close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מ"ט - שאלות רבות על סיפור מותם של תלמידי ר' עקיבא

הרב שמעון פרץכו שבט, תשפא08/02/2021
פרק נג מתוך הספר ואהבת
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק נג מתוך הספר ואהבת

תגיות:

פרק מ"ט

-       הרב אמר שיש לו הרבה מה לשאול על הסיפור של ר' עקיבא ותלמידיו.

-       נכון. יש לי הרבה מאד שאלות!

-       אני לא רואה כאן אפילו שאלה אחת. הסיפור הזה ידוע וברור לחלוטין. בסך הכל כמה שורות בגמרא.

-       טוב, אם כך הרשה לי בבקשה לשאול אותך שאלה.

-       בשמחה.

-       אתה לא חושב שמוות הוא עונש חמור מידי בשביל איסור קטן של "לא נהגו כבוד זה בזה"? זה לא שהם שנאו ח"ו,

אלא בסה"כ לא נהגו כבוד. וגם אם תאמר שזה לא איסור קטן, עדיין קשה להבין למה אי אפשר עונש פחות חמור.

-       שאלה טובה. יש עוד אחת?

-       למה הם מתו דווקא בתקופה היפה והשמחה ביותר בשנה, בשבעת השבועות שבין פסח לעצרת. הרי לפי הרמב"ן על התורה (ויקרא כג,לו) תקופה זו הייתה [לפני מיתתם של תלמידי ר"ע] תקופה שמחה ומיוחדת של הכנה לקבלת התורה והייתה מעין חול המועד ארוך.

-       עד כדי כך?

-       כן, עד כדי כך! למה הם מתו דווקא בתקופה הזאת והפכו לנו אותה מתקופה שמחה לתקופה עצובה של אבל?

-       גם זו שאלה טובה, שהרי אצל הקב"ה הכול מתוכנן ואין ספק שהעיתוי אינו מקרי. עכשיו מתעוררת גם לי שאלה: למה התורה שלמדו לא הֶגֵנה עליהם, הרי בזכות התורה העולם קיים? ובמיוחד כשמדובר בתקופה הסמוכה[1] למתן תורה?

-       נכון מאד. שאלה נוספת - למה מתאבלים עליהם כל כך הרבה ימים? למה לא יום אחד? היו עוד אסונות מאד גדולים בעם ישראל שבהם קהילות גדולות ועצומות נרצחו ובהם תלמידי חכמים למאות ואלפים.

-       אני לא כל כך מבין את השאלה. זה היה אסון נורא ואיום.

-       נכון! אבל עדיין מדובר באסון פרטי של דור מסוים. זה לא כמו חורבן בית המקדש שהוא כללי ואפילו עליו מתאבלים רק שלושה שבועות.

-       יש עוד שאלות? אני ממש לא מבין איך לא חשבתי על כל השאלות האלה קודם!

-       יש גם יש. כיצד יתכן שכל התלמידים מתו, כל העשרים וארבעה אלף? לא היה אפילו צדיק אחד שראוי לצאת זכאי מעונש כל כך נורא ואיום? הרי בכל צבור יש מדרגות. מאד מוזר!

    ושאלה אחרונה ממש קשה: למה מתו דווקא תלמידי ר"ע ולא תלמידים של רב אחר? מצד אחד זה נראה כישלון עצום של ר"ע, אך מצד שני אין בשום מקום בדברי חז"ל ביקורת עליו.

-       אני יכול להוסיף עוד שאלה?

-       בכבוד.

-       אם הם לא נהגו כבוד זה בזה והיה מגיע להם עונש מוות על כך, זה סימן שהם חטאו חטא חמור מאד, ואם כן למה אנחנו כל כך מצטערים על פטירתם של אנשים לא צדיקים כביכול?

-       יפה מאד, שאלה טובה, שגם תתורץ בעזרת השם בהמשך דבריַי.

    אתה רוצה ללמוד "שיטה" כיצד לפענח סוגיות מורכבות כגון אלו?

-       בוודאי. אני רוצה לדעת איך ללמוד!

-       הסכת ושמע: כאשר אתה ניגש לסוגיה מורכבת כגון זו ויש לך שאלה עליה, אל תנסה לחפש תשובה רק לאותה שאלה. הסיבה לכך פשוטה: תשובה מקומית לשאלה זו בלבד, תהיה, פעמים רבות, לא נכונה או לפחות לא מדויקת, כיוון שדברי חז"ל הם מאד עמוקים ויש הרבה מה להתבונן בהם. לפני שאתה מנסה לענות על השאלה שהציקה לך תנסה לשאול את כל השאלות שעולות לך בראש על העניין, גם אם נראה לך שיש לך תשובה מקומית לכל שאלה. יתכן מאד שהעלאת כל השאלות ביחד תכוון אותך לתשובה אחת כללית[2].

-       למה זה ככה?

-       כיוון שדברי חז"ל הם לאנשים מתבוננים היודעים להעמיק חקר ולא לאנשים שחושבים שהם קוראים עיתון או ספר. עלינו לזכור שחז"ל מקצרים מאד בדבריהם. אחת הסיבות לכך היא מפני שדבריהם עברו מדור לדור בעל פה ולכן היה צורך לקצרם. סיבה נוספת היא, שחכמים רצו להסתיר חלק גדול מהמסרים שבתוך דבריהם מעיניהם של אנשים רבים שלא ראויים לכך (רמב"ם בפיהמ"ש בהקדמה לפרק חלק).

-       זו הסיבה שהרב שאל את כל השאלות האלה? כדי שנוכל להבין מתוך כולם את המהלך שמסתתר בתוך דברי חז"ל "תמימים" אלו.

-       אמת ויציב. חזק וברוך.

 

[1] אפשר לענות על זה, שדווקא זו התקופה הרחוקה ביותר מחג שבועות של שנה שעברה. ממש סוף השנה מהבחינה הזאת. לקמן עַנִינוּ תשובה נוספת על שאלה זו.

[2] מצד שני, אסור רק לחפש תשובה כללית ורעיונות גדולים. לפעמים התשובות הן פשוטות ונקודתיות. צריך לבדוק כל דבר לגופו, מבלי להיות "משועבד" לאף כלל.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה