מוכיח שאתה אדם אכזרי ואגואיסט! אחרת, לא ניתן להבין את מעשיך.

-      אבל וודאי שאני לא אדם כזה. אני רוב הזמן משתדל לא לספר לשון הרע. אני ממש לא אוהב לפגוע או להציק לאנשים. אני אוהב לעזור וכשאני שומע על אסון כלשהו אני ממש בוכה. איך יתכן שאני אדם אכזרי?

-      אז איך תסביר את זה שסיפרת לשון הרע?

-      אולי לא מספיק הפנמתי את חומרת החטא ואת גודל הנזק שאני גורם. וחוץ מזה, זו הייתה נפילה רגעית בהחלט. יצר הרע התגנב ללב שלי, השתלט עליו לכמה שניות וכאילו לא הייתי יכול להתגבר על עצמי, וסיפרתי.

-      ניתחת את מעשיך בצורה יפה מאד. זה סימן שאתה אדם בריא בנפשו. אם תשים לב, מה שעשית כרגע זה בעצם לימוד זכות על עצמך. נתת כל מיני הסברים שמיעטו את חומרת החטא ואת המניע שלו.

    רציתי עוד לשאול: מנין לך הביטחון הגדול הזה שאתה לא אדם אכזרי? הרי מי שיסתכל מבחוץ על ההתנהגות שלך יסיק ממנה שאתה אדם אכזרי ורע.

-      התשובה פשוטה: אני מכיר את עצמי טוב מאד ויודע שאני לא אדם אכזרי. ההיפך הוא הנכון, אני בסך הכול בן אדם טוב. למרות שעל פניו כלפי חוץ הִתְנַהֲגוּתִי אכן יכולה להראות כאכזריות בטבע, אין הדבר נכון. אין לי שום ספק בעניין.

-      יוצא, שההיכרות שלך עם עצמך עוזרת לך לשים את החטא בפרופורציות הנכונות. נכון שחטאת והתאכזרת לחברך, אך זה היה כישלון זמני שאינו מלמד על הכלל. אתה יודע בוודאות שיש בך כוחות גדולים של טוּב, עדינות וקדוּשה, הגדולים וחזקים לאין ערוך מהחסרונות שלך. ומתוך שאתה מכיר את הלב הטוב שלך אתה יודע שאפילו החסרונות שלך הם זמניים בהחלט ובקלות אתה יכול לתקן אותם, לחזור בתשובה ולהפוך לאדם חדש.

-      זה נשמע לי הגיוני.

-      כעת ניישם את מה שלמדנו כרגע על לימוד זכות, ביחס לכל היהודים. כשם שאתה מכיר את עצמך כך אתה גם מכיר את כל היהודים ואתה יודע שהם אנשים טובים עִם לב טהור וקדוש.

    ולכן, גם אם אתה רואה יהודי חוטא או פוגע וכו' וזה יכול להיראות בעיניך כאכזריות או כשִפְלוּת, מכל מקום, כיוון שאתה מכיר את היהודים, אתה הרי יודע שזה רק חיצוני ואין זה מגלה על האופי האמִתי שלו. זה כישלון רגעי וזמני ובקלות ניתן למחוק אותו. ולכן אסור לך לשפוט יהודי לרעה כיוון שזה סותר את ההיכרות שלך אִתו בתור אדם טוב וישר.

-      שאלה קטנה: אני לא מכיר את כל היהודים ומנין לי לדעת שהם אנשים טובים וישרים?

-      אתה אמנם לא מכיר אותם באופן אישי, אך אני משער שאתה מאמין ובוטח בקב"ה שאמר מפורשות שאנחנו עם קדוש וטהור ושאנחנו עַם סגולה, ומכיוון שכל יהודי הוא חלק מעם ישראל, ממילא עדותו של הקב"ה מכוונת גם עליו.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה