close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קריאת התורה

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יכסליותשעד13/11/2013

שאלה:

ב"ה שמעתי שמועה מחבר שגם במקרה שאין 6 אנשים שלא שמעו קריאת התורה התורה, ניתן לקרוא אם יש 3 שלא שמעו. והוא אמרה שרב אחד אמרה שזה כתוב בפוסק שנקרא מהרש"ם. ושגם בעל כף החיים פוסק ככה, אלא שהוא מצריך שיהיו אנשים שלא שמעו כמנין הקרואים, כך שיוצא שבשני וחמישי מספיק 3 שלא שמעו. הוא אמרה שיש עוד פוסקים שפוסקים ככה. האם זה נכון, והאם ניתן לסמוך על זה הלכה למעשה ?

תשובה:

לקח לי מעט זמן לברר.
אני לא מצאתי בכף החיים את הדעה הזו, אבל יש שו"ת בשם יהודה יעלה שבו הוא מספר שהוא נהג כך למעשה, דהיינו שהם היו שלושה רבנים שחזרו מדין תורה, ולא הגיעו לבית כנסת  ובצהריים הם קראו לשלושתם וצרפו שבעה.
לפי מה שאני מצאתי, בעזרתו של הרב עובדיה זצ"ל, זה לא קשו רליום או למספר הקרואים, אלא למספר שלושה, שצריך מינימום שלושה.
ישנם מעט מאוד פוסקים שמסכימים עם הפסק הזה ולהלכה לא ראוי לנהוג כך, אלא להצריך לפחות ששה שלא קראו.  
תשובות נוספות בנושא-
קריאה בראש חודש

ישנם מספר חוקים והלכות הקשורים לכמות הפסוקים ואופי הפסוקים שקוראים לעולים בתורה. אחד החוקים קובע שלא קוראים לעולה אחד פחות משלושה פסוקים... ישנה גם הלכה שקובעת שאסור להפסיק את הקריאה פחות משלושה פסוקים לפני "פסקה" או פחות משלושה פסוקים אחרי "פסקה". ה"פסקאות" בתורה הם קטעי פסוקים המופרדים ביניהם על ידי רווח גדול או על ידי רווח קטן והם מחלקים, פחות או יותר, את הפרשות לפרשיות קטנות יותר של נושא אחד.

לפעמים, כמו בראש חודש, יש התנגשות בין שתי ההלכות האלו, כי מצד אחד אנחנו רוצים לקרוא שלושה פסוקים לכל עולה ומצד שני אנחנו לא רוצים להפסיק סמוך לפסקה עצמה... ואז נוצרת התנגשות. ישנם מספר פתרונות לבעיה הזו, שאחד מהם אנחנו עושים בראש חודש- חוזרים על פסוק אחד פעמיים כדי שלכל עולה יהיו שלוה פסוקים ובכל זאת ההפסקה תהיה בדיוק במקום הנכון.

פגיעה בפרטיות בחסימת גלישה

טוב, יש כאן כמובן שני עניינים, הראשון הנושא הטכני והשני המחיר-

  1. פירצת האבטחה קיימת. אין דרך להתמודד איתה באמת. אילו יקום עובד של יצרנית אפליקציית החסימה ויחליט לעשות בזה שימוש לרעה, הוא יוכל. זה לא משהו שהוא פתיר בטווח הנראה לעין. וככל הנראה לעולם.
  2. זה "ברור מאליו" מבחינת כל מי שבעסק, אפילו קצת.
  3. אני לא מבין את מה שהוא כותב לגבי הסיכון של מי שאתה איתו בקשר, לענ"ד זה זניח. אתה לא מסכן בנקים ולא מסכן אף אחד אחר, אולי מי שמתכתב איתך בווטס אפ. וזה באמת לא נורא.
  4. למיטב ידיעתי אף אחד לא באמת מתעניין במידע המטורף שזורם דרך כל משתמש, צריך מוטיבציה עצומה כדי לשבת ולסנן את כל הזבל כדי להגיע למידע חיוני. וזה דבר שכל ספק אינטרנט, בסופו של דבר, יכול לעשות. זה נכון שהסיכון גדול יותר בשיטה הזו, אבל לא בהמון.

 

העניין השני-

אני די מתפלא על השאלה של המחיר לעומת הרווח. כל מי שבעניינים, אפילו מעט שבמעט, לא יכול לומר דבר כזה. מי שמבין את הסבל שגורמת התמכרות לפורנוגרפיה (עוד לפני העניין הדתי), את הנזק, את הנזק החינוכי והנפשי, לא יוכל לומר דבר כזה. ה"פרטיות" המקודשת איננה עומדת אפילו בקצת בטווח או אפילו ברמה של הנזק. כולנו מוותרים על פרטיות כשאנחנו הולכים לרופא לבדיקה מביכה וכל יולדת מוותרת על פרטיות כדי ללדת וליצור חיים. האמירה "כי אכן אין כל הגיון בויתור על הזכות הבסיסית לפרטיות" היא אפילו לא מגוחכת, היא לא ניתנת להבנה.האם אין כל הגיון? נניח שמי שייצר את האפליקציה ידע שהילד כתב לחבר שלו משהו הכי סודי בעולם, זה לא הגיוני לוותר על זה בשביל להציל אותו מלצפות בסרטי אונס ורצח ודם ועשן?

זה עניין של סדר עדיפויות, כמובן, אבל מעוות במקצת. כי אין שום פרופורציה בין הוויתור על הפרטיות לנזק שנגרם. פעם אמרתי להורה שטען לי את זה. נניח שהילד שלך מתקרב ערום לחלוטין. רטוב, להכניס יד לשקע. האם בשל "פרטיותו" לא תיגש אליו ותמנע ממנו לגשת? זה מגוחך.

בכל מקרה- לעניות דעתי, או שאולי בתחום הזה זה לא כל כך "עניות", אין אפשרות ריאלית לנער נורמלי להתמודד ללא סינון. כפי שזה נראה, מלבד השיטה של שומר מסך שלצערי לא תופסת יותר מידי, אין לנערים דרך להתמודד ללא עזרה חיצונית וטכנולוגית. בודדים מצליחים. ולכן זה המחיר שצריך לשלם. וחייבים לשלם.

כל זה לא סותר את העובדה שחברות הסינון למיניהן אינן טובות מספיק עדיין ויש צורך להגביר את הפרטיות ולהגביר את האבטחה. הן חייבות לעשות יותר מאמצים בתחום... אבל כמו שאף אחד לא נמנע בימינו להשתמש בבנקים בגלל הסיכון ש"עובד שכתב את האפליקציה" יגנוב מידע (וזה אפשרי כמובן, כמו בחברות הסינון), כך גם לגבי זה. כמובן שהבנקים עושים מאמצים למנוע מעובדים לגנוב וכך צריכות החברות לעשות.

ברכות

חלום חלמתי ופותר אין אותו...
אני בהחלט חושב שהחלום קשור למחשבות הרבות שלך בתקופה האחרונה בנושא אביך, החתונה וכל ההתלבטויות. לדעתי דווקא שני החלומות הראשונים הם החשובים- הם עוסקים בך ובאביך בנושא של ברכות, המכונית מהחלום השלישי נראית לי בתחום של "הדברים הבטלים" שיש בכל חלום... כי זה לא שייך לעניין בכלל. כמה תובנות: אתה קשור מאוד לאביך והוא מלווה אותך בצעדיך, אני חושב שהחלום בא לומר לך שזה עדיין כך, למרות שאולי היו לך מחשבות אחרות בזמן האחרון. הוא מלווה אותך, מברך אותך ולמעשה הוא איתך בכל שלב. יש בהחלט מצב חיובי לגבי אביך, הוא מתפלל עליך ורואה את מה שעובר עליך. אני גם חושב שצפויה לך שמחה בקרוב, לאו דווקא עם הבחורה שאתה בקשר איתה (למרות שזה אפשרי) אבל שמחה מגיעה. אני חושב שתעשה נחת רוח גדולה לאביך אם אכן תקים משפחה ותמשיך את השושלת.
ברכות התורה על מוזיקה חסידית

השומעים מוזיקה חסידית כשמתעוררים בבוקר, או באמצע הלילה, כיוון שאין כוונתם ללמוד, אינם צריכים לברך את ברכות התורה. ע"פ הלכות ברכות התורה, פניני הלכה תפילה. בברכה יגאל ללום

קברות צדיקים בימים אסור
יש בכך שתי דעות, יש דעה שהתירה באופן גורף. לדעה שאוסרת, הרי שלא כדאי שאישה נידה תיכנס לבית קברות, ואם לא לא יכולה שלא להיכנס מחמת בושה (כי היא קרובה של הנפטר וכדומה) שלא תיגע בקבר. אם בגלל זה כולם ידעו שהיא נידה, יכולה להיכנס. לפי דעה זו (האוסרת) אין הבדל לכאורה בין שבעה נקיים לנידה עצמה.
צ
כן, כי לא מכירים ואין בזה משום קרבה אלא משחק.