שירים

הרב יניב חניאיאחשווןתשפא29/10/2020
שאלה:
האם מותר לשמוע שירי אהבה ללא ניהול פה אם זה לא מביא להרהורים ומה הדין כשהוא עם אשתו
תשובה:
בזמננו נהגו לשמוע, אם לא מדובר בשירים שמביאים להרהור... כמובן שגם בזה יש מדרגות וכדומה, אבל נדמה שהעם נוהג לשמוע.תשובות נוספות בנושא-
סיפורים גסים
יש בתורה איסור של לא תתורו אחרי לבבכם, שאחת המשמעויות שלו היא שאסור להרהר בהרהורי עריות. אסור לדמיין דברים לא צנועים וכדומה... בעקבות איסור זה חכמים גם אסרו להתבונן על בגדי אשה, להתבונן על חיות שמזדווכות וכדומה.
חכמים גם אומרים שהרהורי עבירה קשים מעבירה עצמה! כדי להראות עד כמה בסופו של דבר המחשבות הלא צנועות משפיעות על הנפש...
ברור לחלוטין שקריאת סיפורים לא צנועים גורמת להרהורים (ולעיתים קרובות גם לשז"ל ודומה...) ולכן ברור שאסור לקרוא אותם. יתכן שאם אסור יותר מהמעשה עצמו... זה לא פשוט בימינו, שבהם הדברים הללו הפכו כמעט להיתר, וזה נמצא בכל מקום... אבל זה עדיין אסור.
יש בתורה איסור של לא תתורו אחרי לבבכם, שאחת המשמעויות שלו היא שאסור להרהר בהרהורי עריות. אסור לדמיין דברים לא צנועים וכדומה... בעקבות איסור זה חכמים גם אסרו להתבונן על בגדי אשה, להתבונן על חיות שמזדווכות וכדומה.
חכמים גם אומרים שהרהורי עבירה קשים מעבירה עצמה! כדי להראות עד כמה בסופו של דבר המחשבות הלא צנועות משפיעות על הנפש...
ברור לחלוטין שקריאת סיפורים לא צנועים גורמת להרהורים (ולעיתים קרובות גם לשז"ל ודומה...) ולכן ברור שאסור לקרוא אותם. יתכן שאם אסור יותר מהמעשה עצמו... זה לא פשוט בימינו, שבהם הדברים הללו הפכו כמעט להיתר, וזה נמצא בכל מקום... אבל זה עדיין אסור.
הלכות שירים
ממקומות רבים בגמרא ניתן ללמוד שיש בעיה של ממש לשמוע שירי אהבה, בוודאי כאלה שיש בהם משום עניינים של יצר ולא רק "אהבה טהורה". חכמים אומרים שהיו מקומות בארץ ישראל שחרבו בגלל ששמעו בהם שירי עגבים, והשולחן ערוך פוסק שאסור לאדם לגרות יצר הרע בעצמו (כמו לקרוא ספרים שיש בהם תוכן כזה וכדומה).
הגמרא אומרת שאפילו לעשות פסוקים שירים של "הנאה" יש בזה בעיה.
חכמים אפילו חשבו לגנוז את שיר השירים של שלמה המלך בגלל שיש בו דברי אהבה שיכולים להיראות כאהבה פשוטה ולא צנועה.
מותר לשמוע שירים שמחים, בוודאי שירים של קרבה להשם, אבל גם שירי טבע, יין וכדומה. נראה שגם שירי אהבה שהם לא ענייני יצר, אלא עוסקים באהבה במובן הטהור שלה, יכולים לבוא בחשבון, אם כי קשה מאוד לחלק במדוייק. תהילים, לדוגמא, הוא כולו ספר שירים מותרים ויש בו שירי אלוקות, שירי שבח לטבע (כמו מזמור ברכי נפשי) שירים שמתארים את הסבל של דוד, תפילות על נפילת אוייבים וכדומה... כל זה ודאי מותר.
לגבי הקשר בין היוצר ליצירה, אני סבור שיש קשר. חכמים אוסרים ללמוד חכמה יוונית בגלל עצם היווניות שבה, ויש פעמים רבות שבהם רואים שעצם הלידה של משהו מדבר איסור יוצר איסור. מרשעים יצא רשע. הרב קוק מסביר שאפילו על פי עצם בחירת המילים, וההקשרים, אפשר לדעת את הרמה הרוחנית של האדם. אז ממילא שהוא ברמה רוחנית נמוכה, יוציא מתחת ידו דברים נמוכים. וגם ההיפך הוא הנכון... אדם רוחני עליון יוצא דברים רוחניים.
ממקומות רבים בגמרא ניתן ללמוד שיש בעיה של ממש לשמוע שירי אהבה, בוודאי כאלה שיש בהם משום עניינים של יצר ולא רק "אהבה טהורה". חכמים אומרים שהיו מקומות בארץ ישראל שחרבו בגלל ששמעו בהם שירי עגבים, והשולחן ערוך פוסק שאסור לאדם לגרות יצר הרע בעצמו (כמו לקרוא ספרים שיש בהם תוכן כזה וכדומה).
הגמרא אומרת שאפילו לעשות פסוקים שירים של "הנאה" יש בזה בעיה.
חכמים אפילו חשבו לגנוז את שיר השירים של שלמה המלך בגלל שיש בו דברי אהבה שיכולים להיראות כאהבה פשוטה ולא צנועה.
מותר לשמוע שירים שמחים, בוודאי שירים של קרבה להשם, אבל גם שירי טבע, יין וכדומה. נראה שגם שירי אהבה שהם לא ענייני יצר, אלא עוסקים באהבה במובן הטהור שלה, יכולים לבוא בחשבון, אם כי קשה מאוד לחלק במדוייק. תהילים, לדוגמא, הוא כולו ספר שירים מותרים ויש בו שירי אלוקות, שירי שבח לטבע (כמו מזמור ברכי נפשי) שירים שמתארים את הסבל של דוד, תפילות על נפילת אוייבים וכדומה... כל זה ודאי מותר.
לגבי הקשר בין היוצר ליצירה, אני סבור שיש קשר. חכמים אוסרים ללמוד חכמה יוונית בגלל עצם היווניות שבה, ויש פעמים רבות שבהם רואים שעצם הלידה של משהו מדבר איסור יוצר איסור. מרשעים יצא רשע. הרב קוק מסביר שאפילו על פי עצם בחירת המילים, וההקשרים, אפשר לדעת את הרמה הרוחנית של האדם. אז ממילא שהוא ברמה רוחנית נמוכה, יוציא מתחת ידו דברים נמוכים. וגם ההיפך הוא הנכון... אדם רוחני עליון יוצא דברים רוחניים.
בהמשך לשאלה על ההורים...
זו שאלה קשה מאוד שאנ לא ממש יודע איך לענות עליה.
כלומר- ברור שאפשר לענות בצורה "מתחכמת" מעט שאת יכולה ללמוד דוגמא שלילית מהם (כלומר- ללמוד איך לא להתנהג, כי עובדה שאת סובלת מזה), אבל זה כבר ידוע בעולם החינוך שלעיתים קרובות יש לימוד שלילי גם אם לא רוצים.
מה שצריך, ככל הנראה, זה להמשיך ולעבוד על זה ולזכור ולומר לעצמך שאת לא רוצה להיות כזו. זה לא יהיה קל, כי הדוגמא שאנחנו רואים היא תמיד חזקה מאוד, אבל אולי זה יתן סיכוי.
כמובן, ובלי קשר, שכל מאמץ כזה צריך יהיה להיות מלווה גם במאמץ מרוכז מצידך בכל התחומים האחרים, כלומר- אדם לא יכול להיות עצמבני בדרך כלל (נניח) ואחר כך בזוגיות להיות פתאום רגוע... כלומר- זה תלוי גם באישיות ולא רק במה שאנחנו רוצים או לא רוצים.
זו שאלה קשה מאוד שאנ לא ממש יודע איך לענות עליה.
כלומר- ברור שאפשר לענות בצורה "מתחכמת" מעט שאת יכולה ללמוד דוגמא שלילית מהם (כלומר- ללמוד איך לא להתנהג, כי עובדה שאת סובלת מזה), אבל זה כבר ידוע בעולם החינוך שלעיתים קרובות יש לימוד שלילי גם אם לא רוצים.
מה שצריך, ככל הנראה, זה להמשיך ולעבוד על זה ולזכור ולומר לעצמך שאת לא רוצה להיות כזו. זה לא יהיה קל, כי הדוגמא שאנחנו רואים היא תמיד חזקה מאוד, אבל אולי זה יתן סיכוי.
כמובן, ובלי קשר, שכל מאמץ כזה צריך יהיה להיות מלווה גם במאמץ מרוכז מצידך בכל התחומים האחרים, כלומר- אדם לא יכול להיות עצמבני בדרך כלל (נניח) ואחר כך בזוגיות להיות פתאום רגוע... כלומר- זה תלוי גם באישיות ולא רק במה שאנחנו רוצים או לא רוצים.
האם כל מגע צריך להסתיים ב...?
לא, ודאי שלא.
יש שני צדדים של מצווה לחיי אישות, האחד ה וא מצוות פרו ורבו וילידת ילדים והשני הוא הצד של מצוות העונה והאהבה בין איש לאשתו. שניהם קשורים לחיי אישות מלאים. אולם הצד השני, של האהבה והחיבה והרגש הוא חלק חשוב מאוד של החיים הללו... ויש עניין גדול החיבוק, נישוק ועוד... ויש אפילו מקרים בהלכה שבהם מותר רק חיבוק ונישוק... כך שיש צורך גדול בחיבה ואהבה גם כשלא מגיעים מזה לעניין עצמו.
לא, ודאי שלא.
יש שני צדדים של מצווה לחיי אישות, האחד ה וא מצוות פרו ורבו וילידת ילדים והשני הוא הצד של מצוות העונה והאהבה בין איש לאשתו. שניהם קשורים לחיי אישות מלאים. אולם הצד השני, של האהבה והחיבה והרגש הוא חלק חשוב מאוד של החיים הללו... ויש עניין גדול החיבוק, נישוק ועוד... ויש אפילו מקרים בהלכה שבהם מותר רק חיבוק ונישוק... כך שיש צורך גדול בחיבה ואהבה גם כשלא מגיעים מזה לעניין עצמו.
מותר להתנהג בין גבר לאישה כמו בסרטים?
ההבדל בין הסרטים לחיים הוא בכמה דברים, שבסרטים זה גס וחיצוני ואילו בחיים זה נעים ופנימי ואינטימי. ובסרטים זה הכי חשוב ובחיים פחות. אבל באופן עקרוני יש בהחלט מקום בחיי אישות ובחיי האהבה של זוג לחיות כך. יש מקום שהאשה לובשת בגדים מיוחדים ל"פיתוי" של בעלה, יש מקום למילות חיבה ויש צורך בהרבה גיוון והטעמה של חיי הנישואין. בגמרא יש אפילו תיאורים של איך לעשות את זה. תיאורים צנועים כמובן, אבל בכל זאת תיאורים.
חיי האהבה של האיש והאשה הם כל כך חשובים, שיש להשקיע בהם רבות. הסרטים מעוותים לנו את המציאות, אבל צריך להתעלות מעל זה ולחיות חיי אישות בחיבה גדולה ובמשיכה גדולה ובכל זאת בצניעות. זה האתגר של החיים המודרנים.
ההבדל בין הסרטים לחיים הוא בכמה דברים, שבסרטים זה גס וחיצוני ואילו בחיים זה נעים ופנימי ואינטימי. ובסרטים זה הכי חשוב ובחיים פחות. אבל באופן עקרוני יש בהחלט מקום בחיי אישות ובחיי האהבה של זוג לחיות כך. יש מקום שהאשה לובשת בגדים מיוחדים ל"פיתוי" של בעלה, יש מקום למילות חיבה ויש צורך בהרבה גיוון והטעמה של חיי הנישואין. בגמרא יש אפילו תיאורים של איך לעשות את זה. תיאורים צנועים כמובן, אבל בכל זאת תיאורים.
חיי האהבה של האיש והאשה הם כל כך חשובים, שיש להשקיע בהם רבות. הסרטים מעוותים לנו את המציאות, אבל צריך להתעלות מעל זה ולחיות חיי אישות בחיבה גדולה ובמשיכה גדולה ובכל זאת בצניעות. זה האתגר של החיים המודרנים.
זגויות
אין בעיה להתקלח ביחד איש ואשתו מבחינה הלכתית, יש שמקפידים שלא להסתכל באותו מקום במפורש אצל האשה, ויש שפחות מקפידים על זה, אבל להתקלח מותר.
לא הבנתי את השאלה השניה, למה הכוונה לרדת?
להתנשק ברחוב אני חושב שזו בעיה, אנחנו צריכים ואמורים לשמור את האהבה ואת הזוגיות של בני הזוג בשבילם בלבד, וכל החצנה של הקשר הזה פוגעת בו, לדעתי. לכן אני חושב שלא נכון להתנשק ברחוב.
אין בעיה להתקלח ביחד איש ואשתו מבחינה הלכתית, יש שמקפידים שלא להסתכל באותו מקום במפורש אצל האשה, ויש שפחות מקפידים על זה, אבל להתקלח מותר.
לא הבנתי את השאלה השניה, למה הכוונה לרדת?
להתנשק ברחוב אני חושב שזו בעיה, אנחנו צריכים ואמורים לשמור את האהבה ואת הזוגיות של בני הזוג בשבילם בלבד, וכל החצנה של הקשר הזה פוגעת בו, לדעתי. לכן אני חושב שלא נכון להתנשק ברחוב.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הדרכה
מוצרים








