שאלה קצת מוזרה

הרב יניב חניאטזשבטתשעג27/01/2013
שאלה:
תגיד זה שאין לנו את הניסיון של עבודה זרה מאז בית שני יתכן שאנחנו בכלל לא צריכים לתקן את הנושא הזה של עבודה זרה שאם תגיד שכן צריך לתקן הרי שאלתי אותך פעם שאם הייתי בגלגול הקודם שלי מישהו שעבד עבודה זרה איך אני אתקן את זה בגלגול הזה ואמרת שאתה לא יודע
תשובה:
לא ממש הבנתי מה השאלה או אם זו שאלה או קביעה.תשובות נוספות בנושא-
שאלה קצת מוזרה
כן, אני סבור שבהחלט גם היום היו כמה צדיקים, זו עובדה שגם היו יש המון נסיונות ובכל זאת יש רבים ששומרים על עצמם.
כן, אני סבור שבהחלט גם היום היו כמה צדיקים, זו עובדה שגם היו יש המון נסיונות ובכל זאת יש רבים ששומרים על עצמם.
ניסיונות
כי ראו שיצא שכרו בהפסדו. כלומר- אנשים יותר נכשלים מאשר עומדים בניסיון וזה גורם נזק לעולם כולו. לגבי מיעוט יצר העריות- ראשונים אומרים שהכוונה היא שמיעטו אותו בתוך המשפחה, כלומר שאדם לא נמשך לבנות משפחתו, זה לא הוריד מהכח אלא מההיקף.
כי ראו שיצא שכרו בהפסדו. כלומר- אנשים יותר נכשלים מאשר עומדים בניסיון וזה גורם נזק לעולם כולו. לגבי מיעוט יצר העריות- ראשונים אומרים שהכוונה היא שמיעטו אותו בתוך המשפחה, כלומר שאדם לא נמשך לבנות משפחתו, זה לא הוריד מהכח אלא מההיקף.
לגבי עבודה זרה
זו שאלה גדולה בפרשנות הגמרא שם, יש שאומרים שמנשה אמר את זה לרב אשי רק מהזווית שלו, של מנשה, כלומר- זה לא נכון לגבי כולם, אולם הוא היה בטוח בזה. יש כאלה שאומרים שזה אכן נכון אוביקטיבית.
לי נראה שהסברא הראשונה נכונה- כלומר אנשים היו יכולים להיות צדיקים באותו דור, אולם המסר של הגמרא הוא שמדובר על משהו מאוד קשה ומאוד מורכב שיש לבחון אותו במבט הדור ולא במבט שלנו. עבודה זרה אז היתה ניסיון קשה.
זו שאלה גדולה בפרשנות הגמרא שם, יש שאומרים שמנשה אמר את זה לרב אשי רק מהזווית שלו, של מנשה, כלומר- זה לא נכון לגבי כולם, אולם הוא היה בטוח בזה. יש כאלה שאומרים שזה אכן נכון אוביקטיבית.
לי נראה שהסברא הראשונה נכונה- כלומר אנשים היו יכולים להיות צדיקים באותו דור, אולם המסר של הגמרא הוא שמדובר על משהו מאוד קשה ומאוד מורכב שיש לבחון אותו במבט הדור ולא במבט שלנו. עבודה זרה אז היתה ניסיון קשה.
נוסח השכבה לגבר
שלום וברכה,
אין "נוסח נכון" ו"נוסח לא נכון" בעניינים הללו. אלו תפילות שחוברו במשך השנים, בדרך כלל על בסיס פסוקים ודברי חז"ל. ובכל מקום ועדה התגבש עם השנים נוסח שבו הורגלו. יש נוסחים ממש ארוכים ויש כאלה שמקפידים על נוסחים קצרים דווקא.
אני אעלה לכאן את נוסח ההשכבה שנוהגים אצלנו בבית כנסת. שנדמה לי שהוא לא קצר מידי ולא ארוך מידי. אבל כל נוסח שתגידו בוודאי יעשה טוב לנשמה ויגרום לעילוי נשמה. זה לא עניין של מילים קבועות.
נוסח השכבה לגבר ולאישה כפי שנוהגים אצלנו
יש לנו באתר גם כלי ליצירת פרקי תהילים ומשניות לפי סדר השם של הנפטר... וניתן להיכנס אליו כאן
שלום וברכה,
אין "נוסח נכון" ו"נוסח לא נכון" בעניינים הללו. אלו תפילות שחוברו במשך השנים, בדרך כלל על בסיס פסוקים ודברי חז"ל. ובכל מקום ועדה התגבש עם השנים נוסח שבו הורגלו. יש נוסחים ממש ארוכים ויש כאלה שמקפידים על נוסחים קצרים דווקא.
אני אעלה לכאן את נוסח ההשכבה שנוהגים אצלנו בבית כנסת. שנדמה לי שהוא לא קצר מידי ולא ארוך מידי. אבל כל נוסח שתגידו בוודאי יעשה טוב לנשמה ויגרום לעילוי נשמה. זה לא עניין של מילים קבועות.
נוסח השכבה לגבר ולאישה כפי שנוהגים אצלנו
יש לנו באתר גם כלי ליצירת פרקי תהילים ומשניות לפי סדר השם של הנפטר... וניתן להיכנס אליו כאן
אמונה
את לא מציינת באיזה תחום הספיקות שלך באמונה והאם מדובר על קשיים מסויימים או על תחושה כללית לא חיובית. אולם כפי שציינת אני פעמים רבות כותב ומשיב שאי אפשר להוכיחאתהאמונה "עד הסוף". מטרת בריאת העולם היא שהאדם יגיע לאמונה לבד, ההגעה לאמונה היא גם העבודה וגם השכר עצמו, שאמונה וידיעה שכל מה שקורה זה לטובה היא השכר עצמו. כאשר מתקדמים מאוד באמונה גם מבינים עד כמה זה השכר עצמו. הרמח"ל, בכמה מקומות, גם מציין שזו אחת ההוכחות לגדלות של הקב"ה- העובדה שהאמונה, העבודה שאנו עובדים והשכר הם אותו דבר. מצד שני,אי אפשר להוכיח אמונה באופן מוחלט, כי אז הרי העבודה שלנו כולה היתה נעשית! וממילא לא היה טעם לכל העולם, שמטרתו לגרום לכך שהאדם יתאמץ ויאמין למרות הקושי הגדול והבלתי פוסק שמלווה אותו כל ימיו... על פי זה, עצם הגשמת המטרה של העולם היא העובדה שהאמונה לא מוכחת באופן סופי ומוחלט, למרות שברמות רוחניותמסויימות, הדורשות מאמץ גדול, כבר יש וודאות באמונה (אם כי אז ישנן שאלות אחרות, כמו צדיק ורע לו, רשע וטוב לו וכדומה).
את לא מציינת באיזה תחום הספיקות שלך באמונה והאם מדובר על קשיים מסויימים או על תחושה כללית לא חיובית. אולם כפי שציינת אני פעמים רבות כותב ומשיב שאי אפשר להוכיחאתהאמונה "עד הסוף". מטרת בריאת העולם היא שהאדם יגיע לאמונה לבד, ההגעה לאמונה היא גם העבודה וגם השכר עצמו, שאמונה וידיעה שכל מה שקורה זה לטובה היא השכר עצמו. כאשר מתקדמים מאוד באמונה גם מבינים עד כמה זה השכר עצמו. הרמח"ל, בכמה מקומות, גם מציין שזו אחת ההוכחות לגדלות של הקב"ה- העובדה שהאמונה, העבודה שאנו עובדים והשכר הם אותו דבר. מצד שני,אי אפשר להוכיח אמונה באופן מוחלט, כי אז הרי העבודה שלנו כולה היתה נעשית! וממילא לא היה טעם לכל העולם, שמטרתו לגרום לכך שהאדם יתאמץ ויאמין למרות הקושי הגדול והבלתי פוסק שמלווה אותו כל ימיו... על פי זה, עצם הגשמת המטרה של העולם היא העובדה שהאמונה לא מוכחת באופן סופי ומוחלט, למרות שברמות רוחניותמסויימות, הדורשות מאמץ גדול, כבר יש וודאות באמונה (אם כי אז ישנן שאלות אחרות, כמו צדיק ורע לו, רשע וטוב לו וכדומה).
המשך לשונות
טוב, אז כנראה מה שאמרו לךלא נכון, יש למעלה אין סוף של עליות, שכבות, עולמות וכו' והנשמה יכולה לעלות הרבה עליות. זה נכון שכתוב שמשפט רשעים בגיהנם הוא 12 חודש, מה שאומר שאחרי שנה הנשמה יוצאת מגיהנם (זאת הסיבה שאומרים קדיש רק שנה), אבל בעולם הטוב יש לנשמה אין סוף עליות. היא עולה כי היא מתנקה מעוד ועוד שכבותשל חומר שאפפו אותה כאן וגם (לפי רוב הדעות) על ידי כל מיני דברים שעושים לעילוי נשמתה.
טוב, אז כנראה מה שאמרו לךלא נכון, יש למעלה אין סוף של עליות, שכבות, עולמות וכו' והנשמה יכולה לעלות הרבה עליות. זה נכון שכתוב שמשפט רשעים בגיהנם הוא 12 חודש, מה שאומר שאחרי שנה הנשמה יוצאת מגיהנם (זאת הסיבה שאומרים קדיש רק שנה), אבל בעולם הטוב יש לנשמה אין סוף עליות. היא עולה כי היא מתנקה מעוד ועוד שכבותשל חומר שאפפו אותה כאן וגם (לפי רוב הדעות) על ידי כל מיני דברים שעושים לעילוי נשמתה.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא שונות
מוצרים








