close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מ"ו - מתנות נוספות התלויות באחדות ואהבת ישראל

הרב שמעון פרץכו שבט, תשפא08/02/2021
פרק נ מתוך הספר ואהבת
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק נ מתוך הספר ואהבת

תגיות:

פרק מ"ו

-       יש עוד מתנות טובות שתלויות באחדות?

-       בוודאי. ירושלים. אך כאן דרושה אחדות יותר גדולה מאשר זו הדרושה לכיבוש הארץ. והסיבה לכך די פשוטה, זו מתנה יותר מיוחדת ויותר קדוֹשה ולכן צריכה הכנה יותר גדולה. כפי שאתה יודע, ירושלים נכבשה על ידי עם ישראל רק לאחר שעברו כארבע מאות שנה מאז כניסתם לארץ ישראל. ארבע מאות שנה! זה נשמע לך הגיוני?

-       ממש לא. מדוע לא כבשו אותה? הרי זה המקום אשר בחר ה' והיא הלב של ארץ ישראל?

-      

לפי דברינו עד כה התשובה מאד ברורה: הם לא היו מספיק מאוחדים ולכן לא היו מסוגלים לכבוש את ירושלים.

-       איך הרב יודע שהם לא היו מספיק מאוחדים?

-       ההוכחה הפשוטה ביותר לכך היא שלא היה להם מלך במשך כל אותן שנים. עד תקופת שאול ודוד, עם ישראל היה אוסף של שבטים ולא עם אחד מגובש, ובאופן טבעי כל שבט דאג לעצמו. במשך ארבע מאות שנה אוסף השבטים הזה עבר תהליך של התאחדות וגיבוש עד שהפך לעם אחד.

-       מה הסימן לכך שהם הפכו לעם אחד?

-       התשובה היא: עצם הרצון של רוב היהודים בדורו של שמואל שיהיה מלך אחד על כולם. הרצון הזה מוכיח שהם מבינים שהם עם אחד ושעליהם לפעול יחד ולכן הם צריכים מנהיג אחד, ולא משנה מאיזה שבט הוא. מלך אחד לכולם גם אומר שכל שבט צריך להילחם בעבור השבטים האחרים, וכפי שהוכח מיד עם כניסתו של שאול לתפקיד (שמואל א' פרק י"א).

-       אז בעצם, הרצון שלהם במלך הוכיח שהם כבר הגיעו למצב אחדותי כזה שהם כבר מסוגלים לכבוש את ירושלים[1].

-       נכון מאד, אך עם הסתייגות קלה. כנראה[2] שהיה צורך בעוד מספר שנים בודדות ל"השלמת האחדות", שהרי לא שאול כבש את ירושלים אלא דוד.

-       את המתנה האחרונה אני כבר יודע לבד.

-       נו...

-       בית המקדש!

-       נכון מאד. מהיכן אתה יודע זאת?

-       מהגמרא שהרב הזכיר, שבעוון שנאת חינם נחרב בית המקדש. במילים אחרות זה אומר שכאשר אין אחדות ואהבה לא ניתן לבנות את בית המקדש.

-       יפה מאד. כעת אני רוצה לסכם את הנושא האחרון שדברנו עליו. ר' עקיבא קורא למצוות "ואהבת לרעך כמוך" כלל גדול במשמעות של חשוב, בגלל שדברים חשובים ועצומים תלויים בקיום המצווה הזאת. אם יהודים יאהבו זה את זה ויהיו מאוחדים נוכל לשלוט בארץ ישראל ובירושלים ולבנות את בית המקדש, וכמובן לקבל תורה בשלמוּת. תראה כמה דברים חשובים ועצומים תלויים באותה מצווה!

-       אני חושב שאני קצת מבין מדוע כל כך הרבה דברים חשובים תלויים באחדות ושלום בתוך עם ישראל. כאשר עם ישראל מאוחד יש לו כוח והוא מגיע למדרגה רוחנית גבוהה ולכן יכול לקבל את המתנות הקדושות הללו.

-       אתה בהחלט בכיוון הנכון. אהבה בין יהודים מחברת אותם והופכת אותם לדבר אחד גדול בעל עוצמה אדירה. אני מאמין שאתה זוכר שדיברנו בשיעורים הקודמים שלאהבה יש כוח לחבר בין הנפשות. הרגשת הַבְּיָחד והאחדות מחברת בינינו וגורמת לכך שכל יהודי מקבל כוח משאר היהודים. יהודי שאוהב יהודים - הוא יהודי שבעצם מחובר ליהודים אחרים, מה שנותן לו כוח ועוצמה. ואילו יהודי לא אוהב הוא יהודי מנותק. יהודי בודד וחלש.

-       דברי הרב כעת מאד מתחברים למה שהרב הסביר על הנשמה הכללית שמחברת את כל היהודים בכל הדורות לדבר אחד. הנשמה הכללית הזאת בעצם נותנת לנו את האפשרות להתחבר לכל היהודים גם בדורות שעברו וגם בדורות שיהיו והיא הופכת אותנו לדבר אחד עוצמתי מאד.

-       נכון מאד. הנשמה הכללית מאחדת אותנו "בכוח", דהיינו, היא נותנת לנו את האפשרות להיות אחד, ובלעדיה, גם אם היינו אוהבים זה את זה לא היינו מתחברים זה לזה אלא מעט.

    לעומת זאת, "אהבת ישראל" מוציאה מן הכוח אל הפועל את האחדות הזאת, וככל שנאהב זה את זה ונאהב את האומה הישראלית כך יותר נתחבר זה לזה ולנשמה הכללית. "אהבת ישראל" היא גורם ראשון במעלה לחבר את היהודים לאותה נשמה כללית ודרכה להתחבר לכל היהודים בכל המקומות ובכל הדורות, וממנה ומהם לשאוב כוח ותעצומות נפש.

-       יש עוד דברים שמחברים בינינו?

-       בוודאי. לימוד תורה וקיום מצוות. כאשר יהודי לומד תורה ומקיים מצוות הוא דבק בקב"ה, וכפי שאמרנו לעיל (פרק י"ד) בשם האר"י ז"ל, שלמילה "מצווה" יש גם משמעות של "צוות" - קבוצה. ככל שיהודי ילמד יותר תורה ויקיים יותר מִצְווֹת, כך הדבקוּת של נשמתו בקב"ה תלך ותגדל. וברגע שיהודי דבק בקב"ה הוא מתחבר גם לשאר היהודים שגם הם דבוקים בו. אך זה כבר נושא אחר.

 

[1] הרב גבי קדוש שליט"א: באופן זה הסביר הרב נריה זצ"ל (חוברת בשובנו לירושלים) מדוע הצלחנו לכבוש את ירושלים רק בתשכ"ז ולא בתש"ח, לפי שאז לא היינו מאוחדים במלחמה על ירושלים אלא מפולגים למחתרות שונות.

[2] יתכן שהעיכוב נבע מסיבה אחרת, כגון שרק דוד יכול לכבוש את ירושלים, ואולי לא. וגם אם כן, מדוע הקב"ה לא "סידר"  שדוד ימלוך קודם לכן.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה