פירוש המילה "אמן"

הרב יניב חניאטוניסןתשעה04/04/2015
שאלה:
מה פירוש המילה "אמן"?
תשובה:
אחת המצוות החשובות הנוגעות לתפילה נוגעת לעניית "אמן", אחרי כל ברכה או תפילה של החזן, ולא רק של חזן אלא של כל מי שמתפלל לידינו, יש מצווה לענות אמן. ישנם פירושים שונים למילה זו, בחלק מהמקרים הכוונה היא "זה נכון", "אמת", כלומר- אנחנו מאשרים את דבריו של מי שהתפלל או בירך ואומרים שהדברים נכונים. יש מקרים שבהם פירוש/ המילה הוא "נכון ויהי רצון שיתקיים", כלומר- אנחנו מודים על האמת שדברים ומבקשים שהם יתקיימו על ידי הקב"ה. חכמים קבעו הלכות רבות הנוגעות לעניית אמן והמרכזית שבהם היא שצריך להקפיד לענות אמן על ברכות ותפילות החזנים והמברכים ולהקפיד שעניית האמן תהיה קשורה לברכה, לא רחוקה מידי מהברכה ולא קרובה מידי, וכן שהאמן תהיה שלימה, ולא קטועה בתחילתה או בסופה.
תשובות נוספות בנושא-
תפילה לכיוון ירושלים
על פי דברי חכמים צריך כל יהודי להתפלל ירושלים, בכל מקום בו הוא נמצא. יש בכך גם ערך נוסף- שכל היהודים בעולם מתפללים אל אותו מקום. כך שיהודים במזרח ארץ ישראל מתפללים למערב ויהודים במערב ארץ ישראל מתפללים במזרח, יהודים בצפון הארץ מתפללים לדרום (כיוון ירושלים) ואילו יהודים בדרום מתפללים צפונה וכדומה.
אולם לא תמיד אפשר לשים את הארון בדיוק בכיוון של ירושלים, מבחינה טכנית, במקרה כזה, העיקר להתפלל לכיוון ירושלים, לכן, אם מחמת טעות או אונס ארון הקודש אינו מכוון ממש כנגד ירושלים, המתפללים יכולים לכוון את הפנים שלהם כלפי ירושלים. אולם, אם כל הציבור טועים ופונים לכיוון ארון הקודש, מוטב שלא לפרוש מהציבור, צריך להתפלל אל הכיוון שאליו מתפללים כולם, במקרה כזה עדיף להפנות את הראש לכיוון ירושלים בכל זאת. אם מתפללים בשעת דחק בזמן נסיעה, כשהרכב מסתובב כל פעם לכיוון אחר אין צורך לכוון לכיוון ירושלים, אלא יושבים כרגיל ומתפללים.
על פי דברי חכמים צריך כל יהודי להתפלל ירושלים, בכל מקום בו הוא נמצא. יש בכך גם ערך נוסף- שכל היהודים בעולם מתפללים אל אותו מקום. כך שיהודים במזרח ארץ ישראל מתפללים למערב ויהודים במערב ארץ ישראל מתפללים במזרח, יהודים בצפון הארץ מתפללים לדרום (כיוון ירושלים) ואילו יהודים בדרום מתפללים צפונה וכדומה.
אולם לא תמיד אפשר לשים את הארון בדיוק בכיוון של ירושלים, מבחינה טכנית, במקרה כזה, העיקר להתפלל לכיוון ירושלים, לכן, אם מחמת טעות או אונס ארון הקודש אינו מכוון ממש כנגד ירושלים, המתפללים יכולים לכוון את הפנים שלהם כלפי ירושלים. אולם, אם כל הציבור טועים ופונים לכיוון ארון הקודש, מוטב שלא לפרוש מהציבור, צריך להתפלל אל הכיוון שאליו מתפללים כולם, במקרה כזה עדיף להפנות את הראש לכיוון ירושלים בכל זאת. אם מתפללים בשעת דחק בזמן נסיעה, כשהרכב מסתובב כל פעם לכיוון אחר אין צורך לכוון לכיוון ירושלים, אלא יושבים כרגיל ומתפללים.
סליחות ביום הכיפורים
הן חייבות בוידוי, שהוא מצוות חזרה בתשובה, אבל לא בכל התפילה והנוסח שיש בסידורים.
הן חייבות בוידוי, שהוא מצוות חזרה בתשובה, אבל לא בכל התפילה והנוסח שיש בסידורים.
בקשות לפני ק"ש שעל המיטה
אני סבור שהסדר של שבח, בקשה הודאה, הוא בעיקר לגבי תפילת שמונה עשרה, זה נכון שעדיף לעשות כך תמיד, אולם זה לא נראה לי שאסור לבקש בקשות ללא זה, ולכן אני סבור שאת יכולה לבקש את הבקשות גם ללא הסדר הזה.
אני סבור שהסדר של שבח, בקשה הודאה, הוא בעיקר לגבי תפילת שמונה עשרה, זה נכון שעדיף לעשות כך תמיד, אולם זה לא נראה לי שאסור לבקש בקשות ללא זה, ולכן אני סבור שאת יכולה לבקש את הבקשות גם ללא הסדר הזה.
מנין בבית הקברות?
לא חובה לומר קדיש על הקבר, נהוג לבקר בבית העלמין עם המשפחה הקרובה ולומר את הקדיש בבית כנסת.
לא חובה לומר קדיש על הקבר, נהוג לבקר בבית העלמין עם המשפחה הקרובה ולומר את הקדיש בבית כנסת.
צדקה
נהגו לתת צדקה לפני התפילה (הכוונה לתפילת עמידה, כפי שאמרו חז"ל- "רבי אלעזר יהיב (נתן) פרוטה לעני והדר מצלי (ואח"כ התפלל)"). ממילא צריך להשתדל לתת את הצדקה כמה שיותר סמוך לעמידה. על פי דברי האר"י נהגו לתת את הצדקה דווקא בזמן אמירת "ויברך דוד". זהו מצד אחד רק מנהג כך שאם אין לך באותו רגע ניתן לדחות את זה, אבל זה מנהג חשוב שכדאי להשתדל לקיימו.
נהגו לתת צדקה לפני התפילה (הכוונה לתפילת עמידה, כפי שאמרו חז"ל- "רבי אלעזר יהיב (נתן) פרוטה לעני והדר מצלי (ואח"כ התפלל)"). ממילא צריך להשתדל לתת את הצדקה כמה שיותר סמוך לעמידה. על פי דברי האר"י נהגו לתת את הצדקה דווקא בזמן אמירת "ויברך דוד". זהו מצד אחד רק מנהג כך שאם אין לך באותו רגע ניתן לדחות את זה, אבל זה מנהג חשוב שכדאי להשתדל לקיימו.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא תפילה
מוצרים








